Bij veel bedrijven speelt de vraag; hoe kunnen we meer bezoekers aantrekken en die overtuigen om contact met ons op te nemen? Die vraag speelde ook bij Pebble Green Systems, een bedrijf uit Breda gespecialiseerd in zonnepanelen. Samen met Panoramawereld verbeterde GetBright de gebruikerservaring van de website en zorgden we ervoor dat alles op Google een boost kreeg.
Deze blog gaat echter niet over vindbaarheid, en ook niet over conversie optimalisatie. We willen jullie namelijk graag laten zien wat een interactieve beleving voor je merk kan doen. Toine Roks, van Panoramawereld is een pionier en trendsetter op dit gebied. Een uniek bedrijf waar GetBright graag mee samenwerkt.
Voordat we op alle details ingaan, laten we graag een paar mooie voorbeelden zien. Op de site van Pebble Green Systems is een interactief bezoekje aan de showroom te maken.Als je deze tour maakt, kun je zelf bepalen in welke richting je loopt en op verschillende punten wordt er iets toegelicht door Leo van der Grinten, de eigenaar van het bedrijf.
De interactieve beleving is technisch in elkaar gezet door Panoramawereld. Toine vertelt: “Het is een techniek waarbij je zelf in een beeld links en recht kunt rondkijken en van boven naar onder. Vanuit daar ga je door naar de volgende 360 graden foto. Doordat je die foto’s aan elkaar koppelt krijg je een soort interactieve loop. Je loopt eigenlijk van het ene punt naar het andere punt en dat is die 360 graden beleving.”
Automotive
De 360 graden beleving wordt ook toegevoegd aan Google. Als je bijvoorbeeld zoekt op Zwarte Poort Roosendaal, dan zie je in de Google-omgeving aan de rechterkant de mogelijkheid om bij de showroom van deze autodealer letterlijk binnen te kijken. Bovendien heeft Panoramawereld de nieuwe BMW-collectie klikbaar gemaakt, zodat je er aanvullende informatie over krijgt. Hierdoor krijg je als bezoeker een indruk van de showroom. Stel je zou er straks naartoe gaan, dan staan er dezelfde auto’s en is het heel herkenbaar.”
Slot Loevestijn
Een van de meest bijzondere projecten van Panoramawereld was voor het beroemdste kasteel van Nederland: Slot Loevestijn. Hier kun je virtueel echt in het slot rondkijken en de kamers zien waarin keizer Karel geslapen heeft. De tour begint bij de entree tot het kasteelpark en onderweg gebeurt er van alles. Zo start er een filmpje waarin een gastvrouw je vriendelijk verwelkomt, je hoort kasteelgeluiden en overal is extra informatie te vinden. Bovendien is het mogelijk om op zoek te gaan naar een verborgen sleutel in het kasteel. Wie hem vindt, krijgt een mooie attentie en wordt gelijk gestimuleerd om het kasteel te bezoeken.
Inzet van Drones
Recent heeft Panoramawereld ook een project gedaan waarin drones werden gebruikt. “In een ruimte die te huur is voor feesten hebben we het uitzicht vastgelegd, want de omgeving is daar prachtig. Als je online in de ruimte rondkijkt op een bepaald punt uitkomt neemt de drone het over. Je vliegt dan letterlijk van binnen naar buiten, over het water heen en door de omgeving.”
Kansen voor het toerisme
De toeristische sector is volgens Toine echt gebaat bij meer beleving in het oriëntatie proces van de klant. “Wat ik vaak zie bij bedrijven is dat er een kloof zit tussen de werkelijke beleving en hoe de consument het ervaart. Dat komt nog niet altijd goed online over. En ik vind dat we juist door die interactieve beleving van tevoren een veel betere indruk kunnen geven van wat je daar kunt verwachten. Bijvoorbeeld bij vakantieparken, omdat je verschillende huizen van binnen kunt laten zien en mensen digitaal door het vakantiepark kunnen lopen. Daarnaast moeten recreatiebedrijven het ook hebben van wat er in de omgeving te doen is. Dat kunnen we er ook aan toevoegen, zelfs met integratie via Google Maps. Mensen zien dan dat het een mooi vakantiepark is en nog dichtbij de Efteling ook.
