Voor wie net een nieuwe website heeft gelanceerd, of wie de optimalisatie van zijn huidige site eens onder handen wil nemen, is Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) een zeer nuttig instrument om gebruik van te gaan maken. En het is ook nog eens gratis.
Wat ik persoonlijk mooi vind aan Google Search Console is dat Google je vertelt welke pagina’s technisch verbeterd kunnen worden om beter gevonden te worden. En dat Google je inzicht geeft in hoe je binnen je website met zoektermen aan de slag kunt gaan (met hetzelfde doel). Het stelt je in staat om een deel van de online marketing zelf te doen, óók als je geen online marketing specialist bent.
Functies Google Search Console
In deze blog hebben we de handigste onderdelen van Google Seach Console voor je op een rij gezet. Met deze tool kun je:
- Via de functie ‘gegevens markeren’ meer informatie over je pagina’s doorgeven aan Google, zodat ze je uitgebreider kunnen presenteren in de zoekresultaten.
- Het verkeer van je site bekijken, zoals zoekopdrachten waarvoor jouw site is weergegeven in zoekresultaten.
- Sites met links naar jouw site en interne links op je eigen pagina’s bekijken.
- Je site controleren op problemen, zoals malware, hacking, crawlfouten of geblokkeerde URL’s of 404-meldingen.
- Suggesties krijgen om de HTML-code van de site te verbeteren. Zoals ontbrekende, te lange, te korte of dubbele titels en meta-descriptions.
- Een pagina of site verwijderen uit de resultaten van Google Zoeken. We raden echter aan om dit op je site zelf te regelen (via het Robots.txt bestand of een 301 verwijzing).
- Een sitemap verzenden zodat zoekmachines je site beter kunnen crawlen en in categorieën indelen.
- Sitelinks voor in de organische zoekresultaten instellen. Het is echter wel een tijdrovende bezigheid omdat het meer een kwestie van pagina’s uitsluiten dan toevoegen is.
Start tips
Om meer vertrouwd te raken met Google Search Console en de verschillende onderdelen te leren kennen, raden we aan om een paar onderdelen eens uit te gaan proberen voor je eigen website:
- Bekijk het Rapport zoekanalyse en daarbij de top 5 qua vertoningen en qua klikken. Is de presentatie van deze pagina’s al optimaal in de Google zoekresultaten? Kun je met de titel of meta-description nog verbeteringen toepassen om de doorkliks te verhogen of de verwachtingen qua inhoud van de pagina beter te managen? Want ook de snelle afhakers op een pagina zijn richting de zoekmachine een belangrijk signaal.
- Bekijk het menu Zoekopmaak >> HTML verbeteringen. Identificeer de dubbele content, verhelp deze als het kan in het beheer van je website en kaart de meer technische problemen aan bij je webbouwer. Hierbij is het handig dat je vanuit Google Search Console gemakkelijk een export kunt maken naar Excel.
- Bekijk Zoekverkeer >> Mobiele bruikbaarheid. Mobiele vriendelijkheid is namelijk een grote rankingfactor in de zoekresultaten. Worden hier issues vermeld, stem die dan af met je webbouwer. Wil je er nog dieper op ingaan? Gebruik dan ook eens de tool PageSpeed Insights, dit geeft precies voor mobiel aan welke onderdelen verbeterd dienen te worden.
- Bekijk het menu Crawlen >> Crawlfouten. Zijn er pagina’s die niet gevonden worden en een 404 geven? Dan ‘lekken’ daar de bezoekers weg en kun je er geen branding, zichtbaarheid of handel op binnenhalen… Probeer de reden te achterhalen en stel eventueel een 301-verwijzing in naar de juiste of best-passende URL
Meer weten?
Heb je vragen over de praktische werking van Google Seach Console? Of wil je alle onderdelen eens goed uitgelegd krijgen? GetBright helpt je graag verder en biedt hiervoor een korte ‘hands-on’ training aan, zodat je er daarna zelf mee aan de slag kunt.
Geef een reactie