Hoera! The most wonderful time of the year komt er weer aan. De feestdagen zijn een haast onuitputtelijke bron van marketingkansen en -mogelijkheden om het jaar goed af te sluiten. Hoog tijd om te kijken of jouw marketingstrategie klaar is voor de laatste maanden van 2021. In dit blog vind je gouden tips en tricks voor een marketingboost om het jaar mee te eindigen.
(ONLINE MARKETING) FEESTDAGEN 2021
In november, december en januari zijn er de volgende feestdagen:
- Donderdag 11 november 2021: Singles Day
- Zaterdag 13 november 2021: Sinterklaasintocht
- Vrijdag 26 november 2021: Black Friday
- Maandag 29 november 2021: Cyber Monday
- Zondag 5 december 2021: Pakjesavond
- Zaterdag 25 december & zondag 26 december 2021: Eerste en Tweede Kerstdag
- Vrijdag 31 december 2021: Oudejaarsdag
- Zaterdag 1 januari 2022: Nieuwjaarsdag
Online Marketing Feestdag #1: Singles Day
Hoewel Black Friday en Cyber Monday al enigszins ingeburgerd zijn bij de Nederlandse retailers, is Singles Day nog relatief nieuw. Tijdens deze feestdag, die op de elfde van de elfde valt (in Nederland ook de start van het officiële carnavalsseizoen), vieren we het o zo mooie vrijgezelle bestaan. Singles Day is overgewaaid uit China, waar dit al sinds 1993 wordt gevierd.
Juist omdat deze shopping feestdag nog relatief nieuw is, liggen hier grote kansen voor jouw online marketing. Er is een kans dat je nog niet wordt overspoeld door Singles Day berichten, dus zorg ervoor dat jouw korting eruit springt. Maak een mooie social media post, stuur een mailing naar je mailinglijst of geef jouw webshop een speciaal tintje op de homepage.
Bol.com omarmde Singles Day ook in 2020 en in 2021 zal de Media Markt er een Singles Weekend van maken met grote kortingen. In Nederland associëren we deze dag met “Chinese” kortingen die we gewend zijn van o.a. AliExpress. Een uitstekend moment om overbodige voorraad voor een spotprijsje de deur uit te doen.
Online Marketing Feestdag #2: Sinterklaasintocht en Pakjesavond
De meeste feestdagen in deze lijst zijn behoorlijk internationaal, maar de hype rondom Sinterklaas is toch echt wel oer-Nederlands te noemen. De kindervriend uit Spanje komt dit jaar in Nederland aan op 13 november en er zal ongetwijfeld weer een probleem zijn met de pakjesboot. Dat is niet het enige probleem waar de goedheiligman mee te maken heeft, want de meningen rondom zwarte piet overschaduwt nu al jaren deze feestperiode.
Omdat deze discussie dit jaar eerder zal toenemen dan afnemen, is ons advies om goed na te gaan hoe jouw doelgroep in deze discussie staat. Maak op basis daarvan dan ook een keuze hoe en op welke manier jouw uitingen in deze periode aanslaan. Misschien speel je het liever op safe en onthoud je jezelf van elke discussie. Of misschien wil je juist een statement maken en op deze manier meer aandacht genereren voor de waarden van jouw bedrijf.
De meeste bedrijven focussen hun uitingen rondom de intocht zelf en op 4, 5 of 6 december. De meeste aankopen zullen echter worden gedaan in het weekend van 26 tot 28 november, omdat het dit jaar samenvalt met Black Friday en Cyber Monday. Stel potentiële klanten ruim op tijd op de hoogte van eventuele acties en speel in op onderwerpen die momenteel leven bij de kids. Zij bepalen immers wat er op de verlanglijstjes komt te staan…
Online Marketing Feestdag #3: Black Friday en Cyber Monday
Waar Singles Day is overgewaaid uit China, komt Black Friday uit de Amerikaanse stad Philadelphia. Deze dag, die na Thanksgiving valt, is voor de Amerikanen een dag waarop ze massaal vrij nemen en de winkelcentra bezoeken. De filevorming die daaruit ontstaat wordt Black Friday (zwarte vrijdag) genoemd.
Black Friday is oorspronkelijk bedoeld voor de fysieke winkels, maar Cyber Monday is geclaimed door de webwinkels. De afgelopen jaren worden deze twee gecombineerd in een algemeen Black Friday weekend met grote sales on- en offline. De omzet tijdens dit weekend is in de Westerse landen gigantisch en het zou dom zijn om hier niet ook een graantje van mee te pikken. Houd echter rekening met moordende concurrentie en het is een grote uitdaging om de aandacht van het publiek vast te houden.
Als je niet heel creatief bent aangelegd, kun je hier het beste kiezen voor de persoonlijke aanpak. In deze megamomenten van kortingen wordt nog wel eens vergeten dat we met mensen te maken hebben. Inspelen op de emotie is de sleutel en dat kan door te laten zien wat jouw product of dienst op behoefteniveau levert. Geeft het meer rust, plezier of neem je zorgen uit handen. Juist deze elementen vallen op in de zee van sales.
Online Marketing Feestdag #4: Kerst en Oud en Nieuw
Als het gaat om feestdagen in december, is er internationaal maar één periode die er echt uitspringt. Kerst! In de meeste landen vieren ze dit maar op één dag, maar in Nederland hebben we de luxe van twee gezellige familiedagen. Als de kerstdagen vervolgens voorbij zijn is het maar een korte week tot oudejaarsdag.
In de B2B-wereld is deze periode er een van rust. Veel bedrijven zijn enkele dagen dicht en een groot aantal werknemers heeft vakantie. Dat zal dit jaar wellicht wat minder zijn dan gebruikelijk, omdat alle verplichte vrije dagen in een weekend vallen. Juist omdat de activiteit van mensen in deze periode anders is dan gebruikelijk, kun je hierop inspelen met je advertentiebudgetten.
Je budget inzetten in de week en het weekend voor Kerstmis is een garantie voor hoge concurrentie en CPC’s. Speel het daarom slim en kies de dagen waarop je meer of minder wilt besteden handig uit. In de week na Kerstmis en vlak voor Oud en Nieuw is er een gat waar je goed in kan springen. In deze periode van verzoening, tijd met dierbaren en positieve gedachten mogen je advertenties ook wat positiefs uitstralen. Of maak gebruik van wat omdenken en sluit aan op de frustraties die voortkomen uit het zoveelste mislukte familiediner.
Wat je ook doet tijdens al deze feestdagen, zorg ervoor dat je écht iets sterks naar buiten brengt, want in deze tijd is er ook veel concurrentie.
Heb je genoten van dit inspiratieblog, maar heb je nog steeds moeite met de aanpak van jouw marketing? Of kom je er gewoon niet aan toe? GetBright ondersteunt je graag met nuttige trainingen of door (een gedeelte) van jouw online marketing uit te voeren. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op of bel ons op 076 – 839 50 88.
Geef een reactie