De online marketing update van maart!
GetBright start vanaf deze maand met een nieuwe blogserie: de online marketing update! Hierin lees je over de laatste updates op het gebied van online marketing. Denk hierbij aan updates over Google, Facebook, LinkedIn en SEO. Zo blijf jij net als wij up-to-date! Wat zijn de laatste gebeurtenissen op online marketing gebied in maart 2021?
Online Marketing Update #1: de privacy wijzigingen van iOS 14
Het is je vast niet ontgaan dat Apple binnenkort een update gaat uitrollen die het een stukje moeilijker maakt voor bedrijven om gericht te adverteren. In de nieuwe versie van iOS 14 wordt er voortaan aan de gebruiker gevraagd of een app bepaalde gegevens mag gebruiken om gerichte advertenties te tonen. Waar dit voorheen in de algemene instellingen geregeld was, wordt dit nu per applicatie gevraagd.
Wij verwachten dat het antwoord op deze vraag steeds vaker ‘nee’ zal zijn, waardoor het dus lastiger wordt om jouw advertenties te tonen aan een specifieke doelgroep. Het bedrijf wat daar het meeste last van heeft is Facebook. Daarom is Facebook gestart met een hulppagina voor wijzigingen die je moet doorvoeren, om jouw Facebook-advertenties en metingen voort te zetten op de apparatuur van Apple. Deze pagina is hier te vinden.
Online Marketing Update #2: de Google-belasting in Spanje en Frankrijk
We schreven hier al een kort artikel over. Binnenkort zal je, mits je advertenties hebt lopen in Spanje en Italië, op je factuur een bedrag terugvinden wat je extra aan Google betaalt. Dit is een gevolg van nieuwe belastingregels in Spanje en Frankrijk die door Google gedeeltelijk aan de klanten wordt doorberekend.
Zo heffen Spanje en Frankrijk een belasting op het plaatsen van online advertenties door grote multinationals. Zij zijn ook niet de enige landen die deze plannen hebben liggen. Ook in Italië liggen deze plannen al in een vergevorderd stadium klaar om te worden ingevoerd. Onze verwachting is dan ook dat we binnenkort een bedrag van 2-5% extra kwijt zijn om onze advertenties draaiende te houden in deze landen.
Online Marketing Update #3: de populariteit van Clubhouse
Heb jij al een uitnodiging ontvangen voor de Clubhouse App? Met deze app op je smartphone is het mogelijk om een audio uitzending te starten op het platform, waarbij je anderen kunt uitnodigen en laten deelnemen. Deze uitzending is live te volgen en vervolgens niet meer terug te beluisteren, waardoor het dus verschilt van bijvoorbeeld een podcast.
De app heeft al meer dan acht miljoen gebruikers, waaronder 1 miljoen Nederlanders. De enige manier om een account aan te maken is door een uitnodiging te ontvangen van een huidige gebruiker. Wat opvalt aan deze app is dat het inspeelt op de angst om ergens niet bij te horen (FOMO – Fear of Missing Out) en een exclusiviteitsgevoel.
De aandacht en de groei van de app is ook bij de grote sociale mediabedrijven niet onopgemerkt gebleven. Instagram is ook deze maand gestart met Liverooms, een manier om op dezelfde manier een video uitzending te starten. Dit is zeer vergelijkbaar met wat Instagram deed tijdens de populariteit van Snapchat: vlak daarna werd Instagram Stories beschikbaar.
Online Marketing Update #4: video SEO by Google
Video is de toekomst. Op het internet zijn we ooit begonnen met tekst, later werden het kleuren en afbeeldingen. Nu zijn we toe aan de volgende fase: wil je echt aandacht trekken met je content, dan kun je niet meer om video heen. Voor tekst is SEO makkelijk ingericht en voor afbeeldingen gebruik je de omschrijvingen en alt-teksten, natuurlijk. Maar hoe zit het met SEO voor video?
Om hiervan helemaal op de hoogte te zijn heeft Google een nieuw blog geplaatst, uiteraard met een video om het uit te leggen. Deze vind je hier!
Dit waren een aantal belangrijke updates in maart 2021. Missen we er nog eentje of heb je een update die we de volgende keer absoluut niet mogen vergeten? Stuur ‘m dan naar info@getbright.nl en wie weet word jij een feature in onze volgende Online Marketing Update! Op zoek naar persoonlijk advies voor jouw unieke situatie? Neem dan contact met ons op.
Geef een reactie