Influencers! Om mee te blijven draaien in de wereld van online marketing kun je niet om influencers heen. Als je social media opent, maar ook de gemiddelde school binnenloopt kom je ze overal tegen. Veelal wordt het als helemaal hip en happening gezien, maar eigenlijk zijn influencers of ambassadeurs van alle tijden. Het volume in aantal influencers en het businessmodel is wel ongekend.
Waarom gebruik je influencers in je online marketing strategie?
Een influencer is iemand die andere mensen inspireert en beïnvloedt. In de meeste gevallen gaat het om een persoon met (veel) volgers op social media kanalen als Tiktok, Snapchat, Instagram of YouTube. De kracht van de inzet van influencer marketing schuilt in het bereiken van de doelgroep. Er wordt ook steeds vaker gekozen voor micro influencers (influencers met max. 25.000 volgers), waarbij naast bereik ook geloofwaardigheid een belangrijke factor is. Je volgt een influencer om iets dat je aanspreekt of interessant vindt. Als zo iemand iets verkondigt geloof je dat eerder dan een willekeurige advertentie van een bedrijf.
Wat als je toch liever adverteert op TikTok, Snapchat of Instagram?
Kies je voor influencers of adverteren? Of allebei?
Met adverteren kun je heel gericht targeten en kun je een linkje plaatsen. Ook kun je de data zoals impressies, kliks en ctr weergeven in een dashboard. Met advertenties kun je heel goed richten op conversies, oftewel leads. Op Instagram en Facebook is het bereik heel goed en op TikTok en Snapchat is adverteren nieuwer en ook goedkoper. Heel interessant dus om in te zetten voor gerichte targeting.
In een ideaal scenario zet je als bedrijf beide mogelijkheden in. Je gebruikt dan influencers om je bedrijf beter in de markt te zetten en te promoten op naamsbekendheid. De lead advertenties gebruik je dan om kwalitatieve leads binnen te halen voor langdurige klantrelaties.
Influencer marketing voor B2B of B2C markt?
Veelal wordt influencer marketing gezien als iets wat interessant is voor consumentenproducten, wij merken dat het ook heel goed is in te zetten voor de zakelijke markt, alleen dan wel op een andere manier.
Mocht je als bedrijf geïnteresseerd zijn in het gebruik van influencers als onderdeel van een sterke online marketing campagne? Of wil je graag de combinatie met advertenties gebruiken? Neem dan contact met ons op voor een gesprek over de mogelijkheden. We nodigen je graag uit voor een kop koffie op ons kantoor of komen naar jou locatie om al onze expertises toe te lichten.
Geef een reactie