WAT IS SEA?
SEA, de afkorting voor search engine advertising. Mogelijk termen die je wel eens eerder heb gehoord, maar wat houdt dit nou precies in? Wellicht dat het je wel eens is opgevallen wanneer je aan het googelen bent, de eerste paar zoekresultaten hebben altijd de afkorting ‘adv.’ voor de gegeven zoekresultaten staat. In de basis betekent dit dat dit zoekresultaten zijn waar voor betaald is om deze aan jou te laten zien. Klinkt interessant, je kan dus betalen om bovenaan zichtbaar te zijn op Google.
WAAROM ADVERTEREN IN EEN ZOEKMACHINE?
Zodra je een website hebt gelanceerd met producten of diensten, wil je ook graag dat je gevonden wordt. Nu kan ik gaan uitleggen hoe belangrijk het is om de combinatie te maken tussen alle factoren: social media, betaalde advertenties in zoekmachines maar ook SEO. Al ga ik het voor nu simpel houden, het is stiekem al ingewikkeld genoeg. Stel: Je bent op zoek naar een leuke plek om iets te gaan doen, wat doe je dan als eerste? De meeste personen zullen zijn of haar mobiel erbij pakken om het toch even op te zoeken in een zoekmachine. Waarbij de bedrijven met de betere instellingen/budgetten als eerste worden weergeven.
DE BASIS VOOR EEN GOEDE SEA STATEGIE
- kies een platform
- bepaal je budget
- kies je netwerk
- doe een zoekwoorden onderzoek
- advertenties en landingspagina’s
- kies je bieding strategie
Stap 1: kies een platform
Er zijn verschillende platformen beschikbaar waar je op zoekmachine level kunt adverteren, denk hierbij aan Google en Bing (voor Microsoft). De belangrijkste vraag is, waar wil je jezelf als bedrijf op gaan richten. Vaak wordt er voor Google gekozen, gezien dit netwerk het grootste is en dus het grootste bereik heeft. Daarnaast is de kans ook aanwezig dat de doelgroep die jij voor ogen hebt, zich ook bevind op dit platform. In dit geval kiezen wij voor google, ofwel wij gaan werken met Google Ads (voorheen Google Adwords).
Stap 2. bepaal je budget
Om zichtbaar te kunnen zijn, is er een budget als onderpand nodig. Dit heeft namelijk te maken met het feit dat de zoekwoorden die jij instelt met elkaar gaan competeren voor de beste plek en dus ook geld kosten zodra er op geklikt gaat worden. Belangrijk is daarom ook om te besluiten wat jouw totale maand budget is.
Stap 3. kies je netwerk
Binnen de Google Ads omgeving heb je nog veel keuzes met betrekking tot het kiezen van een netwerk. Denk hierbij aan: zoekcampagnes, YouTube, shopping of juist display. Het advies hier luidt dat het netwerk dat je kiest past bij de doelgroep die je graag zou willen bereiken. Je zou meerdere netwerken kunnen gebruiken en dus het budget kunnen splitsen, al is het soms beter om maar een netwerk te kiezen om daar op te focussen en dus meer resultaten uit haalt.
Stap 4. doe een zoekwoorden onderzoek
Maak een zoekwoorden lijst die bij jouw bedrijf past, het is in de basis vrij simpel. Al zijn er een aantal dingen waar rekening mee gehouden moeten worden. Stel: je hebt een bedrijf die schoenen verkoopt. Dan zou je het woord ‘schoen’, als zoekwoord kunnen gaan gebruiken. Maar, andere bedrijven die schoenen verkopen denken precies hetzelfde. Waardoor de prijs voor deze zoekterm (om zichtbaar te zijn bovenaan de pagina) duur is. Belangrijk is daarom om voor jezelf een aantal groepen inzichtelijk te maken waar jij graag op gevonden zou willen worden bijvoorbeeld:
- Je bedrijfsnaam
- Product
- Product – niche
Deze lijst kan natuurlijk veel uitgebreider. Het is ook belangrijk om te onthouden dat elk woord mogelijk geld gaat kosten, oftewel zet niet te veel zoekwoorden neer. Daarnaast is het ook belangrijk om zoekwoorden te kiezen waar op gezocht wordt. Ik hoor jullie al denken: is het inzichtelijk of er veel ‘concurrentie’ op een bepaald woord zit? Jazeker! Binnen de Google Ads omgeving zit namelijk een functie waar je woorden in kunt plannen maar ook op zoek kan gaan naar nieuwe zoekwoorden. Namelijk: de zoekwoordplanner.
Stap 5. advertenties en landingspagina’s
We hebben onze zoekwoordgroepen, dus tijd om advertenties te gaan maken. Om goede advertentie teksten te maken, moeten we over een aantal dingen nadenken namelijk: wat willen wij laten zien en wat zou onze doelgroep over de streep trekken om op de advertentie te klikken. Dit is namelijk hetgeen dat de mensen die aan het googelen zijn te zien krijgen wanneer zij een zoekterm hebben ingevoerd. Een advertentie tekst bestaat uit een aantal onderdelen:
- Headlines (maximaal 30 karakters per headline)
- Beschrijvingen (maximaal 90 tekens per beschrijving)
- Een bestemmings-URL
Dit kan een uitgebreide tekst advertentie zijn of een dynamische. Waar alles bij een tekst advertentie van te voren wordt ingesteld heeft een dynamische tekst advertentie de vrijheid om zich aan te passen (door machine learning) aan de gebruiker.
De bestemmings-URL, niet geheel onbelangrijk. Dit is namelijk de webpagina waar de bezoeker op terecht komt het moment dat zij voor jouw advertentie hebben gekozen. Echter is het hier belangrijk dat het aansluit op de advertentie, maar ook wat jij graag zou willen dat de gebruiker gaat doen.
Stap 6. kies je bieding strategie
Het is belangrijk om jezelf af te vragen wat voor doel je voor ogen hebt. Denk hierbij aan website bezoeken maximaliseren, leads/ conversies generen of juist merkbekendheid vergroten, dan heeft google een aantal strategieën die in zou kunnen zetten. Ik heb hieronder een aantal uitgelicht.
- Website bezoeken maximaliseren: bieden op basis van kosten per klik
- Merkbekendheid vergroten: CPM- biedingen (kosten per duizend zichtbare vertoningen)
- Leads/ conversies genereren: slim bieden
Waarom kan een bureau inschakelen een voordeel zijn?
Het is zeker niet onmogelijk om zelf campagnes in te zetten. Al, kunnen wij het ons voorstellen dat het niet altijd makkelijk is. Steeds nieuwe wijzigingen in de markt (veel meer bedrijven die nu adverteren op Google dan 10 jaar geleden), wijzigingen in Google Ads zelf en dan de tijd vinden om hier alle kennis van up-to-date te houden. Gelukkig zijn er ook marketing bureaus zoals GetBright. Wij hebben de ervaring en kennis om binnen no time een strakke campagne neer te zetten die bij draagt aan jouw doelenstellingen.
Dit is de basis van een goede SEA strategie, al komt er in de realiteit nog veel meer bij kijken dan alleen het bovengenoemde. Wil je meer weten over SEA en een goede SEA strategie? Of wil je graag dat wij een keer mee kijken met de jullie huidige strategie, dat kan! Neem dan contact met ons op.
Geef een reactie