Het zou ook fantastisch zijn als reisorganisaties aanhaken, omdat je op die manier een premium hotel helemaal uit kunt lichten. Dan ga je de verschillen merken. Als je als consument hotels onderling vergelijkt dan kun je met een mooie beleving mensen een indruk geven van wat ze kunnen verwachten. Natuurlijk snap je ook wel dat het een beetje aantrekkelijk is gemaakt met al die gevulde cocktails, maar je wordt wel geprikkeld. Ook reviews kunnen we aan die interactieve beleving hangen, zo zou een receptionist je het gastenboek voor kunnen lezen.”
Het is dus mogelijk om verschillende functies te verbinden: foto, video, tekst, Google Maps, Streetview en reviews. Zelfs ook een boekingssysteem behoort tot de mogelijkheden. “Je kan bij wijze van spreken een hotelrestaurant binnenlopen en direct een tafel of kamer reserveren in de virtuele tour.” Door slim te combineren vergroot je je kansen.
Social Media
Ook social media kan een mooie toevoeging bieden, blijkt uit een van de eerste projecten van Panoramawereld. “Een woonwinkel in Goes combineerde Google Streetview voor binnen met een actie via Facebook. Mensen werden gevraagd om in de winkel op zoek te gaan naar één van hun producten en daar een screenshot van te maken. Onder de Facebook-inzendingen werd een mooie prijs verloot. Als je ziet hoeveel er toen naar gezocht werd… en ondertussen hebben ze de hele winkel gezien.”
Resultaten
Dankzij het toevoegen van de interactieve beleving blijven mensen veel langer op een website. Bij Pebble Green Systems scheelt het circa 5 minuten en Slot Loevenstijn loopt dit zelf op tot bijna een kwartier. “Wat je je realiseert is dat mensen van tevoren al een hele goede indruk van je organisatie krijgen. Je kunt je hiermee heel erg onderscheiden van de rest. Als zoals bij Pebble Green Systems de eigenaar in beeld komt die met passie vertelt over zijn product dan weet je als kijker dat dit mensen zijn die er zelf echt achter staan. Dat is goed voor het bedrijfsimago en het schept vertrouwen. En leuk is dat op het moment dat je een afspraak met Pebble Green Systems maakt dat Leo, die je ook in het filmpje zag, ook bij je op gesprek komt. Daarmee haal je drempels meteen weg en is de kans heel groot dat iemand kiest voor jouw bedrijf.”
Occulus rift en augmented reality
Alle interactieve belevingen zijn inmiddels ook compatible met de Oculus Rift en de Cardboard van Google: “Je hoeft er geen speciale app voor te bouwen, want het wordt meteen herkend als iemand de juiste url bezoekt. Hele mooie technieken die goed werken, maar nog een beetje in de gadget-fase zitten.” Toine ziet ook zeker meer toepassingen voor Augment Reality en de betaalsystemen die in je telefoon zitten. “Daar kun je ook ontzettend veel mee doen maar je moet er ook niet té vroeg mee beginnen want anders loop je teveel op de troepen vooruit. Mensen vinden dit al spectaculair. En binnenkort lanceert Panoramawereld de mogelijkheid om producten 360 graden te bewegen binnen een 360 graden omgeving. Een volgende stap is dat beelden soepel meedraaien, als je dus om een object heen gaat beweegt de achtergrond langzaam mee. Dat is nog uniek en heeft niemand.”
Toekomstige ontwikkelingen
Toine verwacht ontzettend veel van beeldherkenning. Dat gaat een vlucht nemen. “In de nabije toekomst zal je smartphone steeds beter beelden herkennen en dit koppelen aan informatie op het internet. QR-codes zijn dan niet echt meer nodig, je pakt je visitekaartje, gaat er overheen met je telefoon en wordt direct doorgestuurd naar een interactieve beleving op internet.”
Daarnaast zullen er ook nieuwe mogelijkheden ontstaan zodra Google Glass op de markt komt. “Er werken nu hele slimme jongens aan en als het er straks is, wordt dat bijzonder interessant en ga ik zeker kijken hoe ik er met Panoramawereld op aan kan sluiten.”
Creatief technisch zijn, dat is waar het om gaat draaien volgens Toine. GetBright is graag de verbindende schakel en laat je zien wat er in de markt gebeurt. Verschillende websites die we gebouwd hebben maken al gebruik van de interactieve belevingen die Panoramawereld realiseert. Ben je benieuwd waar voor jouw nieuwe kansen liggen? Neem contact met ons op en laat je inspireren.
Geef een reactie