Dat afbeeldingen belangrijk zijn voor de consument van nu werd al duidelijk door het succes van kanalen als Pinterest en Instagram. In de vorm van afbeeldingen worden inspiratie en ideeën opgedaan waar vervolgens een aankoopbeslissing uit kan voortvloeien. Na onderzoek heeft Google ontdekt dat het percentage online shoppers dat afbeeldingen gebruikt om inspiratie op te doen zelfs 50% is. Hiernaast is het zo dat miljoenen consumenten Google Afbeeldingen gebruiken als belangrijke stap in het aankoopproces. Het is dan ook niet zo heel gek te bedenken dat Google hierop inspeelt door ontwikkelingen door te voeren op het gebied van shopping.
Google Afbeeldingen als onderdeel van het zoeknetwerk voor shopping-advertenties
De meest recente verandering die Google heeft geïmplementeerd is dat vanaf deze maand Google Afbeeldingen deel uitmaakt van het Google Zoeknetwerk. Waar Google Afbeeldingen voorheen alleen in het netwerk van zoekpartners bevond, is het nu mogelijk om zonder dit externe netwerk een groot publiek te bereiken. Het betekent namelijk dat alle Google Shopping advertenties automatisch kans maken getoond te worden in Google Afbeeldingen als gebruikers zoeken naar relevante termen. En met miljoenen dagelijkse Google Afbeeldingen gebruikers, is dit natuurlijk een fijne ontwikkeling!
Shoppable Ads
In navolging van Instagram en Pinterest introduceert Google Shoppable Ads: advertenties met meerdere producten in de vorm van afbeeldingen die worden getoond in Google Afbeeldingen. De producten die worden weergegeven in de advertentie kunnen direct worden gekocht. Bovendien ziet de gebruiker in één oogopslag allerlei details over het product, zoals prijs en merk. Wanneer er interesse is in een bepaald product in de afbeelding kan hierop worden geklikt, waarna de gebruiker rechtstreeks wordt doorverwezen naar de webshop waar dit product te koop is.
Creatieve breinen kunnen met Shoppable Ads volledig los gaan. De mogelijkheden met het decor van de foto’s zijn namelijk eindeloos: van interieur items in een huiskamer of kantoor-decor, tot kampeeraccessoires in een camping-decor. Shoppable Ads zijn dan ook uiterst geschikt voor een grote verscheidenheid aan branches.
Waar Google Afbeeldingen al is opgenomen in het eigen zoeknetwerk, zit Google Shoppable Ads nog volledig in de testfase. Momenteel test Google deze nieuwe functie op een klein percentage gebruikers in Amerika, maar het is waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd voordat Google Shoppable Ads ook ons land zal bereiken. De interactieve aspecten van dit soort advertenties gecombineerd met het feit dat Google over uiterst nauwkeurige target-opties beschikt, leidt tot een advertentie tool met hoge potentie.
Bij GetBright zullen we de ontwikkelingen op het gebied van Google Shoppable Ads nauw in de gaten houden. Heb jij een webshop en wil je meer te weten komen over de mogelijkheden met Google Ads en Shopping? Aarzel dat niet, en neem contact met ons op.
Geef een reactie