Kiezen voor een inhouse marketeer of online marketingbureau?
Als online marketing consultant raak ik vaak in gesprek met directie en managers over hun online marketingactiviteiten. Ik merk dat veel bedrijven van hun online marketing inmiddels een topprioriteit hebben gemaakt. Ook bij B2B bedrijven zie ik regelmatig dat ze hun online marketing professioneel willen aanpakken, maar worstelen ze nog met de vraag: “Kies ik voor het inhuren van een inhouse marketeer of online marketingbureau?”
Aan beide opties zitten uiteraard voor- en nadelen. Maar omdat goede vragen een goed antwoord vereisen leg ik in dit blog graag een aantal voor- en nadelen voor beide keuzes. Zodat ook jij voor jouw organisatie de juiste afweging kunt maken.
De voor- en nadelen van het aannemen van een inhouse marketeer
Het grote voordeel van het toevoegen van een online marketeer aan jouw bedrijf is dat deze altijd voor jou beschikbaar is. Daarnaast kan deze persoon snel bij elke meeting worden betrokken. Dat geeft hem of haar altijd de laatste informatie over de interne ontwikkelingen zoals organisatiedoelstellingen en branche specifieke kennis over product en klant.
Denk bij het aannemen van een online marketeer ook welk specialisme interessant is voor jouw organisatie. Binnen online marketing zijn er namelijk veel verschillende disciplines te onderscheiden zoals zoekmachine vindbaarheid (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), webbouw, email marketing en nog veel meer. De ontwikkelingen binnen deze disciplines gaan razendsnel waardoor het als allround-marketeer lastig is op de hoogte te zijn van alle trends. Dat is meteen dan ook wellicht een nadeel. Een specialist kan een specifiek onderdeel en een allrounder kan bijna niet van alle specialismes op de hoogte zijn. Wat we wel vaak zien is dat alsnog wordt gekozen om een specialisme buiten huis af te nemen.
Aan het aannemen van personeel hangt natuurlijk ook een prijskaartje. Naast brutosalaris heb je ook werkgeverslasten. Gemiddeld moet je het bruto salaris verhogen met een factor van 1,72 om de werkelijke loonkosten te berekenen.
Vergelijk dit eens met de maandelijkse kosten die je bij een online marketingbureau kwijt bent en de mate van ervarenheid die daar tegenover staat.
Als je werkt met één inhouse marketeer is er ook nog een ander risico. Wat als deze persoon besluit om zijn carrière elders te vervolgen of voor lange tijd ziek wordt? Dan is alle kennis die je binnen je bedrijf hebt vergaard in een klap weg. Dit geldt uiteraard niet voor bedrijven die een volledige marketing afdeling hebben.
Je kiest dus voor een inhouse marketeer als:
- Je iemand in dienst wil nemen die je op meer vlakken kunt inzetten binnen een bedrijf
- Je iemand er volledig op welk moment dan ook bij kunt betrekken
- Online marketing een focus is van jouw organisatie
De voor- en nadelen van een extern marketingbureau
Binnen een online marketing bureau heb je verschillende specialismes in huis. Een multidisciplinair team bestaat uit webdesigners, webbouwers, SEA marketeers, SEO marketeers, social media marketeers, copywriters, noem het maar op. Dit team is goed op elkaar ingespeeld en gewend om snel te schakelen.
Daarnaast heeft een online marketingbureau een vracht aan ervaring in verschillende branches. Zij hebben de kansen waar jij van kunt profiteren, vaak al eerder bij een andere case gezien. Dat zorgt ervoor dat het wiel niet opnieuw hoeft te worden uitgevonden, waardoor je uiteindelijk eerder resultaten haalt.
Je kunt dus het beste kiezen voor een extern online marketingbureau als je:
- Gebruik wilt maken van een multidisciplinair team om jouw marketingvragen te tackelen
- De best practices uit andere branches wilt benutten
- Aanvulling nodig hebt op de kennis en knowhow van jouw inhouse online marketeer.
Kies jij voor een inhouse marketeer of een extern online marketingbureau?
Tegenwoordig is online marketing prioriteit voor veel organisaties. Dat betekent dat de concurrentie ook groter is binnen dit speelveld. Online marketing wordt steeds meer een specialisme en dit vereist ervarenheid in het vak.
Mijn ervaring is dat als je als bedrijf wilt groeien, je dit niet kunt zonder een multidisciplinaire team met de juiste kennis en ervaring . Door alle facetten van online marketing goed aan te pakken kom je als organisatie professioneler over, vergroot je jouw zichtbaarheid en verkrijg je meer leads voor de salesafdeling.
Heb jij na het lezen van dit blog nog vragen aan mij of wil je graag een persoonlijk adviesgesprek? Bel ons dan op 076 879 50 88 of mail naar info@getbright.nl
Geef een reactie