Machine learning wordt overal steeds meer een begrip en zeker ook in de marketing. Deze technologie is cruciaal om marketeers te helpen om signalen in real-time te analyseren en consumenten op de juiste momenten te bereiken met de meest relevante advertenties. Machine learning is ook belangrijk voor het meten van de customer journeys, zeker gezien de veelheid aan apparaten en kanalen (zowel fysiek als digitaal).
De toepassing in AdWords
Mensen zoeken vaak met de bedoeling om te kopen. Daarom komt Google met in-market audiences in Search. Hiermee wordt het mogelijk om gebruikers te bereiken die klaar zijn om jouw producten of diensten te kopen. Machine learning wordt hierbij ingezet om de aankoopvoornemens beter te begrijpen. Het analyseert miljarden zoekvragen en activiteiten in miljoenen websites. Daarmee identificeert Google mensen die laat in het aankoopproces zitten. Vervolgens laat Google advertenties zien die voor die mensen het meest relevant en interessant zijn.
In de komende maanden gaat Google de store sales measurement op het apparaat- en campagneniveau uitvoeren. Hiermee kan je inkomsten op je webwinkel berekenen die door jouw Search- en Shoppingadvertenties worden geleverd.
Als je de e-mailgegevens verzamelt voor je loyaliteitsprogramma bij verkoop, kan je de daarop volgende winkeltransacties direct via AdWords of via derden importeren. Er is geen tijdrovende setup of integratie nodig. Je hoeft ook geen klantinformatie te delen. Nadat je je hebt aangemeld, maakt Google automatisch een rapport over de winkelverkoop in AdWords.
Wat is Google Attribution?
Google lanceert een nieuwe analytische tool, genaamd Google Attribution. Hiermee kun je de impact van je marketingbeleid over verschillende kanalen en apparaten meten. De customer journey wordt steeds complexer met het brede aanbod aan media. Misschien heb je wel een tiental contactmomenten met je klant middels display, video, search, social, en op je site of app. Juist omdat dit op verschillende platformen gebeurt, kan het resultaat van je inspanningen lastig meetbaar zijn. Op die manier kun je je successen aan de juiste marketinginspanningen toeschrijven. Tevens kun je inzichtelijk krijgen hoe de synergie is tussen die marketingmiddelen.
De stappen die je doorloopt met Google Attribution tot aan de rapportage en implementatie.
Data-gedreven toeschrijving maakt gebruik van machine learning om te bepalen hoeveel waarde aan elke stap in de customer journey moet worden toegekend. Vanaf het moment dat ze met je merk in aanraken komen tot aan de daadwerkelijke aankoop. Het analyseert de conversiepatronen van je website. Google Attribution vergelijkt de paden van klanten die converteren met degenen die dat niet doen, zodat je waardevolle inzichten krijgt.
Op die manier kun je snel en adequaat inspelen op wat er in de markt gebeurt. Advertenties optimaliseren gaat gemakkelijk met Google Attribution, door de integratie met tools zoals AdWords en DoubleClick Search. Met die resultaten kun je onmiddellijk rapporteren, biedingen bijwerken en het budget herverdelen over de verschillende kanalen.
Google Attribution is nu in beta en zal in de komende maanden beschikbaar worden voor adverteerders.
Conclusie
Machine learning gaat het gemakkelijker maken om het juiste publiek te bereiken. Met het juiste publiek bedoelen we de bezoekers die bereid zijn om over te gaan tot actie (in de vorm van conversie). GetBright gaat hiermee experimenteren wat het effect is van de zogenaamde in-market audiences.
Voor de klanten die dat willen, kunnen we binnenkort de informatie van allerlei analytische tools, waaonder AdWords en Analytics combineren om zo de gehele customer journey te achterhalen. Daarbij kan ieder touchpoint tevens op waarde worden geschat (hoe essentieel is dat medium/kanaal?). Dit is voornamelijk interessant voor websites met harde conversies (webshops e.d.). De output van de rapportage kan worden gebruikt om het budget te herverdelen over de verschillende online marketingkanalen.
Meer weten over de nieuwe toepassingen van Google of spreken met één van onze AdWords of Analytics experts? Neem contact met ons op!
Geef een reactie