Hoewel er velen op social media aan het jagen zijn op volgers en ze daar hun succes aan afmeten, is het aantal volgers zeker niet het belangrijkste. Waarom mag het niet leidend zijn?
Profielwaarde
Social media gaat om de interactie tussen mensen en zo beoordelen de netwerken (LinkedIN, Facebook, Twitter maar in feite alle socials) ook je profiel als het gaat om “waarde”. Wat is nu eigenlijk de samenhang tussen volgers en interactie?
Het aantal volgers/connecties/vrienden bepaalt in eerste instantie je bereik. Een post op Facebook wordt echter niet aan al je vrienden getoond maar aan in eerste instantie een klein percentage van je vrienden. Zeg 10-20% ervan, exacte cijfers zijn niet bekend omdat Facebook noch de andere socials hun exacte methodes openbaar maken. Dus als je 100 vrienden hebt ziet maar een klein deel dat. Dit weten veel mensen al niet en sommigen denken ook dat bij merkpagina’s op social media de volgers hetzelfde betekend als het bereik. Wat het maar zo…
Facebook laat verschillende mensen verschillende posts van je zien. Als je erop reageert op welke manier dan ook, dan zul je meer van deze vriend te zien krijgen. Doe je er niets mee dan krijg je er minder van te zien. Als veel mensen dus reageren op je posts dan gaat je bereik omhoog (en dat staat dan nog los van je aantal volgers).Als je interacties op je posts toenemen (verhouding volgers en reacties) dan stijgt je profiel in waarde en zien meer mensen je posts. En daar zit nog het volgende verschil bij: Als mensen je bericht liken krijg je er een beetje waarde bij. Als ze reageren (is meer moeite) dan krijg je er nog wat meer waarde bij. Als ze het delen (is het meeste werk en men vindt het dus waard om op de eigen tijdlijn te zetten!) dan krijg je de meeste bonuspunten op je profielwaarde.
Dus het reageren van mensen op je posts heeft twee voordelen:
- Het verrijkt je profiel en vertoningspercentage;
- Het toont die berichten OOK aan een deel van de volgers/vrienden van degene die reageert, en van die laatste loop je ook weer kans dat er vrienden/volgers bijkomen waardoor je bereik weer stijgt.
Wat moet je dus vooral niet doen?
Meer volgers krijgen is niet moeilijk. Je koopt er zo 20.000 bij, van vage profielen in Azië. Echter doordat dit geen actieve profielen zijn verlagen ze de verhouding tussen volgers en reacties, en daardoor zakt je profielwaarde weer. Richt je dus niet alleen op het aantal volgers, maar let juist goed op de interactie met ze.
Hoe zorg je voor interactie?
Social media draait om engagement; interactie met je doelgroep. Het gaat om het plaatsen van leuke, interessante, actuele of humoristische content, afhankelijk van het kanaal. Dus je updates moeten goed zijn, zodat je doelgroep er iets mee wil doen. Denk aan een mix van kennis, inhakers, iets van jezelf/de organisatie, etc. Maar ga niet humoristische posts op LinkedIn plaatsen of te veel wetenschappelijke berichten op Facebook, het zijn andere kanalen waar men andere dingen zoekt en leuk vindt. En bedenk dat een gemiddeld bericht vrij kort in beeld is, dus zorg dat je regelmatig iets plaatst en dat je zelf ook op anderen reageert.
Wil je weten hoe je zorgt voor ‘engaging content’? In een volgende social media blog geven we tips om succesvolle berichten te maken. Abonneer je alvast op onze nieuwsbrief, dan ontvang je ‘m in je mailbox!
Geef een reactie