Marketing en commercie lijken soms in één adem genoemd te worden, en daardoor ver af te staan van de zorgsector. Toch is marketing zéker niet het vakgebied van de gladde verkopers. Sterker nog; bij marketing staat het aansluiten op de markt centraal. Klantgericht denken dus; niet zozeer vanuit de zorginstelling maar vanuit de cliënt. Want de cliënt is getransformeerd van patiënt naar een kritische zorgconsument met veel informatie tot zijn beschikking. Dat betekend van push naar pull gaan. En dat is een transitie waarbij veel zorgorganisaties zichzelf vragen stellen zoals: wat wil ik zijn, voor wie en waarom?
Marketing vraagstukken in de zorg
Onderscheidende factoren worden binnen de zorg steeds belangrijker. Waar staat jouw organisatie voor? En weten je collega’s dit eigenlijk ook allemaal zo te vertellen? Een ander veel gehoord (ethisch) dilemma is het kiezen tussen iets willen zijn voor iedereen, of specifiek kiezen voor bepaalde doelgroepen. Het aanbrengen van meer focus is vaak nodig, want je budget is beperkt. Wie wil je echt gaan bereiken, waar is de kans van slagen het grootst en hoe maak je het verschil?
Zorgmarketing
In feite komt hier een specialisatie binnen het brede vak van marketing om de hoek kijken: Zorgmarketing. Zorgmarketing houdt in dat je als zorgorganisatie gericht aansluit op de wensen en behoeften van je cliënten en dat je je duurzaam onderscheidt van andere zorgaanbieders. Dat vraagt om marktkennis, visie, strategie en diepgaande kennis van je doelgroep
GetBright kan je helpen om de zorgmarketing van jouw organisatie naar een hoger plan te tillen, door in te spelen op de meest optimale match tussen zorgorganisatie en doelgroep. Wij helpen zorgorganisaties met (online/offline) marketingplannen, strategisch advies, (message house) trainingen, website optimalisatie, webcare en social media. Onze missie is om jou als zorgprofessional onafhankelijk maken in al je marketingvraagstukken, door onze kennis met je te delen en waar nodig wijzen we de weg of bieden we praktische ondersteuning in de uitwerking. Zo komen we gezamenlijk tot het beste resultaat.
Wat is marktwerking in de zorg?
Marktwerking in de zorg houdt in feite in dat er meer marketingactiviteiten gericht moeten worden op het overtuigen van je cliënten. Er is in feite sprake van een transitie waarbij de cliënt verschuift van ‘patiënt’ naar ‘kritische zorgconsument’. Mede dankzij de komst van het internet, toegenomen transparantie en dankzij de invloed van zorgverzekeraars staan zij bewuster in de keuze bij welke zorgorganisatie zij hun hulpvraag neerleggen. Zorg dat de cliënt bewust voor jouw organisatie kiest, door je zo te positioneren dat je aansluit op de behoeften, wensen en vragen die er bij jouw doelgroep liggen.
Het centraal stellen van de cliënt is nu belangrijker dan ooit. Cliëntgerichtheid is het toverwoord. Stel: je hebt een mooie portalwebsite gebouwd zodat je patiënten en zorgprofessionals met elkaar in verbinding brengt, maar niemand gebruikt hem. Wat nu? En hoe voorkom je dit? Om succesvol te zijn is het essentieel dat je goed naar de gebruikers kijkt en daarop aansluit.
Een andere trend binnen de marktwerking in de zorg, die hiermee samenhangt, is de afname van clientloyaliteit. Er is meer switchgedrag en patiëntervaringen worden zowel offline als online uitgewisseld, ook de negatieve. Via online media monitoring en webcaretools kan hier meer grip op gekregen worden.
Er ontstaat bovendien meer vraag naar individueel maatwerk. Dit zie je onder andere terug in bepaalde producten (rolstoelen op maat, in diverse kleuren), in behandelmethodes (waaronder het veelbelovende 3D printen bij botbreuken en brandwonden) maar online ook in de vorm van liquid content (de inhoud van een website past zich hierbij aan de gebruiker aan).
Hoewel sommige zaken nog toekomstmuziek lijken, is het zaak om als zorgorganisatie in deze dynamische markt na te denken over nieuwe verdienmodellen en veranderprocessen. Er worden door cliënten bewustere keuzes gemaakt en om het behoud van de cliëntinstroom te behouden dient een zorgorganisatie zich te onderscheiden van andere aanbieders. Je moet in feite nu al meer gaan doen om straks minimaal hetzelfde resultaat te behalen.
Ontwikkelingen in de zorg en eHealth, wat brengt de toekomst?
Een recente ontwikkeling, die we van harte toejuichen, is de stimulering van eHealth door Minister Edith Schippers van Volksgezondheid. Zij trekt de komende vier jaar 20 miljoen euro hiervoor uit met als doel om veelbelovende innovaties sneller bij de patiënt te brengen en een plek te geven in de gezondheidszorg. Dit raakt vele digitale eHealth projecten en innovaties. Zoals het waarborgen van de veiligheid van digitale patiëntgegevens en het realiseren van een goede koppeling tussen elektronische patiëntendossiers binnen samenwerkende zorgorganisaties. Maar waar de een alles zorgvuldig dichttimmert (en terecht, getuige de grote datalekken in Duitsland), zijn er ook partijen zoals de Radbound Universiteit en Google die juist grote gegevens aan patiëntdata (geanonimiseerd) gebruiken voor analyse en monitoring van ziekteverloop. Big data zal binnen de zorg de komende jaren een steeds grotere rol gaan spelen en biedt nog ongekende behandelinzichten voor de toekomst.
Trendwatcher met frisse blik
Als digital agency volgt GetBright dit soort trends op de voet, want ook het internet-of-things komt met rasse schreden dichterbij en een online bureau anno 2025 zal er straks heel anders uit gaan zien als nu in 2016. Continu verbeteren, daar staan we voor. En we helpen zorginstellingen ook graag om met een frisse blik hun zorgorganisatie toekomstbestendig en meer marktgericht te maken.
Duur? Dat hoeft het niet te zijn. Want waar het een investering is, kan het ander juist leiden tot kostenbesparing of behoud van klantinstroom- en loyaliteit. Wij zijn ons ervan bewust dat er teruglopende budgetten zijn en er vele eisen gesteld worden aan de zorgmarketeers en zorgprofessionals binnen organisaties. GetBright is flexibel in te zetten en kan zowel strategisch als uitvoerend ondersteuning bieden. Kortom: Ons team marketingprofessionals, (web)ontwikelaars en junioren gaat graag de uitdaging met je aan!
Zorgmarketing zegt
Goed artikel! Tegenwoordig vergelijkt men steeds meer online, ook in de zorg. Men vergelijkt niet alleen prijzen maar vooral het delen van je mening online is belangrijk. Zorginstellingen zijn vragen om een eigen strategie en aanpak.
GetBright zegt
Hi Jolien,
Bedankt voor je reactie! Ja, zeker in de zorg is geld niet het enige wat van belang is. Een klantgerichte benadering en het uitdragen waar je voor wilt staan als zorginstelling zijn minstens net zo belangrijk. Wil je hier eens over van gedachten wisselen, laat het ons dan gerust weten.