SEO betekent: “Alles wat je doet om je website beter te laten scoren in Google. Techniek. Omgeving. Content.”
MEER WETEN OVER DE SEO TRENDS VAN 2020?
Soms moeten we een stapje terugzetten. Het is maar al te makkelijk om in vakjargon een offerte te schrijven, een tool uit te leggen of advies te geven. SEO, Google rankings, longtail, shorttail, keyword density, metadata… Nu klinkt het natuurlijk ontzettend interessant wanneer we mooie vaktermen toepassen en met afkortingen strooien, maar ons doel is natuurlijk ook om onze gesprekspartner te laten begrijpen waar we over praten. Dus in het kader van Getting Brighter; wat is zoekmachine optimalisatie oftewel SEO nu precies?
SEO = Search Engine Optimization / Het verbeteren van jouw positie in de Google zoekresultaten.
SEO (OPTIMALISATIE) = ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE
Het proces is simpel:
- Je verkoopt iets of biedt diensten aan, dus je laat een website bouwen.
- Je hebt een website, dus je wilt bezoekers. Google is een van de meest belangrijkste doorverwijzende sites om die te krijgen.
- Je staat in de Google zoekresultaten, en hoe hoger je positie in de rangschikking, hoe meer bezoekers.
- Goede posities krijg je dankzij een x aantal SEO factoren, die ga je optimaliseren.
Search Engine Optimization / Zoek-Machine Optimalisatie
SEO is het optimaliseren van je online aanwezigheid, zodat je meer én hoger scoort in Google. Dat lijkt hetzelfde, hoger staan leidt immers tot meer bezoekers. Dit is niet altijd het geval. De SEO optimalisatie gaat verder dan hoog scoren op één of meerdere zoekwoorden.
Het doel van SEO is gelijk aan het doel van online marketing of nog breder, reclame: omzet. En omzet realiseer je met bereik én conversie. Daarom richten wij een online aanwezigheid in op de juiste zoekwoorden, degene die leiden tot bezoekers die precies op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. We praten dus over SEO, niet over posities. Je wilt aansluiten op de juiste specifieke zoekvragen die in Google gesteld worden. En de uitvoering van je SEO bestaat uit een stukje content, technische inrichting van je site en de omgeving.
SEA (Advertising) = ZOEKMACHINE adverteren
Als je van SEO hebt gehoord, ken je vast ook SEA. Bij SEO optimalisatie ligt de nadruk op het binnenhalen van gratis of organisch verkeer. Het verschil tussen SEO en SEA is dat je voor de bezoekers die je binnenhaalt betaalt.
SEA optimalisatie is een hele andere tak van sport en heeft weer andere kennis nodig. Meestal zie je dat bedrijven SEA uitbesteden en zelf nog wel wat doen met SEO. Wij bieden klanten ook de mogelijkheid om je meer wegwijs te maken in SEO, via onze SEO training en tips. Heb je liever een training in het adverteren bij Google, dan kan dat natuurlijk ook.
SEO TIP #1: SEO = TECHNIEK
In 1995 maakte het niet veel uit. Al was je website gemaakt van kraaltjes en karton, zolang hij online stond op een URL deed je mee. Maar de standaarden zijn veranderd. Strenger en beter, ten behoeve van de bezoekers. Google is zo goed als haar zoekresultaten en hoe beter die zijn, hoe beter Google is. Techniek speelt uiteraard een grote rol in de kwaliteit van een website. Net als snelheid, functionaliteit en zekerheid.
De snelheid van je website wordt letterlijk gemeten door Google en gebruikt als SEO factor. Een trage site = lagere posities. Hetzelfde voor functionaliteit, als de software achter de techniek modern en goed is, zal de website ook wel goed zijn. En ook belangrijk zijn de stabiliteit van de website en de server waarop zij staat. Nieuwe klanten met een bestaande website bieden wij vaak een technische analyse aan. Eerst ervoor zorgen dat alles in orde is, daarna uitbouwen.
Google zoekt naar kwaliteit voor haar gebruikers, kwaliteit van techniek is meetbaar.
SEO TIP #2: SEO = OMGEVING
Stel je hebt een winkel. Hoe zorg je ervoor dat men weet dat je bestaat zonder al je omzet in advertenties te steken? Je laat je gegevens plaatsen in het telefoonboek, hangt een mooie winkelpui op, doet promotie op straat en zet je logo op een spandoek tijdens de braderie. Hetzelfde doe je met een website. Je zet deze live, begint met Facebook, LinkedIn of Twitter, zet jezelf op Google Maps, regelt een tekstlink op de winkelcentrum/woonboulevard website, stuurt een persbericht naar de lokale nieuws website, enz.
Nu één keer raden wat Google doet…die gebruikt al die factoren om jouw online posities te bepalen. Als je wilt weten of je aan alles hebt gedacht, dan doe je dit aan de hand van een handige SEO checklist.
Google is slim maar het is geen mens. Het is en blijft een robot die simpelweg op internet kijkt waar je staat vermeld en hoe. Omdat social media tegenwoordig een (erg) grote factor speelt binnen SEO, leggen we hier ook de focus op bij het kijken naar je omgeving. We zetten dan alle socials goed die ertoe doen. Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Youtube, etc. Vanzelfsprekend betrekken we ook Google erbij voor de local SEO (Business Listing, Google Maps).
Slecht of nergens op internet te vinden, dan ben je onbelangrijk. Zo simpel werkt het.
SEO TIP #3: SEO = CONTENT
Een goede bouwer en een goede online aanwezigheid, maar NIEMAND op je website. Gek? Niet echt. Ooit een marktkoopman niet horen schreeuwen wat hij verkoopt? Natuurlijk niet. Eén kilo aardbeien, 5 euro! Verse bloemkolen, haal ze hier! Een marktkoopman roept niet Haal het nu, lekker goedkoop! Hij zal zeker wat verkopen, maar minder dan zijn buurman. Als je niet weet wát je ergens kan kopen, ga je er ook niet heen. Hoe bereik je dit op je website? Simpel. Door het plaatsen van goede content.
Content is de verzamelnaam voor tekst, afbeelding en video. Alles baseren we bij GetBright op een zoekwoorden analyse, zodat we investeren in de hoop dat we dezelfde zoekwoorden gebruikt als de doelgroep. Het zal je verbazen hoeveel verschillende zoekwoorden de bezoekersstroom bepalen. Door een zoekwoorden analyse uit te voeren, breng je in kaart welke thema’s relevant zijn en waar je je op moet richten voor maximaal bezoek. Als je niet zegt wat je doet in de taal van je klant, dan toont Google je simpelweg ook niet aan die zoekende potentiële klant.
ZELF AAN DE SLAG?
We hopen dat je nu een beter beeld hebt van wat SEO betekent en waarom een “Technische analyse“, “Zoekwoorden analyse” en “Social Media” jouw vindbaarheid bepalen. Interesse gewekt, vragen, offerte? Neem eens contact op en dan kijken we wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Geef een reactie