Wanneer je aan Search Engine Advertising (SEA) denkt, denk je bijna automatisch aan Google’s AdWords. Waar echter nog niet veel gebruik van wordt gemaakt is Microsoft’s tegenhanger van AdWords, Bing Ads. Zoals de naam doet vermoeden is deze SEA-tool gericht op zoekmachine Bing. Het werkt ongeveer hetzelfde als grote broer AdWords. Waarom zou je ook willen adverteren op Bing? Allereerst is het goed om te weten dat Bing steeds groter wordt. Dit komt onder meer doordat het de standaard zoekmachine is op nieuwe PC’s en laptops met Windows 10. Het instellen van een andere zoekmachine vergt een extra handeling, waar veel gebruikers niet op zitten te wachten. Uit onderzoek van Microsoft over Bing blijkt dat inmiddels 1 op de 3 zoekopdrachten in de Verenigde Staten via Bing verloopt. Over het algemeen geven Bing-gebruikers 25% meer geld uit op het internet en bereik je via Bing als bedrijf 59 miljoen gebruikers wereldwijd die je niet via Google bereikt. Bing is dus booming en wordt onmisbaar voor SEA. Nog niet overtuigd? We zetten de voordelen van Bing op een rijtje.
Bing Ads is goedkoop
Zoekwoorden zijn via Bing over het algemeen een stuk goedkoper dan via AdWords. Op AdWords is de CPC (kosten per klik) de laatste jaren flink toegenomen. In Bing is dat nog niet aan de hand. Je kunt met SEA via Bing dus een flinke ROAS halen; meer dan uit AdWords voor precies dezelfde zoekwoorden. Daarnaast is er veel minder competitie dan via AdWords. De kans dat je advertentie wordt vertoond bovenaan de zoekresultaten is dus ook nog groter dan wanneer je meegaat in de AdWords-veilingen.
Bing Ads werkt ongeveer hetzelfde als AdWords
Voor wie al werkt met SEA en gewend is aan de oude interface van AdWords, zal het niet veel tijd kosten om Bing Ads onder de knie te krijgen. Qua functionaliteit werkt de interface van Bing Ads nagenoeg hetzelfde als AdWords. Het inrichten van een account zal daarom niet veel uren aan tijd en geld kosten. Er is zelfs een mogelijkheid om campagnes vanuit AdWords naar Bing te kopiëren. Helaas is deze overgang nog niet naadloos en worden veel campagnes niet overgenomen. Het probleem zit vooral in dynamische advertenties (niet beschikbaar in Nederland) en de CPA-biedstrategie, die nog niet worden ondersteund door Bing Ads. Net als AdWords heeft Bing Ads een (offline) tool voor SEA om bulkacties mee uit te voeren in de vorm van de Microsoft Bing Ads Editor. Deze tool is een uitkomst voor het kopiëren van campagnes en advertentiegroepen in Bing Ads, iets wat moeilijk of niet gaat via de online interface. Voor SEA-leken is er overigens geen man over boord bij het inrichten van een account. Bing Ads legt je alles uit als je voor het eerst een account opzet. Daarnaast kun je ook altijd chatten met de helpdesk of zelfs bellen. Bing Ads is dus vooral geschikt om goedkoop op te kunnen adverteren met simpele campagnes.
Bing Ads in plaats van AdWords?
Vooralsnog zijn er wel een aantal functies waarin AdWords voorloopt op Bing Ads. Het is daarom niet verstandig om het een door het ander te vervangen. Je bereikt de meeste internetgebruikers door zowel op AdWords als via Bing Ads te adverteren. Voor slechts een beetje extra moeite en extra uitgaven bereik je weer een hoop mensen extra en haal je meer uit je SEA.
Geef een reactie