Voor webshop eigenaren en mensen onder ons die dagelijks bezig zijn met e-commerce is het aantal bezoekers in je webshop een handige Key Performance Indicator (KPI) om te meten en te bestuderen in Google Analytics. Zonder bezoekers kan je webshop tenslotte ook geen omzet genereren. Het aantal bezoekers is een standaard KPI die in bijna ieder rapport wordt getoond (in Google Analytics). Wanneer je in Google Analytics naar de bezoekersaantallen kijkt valt je waarschijnlijk al snel op dat bijvoorbeeld maar een procent (!) van de bezoekers daadwerkelijk converteert.
Houd hierbij rekening dat niet alle bezoekers dezelfde intentie hebben om iets te kopen in jouw webshop. Een deel van de bezoekers wil bijvoorbeeld eerst even lekker rondkijken (kijken, kijken, niet kopen), een ander deel is op zoek naar productinformatie en weer een ander deel heeft wellicht niet eens de intentie om daadwerkelijk iets te gaan kopen. In dit artikel wil ik je uitleggen met welke type bezoekers webshop eigenaren te maken hebben in hun online winkel.
1. De oriënterende bezoeker
Bij dit deel van de bezoekers is de koopintentie (nog) erg laag. De bezoekers ervaren nog veel obstakels bij zichzelf om daadwerkelijk over te gaan tot de aankoop van het product. Wat is het product nou eigenlijk? Sluit het product aan bij mijn behoeftes? Is het product voor mij wel geschikt? Vind ik het wel waard om dit bedrag voor het product te betalen? Is het product elders goedkoper? Dit zijn allerlei vraagstukken die in de hoofden van oriënterende bezoekers kunnen rondspoken. Kortom, oriënterende bezoekers willen eerst goed nadenken en misschien wel overleggen of ze het product überhaupt wel willen kopen.
2. De vergelijkende bezoeker
Een vergelijkende bezoeker heeft meer koopintentie dan een oriënterende bezoeker. Waarom? Ze hebben een aantal interessante producten bij je gezien en ze zijn nu de producten aan het vergelijken. De bezoekers kunnen bijvoorbeeld nog twijfelen of dit wel het beste product is of ze weten nog niet of ze het product bij jou gaan kopen of bij je concurrent. Misschien is het product bij je concurrent wel in de aanbieding? In de meeste gevallen is de keuze voor de bezoeker dan al snel gemaakt. De vergelijkende bezoeker ervaart nog obstakels om daadwerkelijk over te gaan tot de aankoop van een product. Probeer deze obstakels bij de bezoeker weg te nemen. Maak ze bijvoorbeeld duidelijk wat de verzend- en retour kosten zijn. Tip: verstop deze zeer relevante informatie niet!
3. De transactiegerichte bezoeker
Deze bezoekers hebben de productkeuze gemaakt en ze willen het product bij jou kopen. Deze bezoekers hebben een hoge koopintentie maar toch kunnen ze nog obstakels ervaren om daadwerkelijk over te gaan tot aankoop. Je hebt bijvoorbeeld het product niet meer op voorraad. In dit geval blijven we bij ‘kijken, kijken, niet kopen’ omdat ze simpelweg het product bij jou niet kunnen kopen. Kortom, iedere webshop eigenaar wil zoveel mogelijk transactiegerichte bezoekers in zijn of haar webshop hebben omdat deze bezoekers een hoge koopintentie hebben.
4. De herhalingsbezoeker
Deze bezoekers zijn jouw fans. Ze hebben al eens een product bij jou gekocht en willen nogmaals een product in jouw webshop kopen. Deze bezoekers hebben net als de transactiegerichte bezoeker een hoge koopintentie. Helaas kunnen ook deze bezoekers obstakels ervaren. Misschien is het geld wel op om een nieuw product te kopen? Of je concurrent heeft net het desbetreffende product in de actie? Houd in dit geval dus ook je concurrent goed in de gaten om in te spelen op hun aanbod (in dit geval in de vorm van acties).
Deze eerste vier type bezoekers hebben een koopintentie (laag of hoog). Ze bezoeken je webshop om een product te kopen en jou te voorzien van omzet. Voor de volgende twee type bezoekers geldt dit verhaal niet.
5. De informatiebezoeker
De informatiezoeker heeft geen koopintentie dus komt niet in je webshop om een product te kopen. De informatiebezoeker is, zoals de naam al zegt, simpelweg op zoek naar informatie. Denk bijvoorbeeld aan informatie over de organisatie, de vacatures of de openingstijden van de fysieke winkel(s). De informatiebezoekers ervaren veel obstakels om een product te kopen, tenslotte is dit hun uiteindelijke doel ook niet: ze zijn op zoek naar informatie.
6. De servicezoeker
Ook de servicezoeker heeft geen koopintentie dus komt niet in je webshop om een product te kopen. Ze hebben al een product bij je gekocht. Zoals de naam van dit type bezoeker al zegt, ze komen voor service en ondersteuning na de aankoop van een product. Dit kan service en ondersteuning zijn over bijvoorbeeld de garantieperiode of de retourprocedure.
Webshops hebben dus te maken met verschillende soorten bezoekers en de ene bezoeker heeft een hogere koopintentie dan de andere. Houd er rekening mee dat niet alleen bezoekers met een hoge koopintentie waardevol zijn maar ook de bezoekers met een lage(re) koopintentie. De vergelijkende bezoeker heeft een lage koopintentie maar wellicht kun je deze bezoeker toch die extra stimulans bieden om hem of haar om te buigen tot een transactiegerichte bezoeker.
Wil je meer weten over de verschillende type webshop bezoekers en heb je interesse in een kennissessie om bijvoorbeeld de koop obstakels weg te nemen bij de vergelijkende bezoeker? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder op weg naar digitale volwassenheid, meer omzet en hogere conversiepercentages!
Geef een reactie