Social media is op dit moment in Nederland erg populair met 10,1 miljoen gebruikers op Facebook, 4,9 miljoen gebruikers op Instagram en 8,7 miljoen gebruikers op YouTube. Deze cijfers geven aan dat social media populairder is dan ooit. Via social media is het mogelijk om op jouw website te komen, maar hoeveel bezoekers zijn dit dan? In deze blog lees je hoe je social media verkeer kunt meten in Google Analytics en wat de meerwaarde hiervan is.
In Google Analytics kun je gegevens zien waar jouw bezoekers vandaan komen. Er zijn meerdere kanalen die naar jouw website leiden. Dit kan ten eerste door organisch verkeer, dit zijn gratis websitebezoekers die binnenkomen via een zoekmachine, zoals Google of Bing. Ten tweede kan dit door betaalde verkeer. Deze bezoekers hebben op een van je advertenties geklikt en zijn zo op je website terecht gekomen. Als derde zijn er consumenten die de URL van jouw bedrijf intypen in hun browser, dit noemen we direct verkeer. Daarnaast kunnen bezoekers ook naar jouw website komen door een doorverwijzing. Voorbeelden hiervan zijn; per nieuwsbrief, zoekmachines of een andere site waar de link van jouw website opstaat. Ten slotte, verkeer die via social media binnenkomt. Onder social media vallen onder andere Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. In deze blog bespreken we het verkeer dat binnenkomt via social media.
Social media
Social media wordt tegenwoordig ontzettend veel gebruikt voor zowel persoonlijke als zakelijke doeleinden. Het is verstandig om een analyse te maken over het verkeer dat vanuit je sociale kanalen op je website komt. De voordelen van deze social media analyses zijn:
- Je kunt precies meten wat er op jouw social media gebeurt. Meten is weten.
- Je krijgt beter zich op de mate van verleiding om door te klikken van je social media berichten.
- Doordat je informatie over het verkeer hebt, weet je via welke wegen de bezoekers jou vinden. Hier kan je goed op inspelen.
In onderstaand stappenplan heb ik in het kort uitgelegd waar je deze gegevens in Google Analytics kunt inzien.
Stap 1: Acquisitie
Allereerst log je in bij Google Analytics. Als je meerdere accounts hebt, let dan goed op dat je de juiste gebruikt. Zodra je bent ingelogd, klik je in de linker taakbalk op Acquisitie. Als je dit gedaan hebt, klik je op Alle verkeer. Vervolgens klik je op Kanalen.
Stap 2: Overzichtspagina
Op dit moment ben je op de overzichtspagina. Op deze pagina zie je alle kanalen waar jouw bezoekers vandaan komen. Dit zijn de wegen die eerder besproken zijn in deze blog; organisch verkeer, betaald verkeer, direct verkeer, doorverwijzend verkeer en uiteraard social media. Klik op Social.
Stap 3: Social
Als je op Social hebt geklikt, beland je op de overzichtspagina van alle social media platformen. Je kunt per platform zien hoeveel bezoekers er op jouw website zijn gekomen. De verschillende platformen kunnen zijn: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest of YouTube.
Ook andersom!
Zo, nu weet je hoe je je social media analyse kunt uitvoeren en ben je bereid om betere keuzes te maken wanneer je de in te zetten media bepaalt. Maar het is ook belangrijk dat de bezoekers via jouw website naar jouw social media kunnen gaan. Dit werkt met links. Deze links zijn gekoppeld aan buttons die je kunt integreren in je website. De bezoekers van je website kunnen op deze manier gemakkelijk van jouw website naar de social mediapagina’s gaan. Er zijn drie grote voordelen van de social media buttons op je website. Allereerst worden je social media kanalen zichtbaar voor je bestaande en potentiele klanten. Ten tweede kun je werken aan de branding van je website en tot slot zorgen de social media buttons ervoor dat je een goede positie krijgt in de zoekresultaten van zoekmachines.
Benieuwd wat je nog meer kunt doen met Google Analytics? Lees hier hoe je Google Analytics koppelt aan Google Ads of WordPress.
Kom je er niet helemaal aan uit? Twijfel niet en neem contact met ons op! Bel ons op 076 – 879 50 88 of mail naar info@getbright.nl
Geef een reactie