Influencer marketing; wie bekend is in de wereld van online marketing, is de term de laatste tijd zeker niet ontgaan. Influencer marketing heeft zich het afgelopen jaar zelfs ontwikkeld tot één van de populairste vormen van “virale marketing” terwijl het dat feitelijk niet is, wat mij betreft. Maar wat is het dan wel? En belangrijker, waarvoor en hoe kun je het inzetten? Is het echt zo bijzonder of is het weer een hippe term die gebruikt wordt om te verwarren? If you can’t convince them, confuse them….
Influencer marketing, wat is het?
In feite is influencer marketing, als je het plat slaat, een combinatie van review marketing, product placement (je laat iemand in GTST je drankje duidelijk in beeld drinken) en simpelweg inkopen van bereik middels een magazine of zo. Maar wat maakt het dan nu zo anders en meer van deze tijd?
Voor ons, marketeers, is het belangrijkste onderscheid dat je moet werken vanuit content. Dus je hebt een verhaal te vertellen en dat verhaal is niet “Ik ben goed, kijk mij eens!” Nee, dat verhaal is bedoeld om feitelijk door iemand anders te laten vertellen dat je iets goeds aan het doen bent. Feiten of percepties van de doelgroep, in plaats van een boodschap uitgezonden door de adverteerder. Niet jij zelf als adverteerder brengt het verhaal maar je brengt jouw boodschap naar buiten via een persoon die veel invloed heeft op jouw doelgroep.
Wat drijft deze trend naar influencer marketing?
Er zijn een paar sterke factoren die het opstuwen:
- groei van 1 op 1 media zoals socials, blogs, youtube (vlogs) etc.,
- gebrek aan acceptatie van puur commerciële boodschap door consumenten ,
- verlaagde concentratiespan, hang naar “snackable content”,
- hang naar “persoonlijk” contact met mensen in plaats van met bedrijven, met name bij de jongere doelgroep.
1. Groei van 1-op-1 media
Er is nog nooit zoveel op social media en naar vlogs gekeken. Sowieso neemt de hoeveelheid video content schrikbarend toe, maar ook stijgen de cijfers van de meeste social media nog steeds als je kijkt naar gebruikersaantallen en interactie. Dit houdt in dat het consumptieaandeel van mensen in andere media daalt. Dus in plaats van kranten, TV, magazines etc wordt er naar ongeorganiseerde media gekeken. Natuurlijk niet helemaal in plaats van, maar het verschuift wel. Als je mensen wilt bereiken met jouw boodschap om je commerciële resultaten te behalen als merk of verkoper, moet je hier dus iets mee.
2. Consumenten willen geen “commerciële boodschap” meer
Al langere tijd, dit is niet iets van het laatste jaar, staan consumenten steeds sceptischer tegenover reclameboodschappen in de oude stijl. De wereld is veel transparanter geworden, althans zo lijkt het. Het gaat niet meer om een bedrijf dat iets zegt, de communicatie gaat steeds meer tussen personen. Mensen dus, de zogenaamde Human-to-Human H2H) communicatie. Grappig dat daar een woord voor verzonnen is want oorspronkelijk was dit al zo…
Een bedrijf heeft dus niet meer zo de geloofwaardigheid als het gaat om het leggen van claims. Personen wel. En dan nog het liefst objectieve claims, in de vorm van reviews door wildvreemden. Kijk eens naar jezelf als je iets in een winkel wilt kopen, ga je dan op straat wildvreemden aanspreken om te vragen wat zij ervan vonden om daar je beslissing van af te laten hangen? Maar wat doe je op Zoover met de beoordeling van die onbekende Duitser?…:-)
De persoonlijke berichten van de influencers en hun ervaringen komen over als non-commercieel. Dit is ook zo, als ze authentiek zijn en blijven. Maar ze komen in de spagaat als commercie aan ze trekt en het grote geld lonkt. Want blijven ze dan nog steeds objectief?
3. Verlaagde concentratiespan
Mensen hebben steeds minder geduld voor langere content (teksten worden korter en video’s ook). Dus sluit het snelle, casual gebrachte werk op de socials daar prima op aan. (Grappig overigens dat je dit nu wel leest want dit artikel is allesbehalve kort…:-)) Mensen zijn niet meer uit op lange inhoudelijke uitleg, ze willen snelle en duidelijke pointers die op een aantrekkelijke manier worden gebracht. En als ze iets meer willen hebben, moeten ze daar naartoe kunnen gaan middels links de tekst bijvoorbeeld á la Wikipedia.
4. Hang naar “persoonlijk” contact
Dit is mijn favoriet, ik ben er echt blij mee, al is de definitie van persoonlijk contact wat aan erosie onderhevig. Het uitmaken per Whatsapp vind ik geen persoonlijk contact. Mensen zijn weer meer bezig met mensen, en al vind ik het feit dat mijn zoon het liefst de halve dag naar een, in mijn oude ogen, stupide vlogger kijkt erg suf, het is altijd nog beter dan GTA spelen de hele dag. Je ziet het overigens in het bedrijfsleven ook weer, dat het menselijke aspect weer meer telt dan het Excel rekenen. Er lijkt weer een gunfactor te zijn. Het persoonlijke stuk zit natuurlijk altijd meer in vlogs en social media berichten dan in advertenties. Dus wordt het makkelijker opgenomen of meegenomen in de besluitvorming of beeldvorming.
Maar wat kun je nu met Influencer Marketing?
Als je op zoek bent naar bereik en het bouwen van je merk, of het creëren van verkeer naar je site, winkel of event dan is het prima om daar een boodschap voor te maken die je gaat verspreiden via je ambassadeurs. Wellicht heb je mensen die zich richten op je doelgroep en die een gids zijn voor bijvoorbeeld uitjes, die je kunt bereiken en vragen of jouw bericht voor hun bruikbaar is. En ja, je moet er vermoedelijk voor betalen maar de hoeveelheid hiervan hangt af van hun media waarde. Zoek naar bloggers, vloggers, facebook of instagram artiesten in kleine of grote mate en benader ze gewoon met de vraag of ze er iets mee willen. Wat vaak ook werkt is iets ter beschikking stellen waar zij iets mee kunnen naar hun doelgroep. Denk aan interessante content of waarde als het een weggeef item betreft. Het weggeven van een Louis Vuitton tas aan het publiek van een damesvlogger zal best wat doen, vermoed ik. Of creëer een challenge tussen jouw product en een concurrent en laat ze zij aan zij testen. Moet je wel vertrouwen hebben.
Maar houd het simpel, er is geen free ride. Iedereen wil virale exposure en dat kan niet. Dus moet je betalen, wat je eigenlijk toch al moest maar aan andere partijen zoals uitgevers. Want dat is wat de artiesten/social influencers eigenlijk zijn. Kleine uitgevers. Een volgende keer gaan we wat vertellen over hoe je nou een beetje de waarde van een social influencer kunt bekijken.
Bedankt voor het geduld…. 1085 woorden is best lang.
Geef een reactie