Zoekwoorden zijn woorden die bezoekers, die bijvoorbeeld op zoek zijn naar een product of dienst, gebruiken in Google en andere zoekmachines. Er zijn allereerst zoekwoorden die zowel een hoog zoekvolume als concurrentieniveau hebben. Daarnaast zijn er zoekwoorden met drie of meer woorden, waar minder op wordt gezocht. Deze zoekwoorden worden long tail zoekwoorden genoemd. Met behulp van een zoekwoorden analyse vooraf via Google Ads zijn (long tail) zoekwoorden terug te vinden. Met de juiste zoekwoorden speel je beter in op Return On Investment (ROI) van je website.
WAT IS DE BETEKENIS VAN EEN ZOEKWOORD?
De betekenis van een zoekwoord is als volgt: het is hetgeen wat iemand intypt in het zoekveld van Google. De bedoeling na het invullen van dit zoekwoord is dat jouw website vervolgens verschijnt op de resultaten pagina. Hoe beter de zoekmachine optimalisatie (SEO) van jouw website, hoe hoger je staat in de resultaten. Zoekwoorden kun je meten met een zoekvolume (hoeveel resultaten bevat de resultatenpagina) en een concurrentieniveau (op hoeveel van die resultaten is goed geoptimaliseerd). Over het algemeen geldt: hoe algemener het zoekwoord, hoe hoger het zoekvolume en het concurrentieniveau. Algemene zoekwoorden zijn short tail zoekwoorden.
WAT IS EEN LONG TAIL ZOEKWOORD?
Een algemeen zoekwoord is vaak erg breed. Een zoekwoord als ‘voetbalschoenen’ zegt niet zoveel over de resultaten die je zult zien op de Google resultaten pagina. Stel dat je op zo’n algemeen zoekwoord optimaliseert, dan is er een risico dat je veel bezoekers op je website krijgt, die helemaal niet op zoek zijn naar de informatie die jij aanbiedt. Daarom gebruik je voor het optimaliseren ook long tail zoekwoorden.
Een long tail zoekwoord bevat op zijn minst enkele woorden en is specifieker dan een algemeen zoekwoord. In plaats van ‘voetbalschoenen’ zou een long tail zoekwoord ‘Adidas voetbalschoenen voor kinderen’ kunnen zijn. Hier is de zoekterm specifieker gemaakt door het merk voetbalschoen toe te voegen en de doelgroep waar deze geschikt voor is.
WAAROM ZOU JE KIEZEN VOOR LONG TAIL ZOEKWOORDEN?
Zoekwoorden met een laag zoekvolume hebben een laag concurrentieniveau. De concurrentie op algemene zoekwoorden is vele malen groter. Per long tail zoekwoord is er een laag zoekvolume, maar deze zoekwoorden kunnen samen een aantrekkelijk zoekvolume realiseren. Het is moeilijk om concurrenten te verslaan op short tail zoekwoorden, maar dankzij long tail zoekwoorden bestaan er kansen. Ze hebben tevens een hogere koopintentie omdat gebruikers gerichter zoeken.
HET SCHRIJVEN VAN CONTENT OP JE WEBSITE
Bij het schrijven van content op je website is het raadzaam om rekening te houden met long tail zoekwoorden. Dit geldt zowel voor webshops op artikelniveau als voor websites die diensten aanbieden. Als je bijvoorbeeld een online verkoper van sportartikelen bent, kan je de vindbaarheid verhogen door je pagina’s in te richten met long tail zoekwoorden. Je gaat bijvoorbeeld Adidas voetbalschoenen te koop zetten op rubriekniveau en rode Adidas voetbalschoenen op artikelniveau. Omdat Google zelf suggesties aandraagt voor langere zoekwoorden bij het intypen van een zoekopdracht door een gebruiker worden zij geprikkeld om deze zoekwoorden te gebruiken. Dit is dus een groot voordeel van het gebruik van long tail zoekwoorden
VOORBEELDEN VAN LONG- EN SHORT TAIL ZOEKWOORDEN
- Short tail: bank
- Long tail: rode lederen bank
- Short tail: marketingbureau
- Long tail: marketingbureau in Breda
- Short tail: laptop
- Long tail: Acer laptop grijs
- Short tail: voetbalschoenen
- Long tail: rode Adidas voetbalschoenen
Wil je meer informatie over dit onderwerp of heb je hulp nodig met de zoekmachine optimalisatie van je website? Neem dan contact met ons op!
Geef een antwoord