Gevonden worden met Google Reviews
Wanneer je je bedrijf op Google hebt geverifieerd, kunnen mensen je vinden via Zoeken, Maps en andere services. Wanneer iemand aan het zoeken is en bij jouw bedrijf uitkomt, komt informatie over je bedrijf, zoals de locatie, website en openingstijden tevoorschijn. Wat Google echter ook aanbiedt, is om klanten van je bedrijf reviews te laten schrijven. Deze komen bij je vermelding in de zoekresultaten of op Maps te staan. Er zitten veel voordelen aan zulke reviews. Je kunt ze gebruiken om meer op te vallen voor potentiële klanten, je eigen klanten beter te begrijpen en vast te houden. Het is wel belangrijk dat je weet hoe je de reviews in je voordeel kunt gebruiken en wat je moet doen als er negatieve reviews worden geplaatst.
De voordelen van Google Reviews
Uit een recente survey blijkt dat maar liefst 97% van de klanten van lokale bedrijven online reviews lezen over de bedrijven. Uit diezelfde survey bleek dat 85% van de consumenten de online reviews ook echt vertrouwden. Een positieve review van klanten kan dus het verschil maken of een nieuwe klant voor jou kiest of voor een concurrent. Je zou kunnen stellen dat het schrijven van een review hetzelfde effect heeft als mond-tot-mondreclame.
Het is natuurlijk al heel voordelig om klanten op deze manier binnen te halen, maar je kunt de reviews ook gebruiken om je (potentiële) klanten beter te begrijpen. Door te kijken naar het taalgebruik van de klant die een review plaatst, kun je je doelgroep beter bereiken. Je kunt de woorden die zij gebruiken in hun review gebruiken als longtail zoekwoorden, in zowel AdWords als voor je SEO-teksten. Je kunt als bedrijf ook reageren op de geplaatste reviews. Het biedt je dus de mogelijkheid om in contact te blijven met klanten, die je vriendelijkheid zeker op prijs zullen stellen. Niet alleen de klanten die de reviews schrijven zullen dit zien. Nieuwe potentiële klanten zullen zien dat je als bedrijf betrokken bent, het belangrijk vindt wat mensen over je zeggen en dat je contact wilt onderhouden met je klanten.
En tenslotte, zeker niet minder belangrijk, is een positieve balans in reviews belangrijk voor je organische ranking op Google. Hoe hoger je rating van reviews is, hoe meer dit bijdraagt aan een hogere positie in Google’s ranking. Al met al is het dus de moeite waard om je klanten om een positieve review van je bedrijf te vragen.
De keerzijde van Google Reviews
Helaas is het niet allemaal rozengeur en maneschijn met Google Reviews. Ontevreden klanten of internettrollen kunnen een negatieve review achterlaten. Kun je die dan deleten? Nee, in principe niet. Je kunt een review wel aangeven bij Google als je vindt dat deze niet aan de richtlijnen voldoet. Alleen de schrijver van de review kan de review nog aanpassen of zelfs verwijderen. Aan trollen is weinig te doen. Gelukkig blijkt uit onderzoek dat de geloofwaardigheid van een bron een significant effect heeft op de geloofwaardigheid van de review. Over dit soort accounts hoef je je dus niet al te druk te maken. Google is daarnaast zelf maatregelen aan het nemen om te voorkomen dat werknemers én ex-werknemers reviews schrijven over een bedrijf.
Wat je wel kunt doen, is reageren op de negatieve recensies van klanten. Natuurlijk hoef je het niet per se eens te zijn met de reactie. Je kunt het beste reageren dat je het vervelend vindt dat die klant een negatieve ervaring heeft. Vervolgens kun je eventueel nog contact met die klant opnemen. Een negatieve ervaring geldt natuurlijk ook als leermoment voor jouw bedrijf. Kun je de ervaring verbeteren en deze klant nog beter helpen? Wellicht haalt die klant dan vervolgens zijn review van Google. Je excuses aanbieden is geen goed idee. Zo lijkt het voor iedereen die de review en jouw commentaar leest, dat jij een fout hebt gemaakt.
Kortom: gebruik Google Reviews in je voordeel en spoor klanten aan om een positief bericht over je te plaatsen. Negatieve reacties? Probeer dit samen op te lossen en een negatieve ervaring nog om te draaien! Maak het je klanten gemakkelijk om een review achter te laten. Direct over hun ervaring praten is niet opdringerig, maar wordt juist ervaren als fijn. Je kunt je klanten bijvoorbeeld een reviewkaartje geven of een digitale link te sturen.
Geef een reactie