Het uitvoeren van een zoekwoorden analyse is de basis voor al je zoekmachine optimalisatie activiteiten. Wanneer het goed wordt uitgevoerd, kun je hier vele voordelen mee behalen.
Wat is een zoekwoorden analyse?
Een zoekwoorden analyse heeft als doel om erachter te komen welke woorden je doelgroep gebruikt en hoe vaak er paar maand gezocht wordt op bepaalde zoekwoorden. Met die informatie krijg je meer inzicht in de behoeften van je doelgroep en kun je hier je SEO pagina’s op aanpassen. Zo krijg je meer verkeer en dus ook meer klanten.
Voorbeeld;
Een schoenenverkoper besluit om een website te starten die gericht is op bezoekers uit de provincie Noord-Brabant. Door een zoekwoorden analyse uit te voeren kan de schoenenverkoper erachter komen welke zoekwoorden inwoners van Noord-Brabant gebruiken als ze naar schoenen zoeken op het internet.
De schoenenverkoper zal naast de suggesties ‘schoenen kopen online’ en ‘schoenen webshop’ erachter komen dat er ook via long-tail zoekwoorden wordt gezocht. Inwoners uit de provincie Noord-Brabant zullen ook zoeken op ‘schoenen kopen Breda’ en ‘schoenen kopen Noord-Brabant’. Het is dus belangrijk dat de schoenenverkoper ook deze zoekwoorden verwerkt in zijn SEO content.
Een zoekwoorden analyse uitvoeren
De populairste zoekwoordentool is de gratis zoekwoordplanner van Google. Met deze zoekwoordplanner krijg je inzicht in het aantal zoekopdrachten per maand en zoekwoorden die gerelateerd zijn aan een desbetreffend zoekwoord. Hieronder leg ik je in 4 stappen uit hoe je de zoekwoordentool van Google optimaal kunt benutten.
- Brainstorm over zoekwoorden waar je gevonden op wilt worden. Maak hiervan een overzichtelijke mindmap in Excel en zet zoekwoorden in categorieën.
- Om de zoekwoordentool te gebruiken heb je een Google account nodig. Heb je deze niet? Binnen vijf minuten heb je er één aangemaakt. Wanneer je een google account hebt ga je naar de zoekwoordplanner van Google. De tool staat onder ‘hulpprogramma’s’ en heet ‘zoekwoordplanner’. Voeg jou gebrainstormde zoekwoorden toe en kijk wat eruit komt.
- Bepaal aan de hand van het zoekvolume en long-tail zoekwoorden welke zoekwoorden bruikbaar zijn voor jou content.
- Heb je eenmaal de juiste suggesties gevonden, voeg deze dan toe in je Excel bestand en plaats deze in de juiste categorie.
Kom je er niet uit?
Deze stappen zijn de basis voor een zoekwoorden onderzoek. Gaandeweg zal het Excel bestand steeds groter worden en krijg je steeds meer inzicht in het zoekgedrag van potentiële bezoekers. Heb je interesse in een SEO training? Neem dan contact met ons op.
Geef een antwoord