Google heeft aangekondigd dat zij vanaf 10 januari 2017 aanpassingen zullen doen voor mobiele apparaten wat betreft vindbaarheid. Deze aanpassingen hebben betrekking op mobiele pop-ups. Een pop-up is bijvoorbeeld een nieuw venster wat verschijnt als mensen een bepaald aantal seconden een website bezoeken. Deze pop-up bevat vaak belangrijke informatie of een call-to-action. Google gaat strengere eisen stellen aan het gebruik van deze pop-ups op mobiele apparaten. Deze moet aan bepaalde regels voldoen. Anders bestaat de kans dat jouw website lager geplaatst wordt in de zoekresultaten.
De aanpassingen vloeien voort uit de opkomst van het toenemende internet gebruik op mobiele apparaten. Zo was in 2015 51 procent van alle Google-zoekopdrachten uitgevoerd via mobiele apparaten.
Optimalisatie van mobiel zoeken
Google wil met deze aanpassingen het online zoeken via mobiele apparaten verder optimaliseren. Dit sluit nauw aan bij de mobielvriendelijkheid die Google prefereert ten aanzien van de vindbaarheid van jouw website in Google. Wanneer jouw website namelijk niet mobielvriendelijk is, zal Google deze over het algemeen lager plaatsen in de zoekresultaten. Dit hebben zij sinds april 2015 geïntroduceerd. Het is dus nu een ranking-factor wat betreft vindbaarheid in Google.
De verandering geldt overigens niet voor desktops. Waarom? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: gebruiksvriendelijkheid. Pop-ups zijn veel makkelijker weg te klikken op desktops. Door de vele verschillende merken smartphones en tablets is het haast niet mogelijk om voor alle mobiele apparaten makkelijk te verwijderen pop-ups te maken. Daarom wil Google dat het makkelijker wordt om desbetreffende website te bezoeken.
De mobiele pop-ups die sowieso mogen, zijn:
- het aangeven dat de website gebruik maakt van cookies;
- een leeftijdsverificatie;
- een app-installatie pop-up;
- pop-ups die maar een klein deel van het totale scherm gebruikt en die makkelijk te verwijderen is.
Deze komen er dan bijvoorbeeld zo uit te zien:
Aanpassingen mobiele pop-ups sluiten aan bij Mobile First Trend
De aanpassingen sluiten verder aan op de Mobile First Trend. Mobiel gebruik wordt steeds belangrijker. Zo is in onze blog over Mobile First onder andere te lezen dat 75 procent van alle zoekopdrachten direct leidt tot een conversie of vervolgactie. Google timmert dus verder aan de weg om mobiele apparaten nog gebruiksvriendelijker te maken.
Ben je geïnteresseerd in de laatste nieuwtjes en opkomende trends? Volg dan de inspirerende The Future Is Now – Trend Update training. Heb je nog andere brandende vragen? Neem gerust contact met ons op.
Geef een reactie