TikTok is iets van de laatste jaren en is enorm populair onder de jeugd, maar ook jong volwassenen zijn er op te vinden. In deze tijd kan je als bedrijf natuurlijk niet achterblijven, dus moet je meegaan met deze TikTok trend. Zo’n drie maanden geleden hebben wij als marketingbureau een TikTok account aangemaakt en we hebben inmiddels al 130 volgers. Maar hoe bouw je als bedrijf een community op TikTok? Daar gaan we wat meer over vertellen in deze blog.
Wat je moet weten voor het plaatsen van een video op TikTok
TikTok werkt met een algoritme, alles wat je ziet op jouw ‘For You Page’ is speciaal voor jou geselecteerd. Video’s die veel engagement krijgen, oftewel viral gaan, krijgen meestal in het eerste uur tussen de 1000 en 2000 views. Het is belangrijk om te weten dat iedere video viral kan gaan op TikTok het maakt niet uit hoeveel volgers je hebt, iedereen heeft een gelijke kans. Het algoritme kijkt naar een aantal dingen: type content, hashtags en muziek. Als een video het goed doet laat het algoritme hem aan een nog grotere groep zien.
Korte video’s doen het goed op TikTok. Mensen kijken een video van 15 seconden sneller af dan een video van 3 minuten. Dit wil niet zeggen dat een video van 3 minuten niet viral kan gaan. Als de content de aandacht van de kijker goed vast houdt kunnen lange video’s ook makkelijk viral gaan. Wat ook erg belangrijk is om niet te vergeten is de ondertiteling. De reden hiervoor is dat mensen soms geen oortjes bij hebben en TikTok kijken zonder geluid.
Spreek je doelgroep aan met de video’s die je plaatst
Voor je een TikTok account aanmaakt is het belangrijk om te bepalen welke doelgroep je wilt aanspreken met je content. Kijk eens bij concurrenten hoe zij het doen. Dit kan goede inzichten geven om je eigen account op te starten.
Voor ons was de doelgroep vanaf het begin al duidelijk. We wilden vooral leuke content plaatsen zoals een kijkje achter de schermen van een filmdag of een dagje meelopen met. Wat het beste werkt is gewoon uitproberen en trends volgen. Op de ‘discover’ pagina van TikTok zijn hashtags of geluiden te zien die op dat moment trending zijn. Dit verandert vaak, dus is het slim om deze pagina goed in de gaten te houden en hier op in te spelen met je content.
De voor- en nadelen van een TikTok bedrijfsaccount
Als je een TikTok account aanmaakt als bedrijf ontkom je er niet aan om je account naar een bedrijfsaccount om te zetten. De voordelen hiervan zijn dat je meer inzicht krijgt in de statistieken. Zo kan je zien wie jouw profiel bezoekt en de engagement cijfers per week.
Bij een TikTok video hoort natuurlijk een liedje of geluid. Als je een bedrijfsaccount hebt kan je veel viral geluiden niet gebruiken. Je hebt alleen ‘commercial sounds’ om uit te kiezen. Bekende liedjes van bijvoorbeeld Harry Styles of Bruno Mars staan niet tussen de commercial sounds. TikTok maakt het op deze manier wat lastiger voor bedrijven om viral te gaan. Toch is er een mogelijkheid om als bedrijf wel een trending geluid te gebruiken. Op TikTok is het namelijk mogelijk om je eigen sound te maken, dus het liedje zelf toevoegen in de video voor je hem op TikTok plaatst. Veel bedrijven doen dit ook dus als je even zoekt kan je vaak een geluid wel vinden.
Gebruik de juiste en populaire hashtags bij jouw TikTok video’s
Bij ‘discover’ staan verschillende viral hashtags en geluiden. Het is fijn om daar alle trends te volgen en daar op in te spelen. Gebruik niet teveel hashtags want op TikTok geldt ‘less is more’. Als je tussen de 2 en de 5 hashtags gebruikt dan zit je altijd goed. Kijk goed welke bij de video passen. Als het een achter de schermen video is gebruik dan #behindthescenes of #achterdeschermen.
Bij viral geluiden zit vaak ook een hashtag, het is belangrijk dat je die gebruikt als bedrijf omdat je niet de originele geluiden kan gebruiken. Als je de hashtag wel gebruikt heb je meer kans om gevonden te worden door mensen die zoeken op die hashtag.
Bedenk en plaats unieke content
Unieke content bedenken is lastig maar wel nodig om te groeien. Wij hebben iedere 2 weken een brainstormsessie voor onze social media kanalen. Tijdens deze brainstormsessie bedenken we samen nieuwe ideeën. Zo zijn we op het idee gekomen om een item te maken dat ‘Sjoerd Weet Alles’ heet. Dit is een terugkerend item waarin Sjoerd vertelt over weetjes die marketing gerelateerd zijn.
@getbrightbv Wist je dat je in Nederland verplicht bent om het data delen met Google uit te zetten? #data #fyp #lerenoptiktok #sjoerdweetalles ♬ origineel geluid – getbright
Ook maken we tijdens de vrijdagmiddag borrel altijd een TikTok. Door verschillende dingen uit te proberen zijn we laatst viral gegaan met een filmpje dat te maken heeft met Hertog Jan en grafisch ontwerpen. Deze beelden waren binnen 5 minuten geschoten en bewerkt, er hoeft dus niet altijd heel veel inhoud te zitten in de content die je plaatst.
@getbrightbv Het is weer vrijdag!! #vrijmibo #fyp #graphicdesign ♬ Funny video “Mary’s sheep” weakness arrangement(833603) – yo suzuki(akisai)
Waarom je veel baat hebt bij een contentplanning
Content plannen is als bedrijf erg fijn om te doen want zo weet je precies wat er op de planning staat en vergeet je niet te posten. Wij proberen twee TikTok’s per week te plaatsen en ideeën hiervoor bespreken we in een content meeting. Wij hebben gemerkt dat de beste tijd om te posten op TikTok in de middag is, tussen 12:00 en 16:00. De video’s die wij rond deze tijd hebben geplaatst zijn het beste bekeken.
Ben jij ook op zoek naar meer TikTok voglers en kan je nog hulp gebruiken bij het opbouwen van een community op TikTok? Onze social media experts staan voor je klaar om samen aan de slag te gaan. Nieuwsgierig? Neem contact met ons op via het telefoonnummer (076) 879 50 88 of stuur een mailtje naar info@getbright.nl.
Geef een reactie