Organisaties zeggen vaak te staan voor open communicatie maar diegenen die dit écht doen zijn op één hand te tellen. Jammer, want transparantie, in de meest rauwe en ongepolijste vorm, is BOOMING op socials als Snapchat! Wat houdt deze trend in en hoe ver zou je zelf eigenlijk moeten willen gaan in het daadwerkelijk bieden van transparantie aan de consument?
Wat is er aan de hand?
Dankzij de toenemende beschikbare informatie op het internet is de markt aan het veranderen. De wereld wordt transparanter. Mensen informeren elkaar continu. Bedrijven plaatsen echter al enige tijd mooie content op hun sites, waar veel denkwerk in is gaan zitten en wat zo goed mogelijk over moet komen. Op zowel social media als Facebook en Snapchat zien we echter steeds meer live beelden, foto’s en reacties van consumenten, die de echte merkbeleving zoals zij die ervaren delen. Tel daarbij op dat een het feit is dat mensen maar al te gauw door uitingen heen prikken die een commerciële boodschap bevatten en/of mooier worden gemaakt is dan het daadwerkelijk is. Dat herkennen ze direct. Je kunt dus beter eerlijk zijn en echte ervaringen delen volgens de trendwatchers en marketinggoeroe’s. Maar dan nu de praktijk: Organisaties zeggen namelijk wel dat ze open zijn, maar zijn ze er eigenlijk al klaar voor om zich ook bloot te geven? In hoeverre moet je mee gaan in deze trend en hoe doen anderen dat?
Tijdperk van informatie overload
De kern van communicatie is dat je als je communiceert betekenis creëert, zowel voor jezelf als voor de ander. In het tijdperk van informatieoverload ligt de macht bij de consument. Bedrijven kunnen de consument niet meer voor de gek houden. Door een overvloed van informatie zijn consumenten constant bezig met een vorm van controle op producten en diensten. Zij delen hun ervaring op social media met anderen, waarschuwen en informeren elkaar. Reageren en zelf ervaringen delen, als bedrijf, is soms best een stap. Maar wil je de consument overtuigen dan draait het om lef, leiderschap en de wil om iets goeds neer te willen zetten, ook als dat om een verbetering of aanpassing vraagt.
Het gaat niet om een ‘perfect’ product
Als bedrijf betekent het niet dat je product of dienst perfect moet zijn. Mooie reclamecampagnes met producten die ogenschijnlijk uit de hemel komen vallen; het perfect getapte biertje, waar de fotograaf en grafisch ontwerper een week aan gewerkt hebben.
De consument verwacht niet een perfect product. Zij weten allang dat die niet bestaan en zitten eerder te wachten op een product waarover eerlijk gecommuniceerd wordt. Denk aan de reclame die nu op tv is over HG “doet precies wat het beloofd”. Of een tijdje terug de reclamecampagne van Dove ‘Echte vrouwen’. De Dove-campagne trok veel aandacht door ‘echte’, volslanke modellen in te zetten in plaats van de gebruikelijke slanke dennen. Ze zetten iets neer waar meer mensen zichzelf in kunnen herkennen in plaats van alom bekritiseerde rolmodellen. Tegelijkertijd maakten ze een statement. De Dove-campagne was namelijk deels bedoeld om de kritiek te pareren dat de reclamewereld vrouwen complexen aanpraten door altijd slanke modellen te kiezen.
Het gaat dus niet zo zeer om een ‘perfect’ plaatje, juist niet. Na de overdaad aan foodies en fitgirls op Instagram verenigde zich een nieuwe online beweging. #Nofilter werd een grote Instagram trend in 2016. Er werd niet alleen gezegd dat jonge vrouwen hun lichaam gewoon moeten accepteren precies zoals het is, maar er ook trots op mogen zijn en het laten zien.
Bedrijven hebben angst om transparant te zijn
Wat zien we nu in het bedrijfsleven? Jarenlang waren bedrijven bang om transparant te zijn. Niemand kon zien wat er achter de schermen gebeurde. Het zal je maar gebeuren dat jouw concept of geheime formule nagemaakt wordt door de concurrentie. Als er één zekerheid is binnen het ondernemerschap, dan is het dat elke succesformule zijn replica’s krijgt. Des te meer reden om transparant te worden en daarmee te laten zien wat jouw onderscheidend vermogen is, jouw unieke verhaal en ja, dat jij bijvoorbeeld dus wel mooi de eerste was en al jaren aan de weg timmert.
Transparantie op de werkvloer is een duidelijke weg naar succes
Toch maar in de spiegel kijken en concluderen dat het begint bij onszelf. Hoe ‘open’ moet het dan? In alle facetten tegelijk? Waar in hemelsnaam te beginnen? Nou, gelukkig hoeft het niet ineens perfect te zijn. Betrokken medewerkers willen vaak gewoonweg een goed product en goede service voor een nette prijs leveren. Daardoor halen ze meer voldoening uit hun werk en dragen ze mee aan de reputatie van de organisatie. Door middel van transparantie op social media of de website met eigen foto’s kunnen ze laten zien wat ze doen en dit uitdragen. Het schept ook een band van vertrouwen tussen de consument, het bedrijf en de werknemers.
Niet elk bedrijf wil transparant zijn
Geen organisatie is perfect en dat begrijpt iedereen. Natuurlijk ruim je de werkplaats of het kantoor eerst even op voordat je een foto maakt, om wat te noemen. Maar er is een wereld van verschil tussen een perfecte uitstraling en het delen van oprechte passie voor je onderneming. Beiden is goed, maar het één is net wat geloofwaardiger.
Dankzij online transparantie is het ook vaak duidelijk waar zaken goed gingen, waar ze fout gingen en hoe je dit hebt geprobeerd op te lossen. Dat is niet voor iedereen even leuk natuurlijk, maar ook onderdeel van reputatiemanagement. Logisch dat niet iedereen transparant wil zijn, maar omdat de consument dit wel is moet je daar toch in mee. Reageer dus altijd.
Lang verhaal kort
Er zijn dus positieve en negatieve aspecten aan het transparant zijn voor een bedrijf. Natuurlijk wil je als bedrijf het beste voor je consument maar ook voor jezelf. Het is dus van groot belang om te weten hoe ‘transparant’ en tegelijkertijd geloofwaardig je bedrijf over wil komen. Wees dus eerlijk tegenover jezelf, zorg dat je trots kunt zijn op je bedrijf en wees fair voor je klanten, dan pas zal je een verschil maken!
Foto credits: GROLSCH – DDB RESULT – PHOTOGRAPHER – MARCEL CHRIST
Geef een reactie