Ondanks dat Pinterest nog niet tot ‘The Big 5’ social media kanalen behoort, blijft het kanaal groeien en wordt het alsmaar populairder, zo ook onder bedrijven. En Nederlandse bedrijven kunnen het platform nu ook eindelijk maximaal inzetten door de komst van Pinterest adverteren in ons land. Maar wat is Pinterest precies en voor wie is dit platform nou daadwerkelijk interessant?
Wat is Pinterest?
Pinterest is een visueel platform waarop gebruikers inspiratie en ideeën opdoen. Zo gebruik ik in het dagelijks leven het platform voor tattoo inspiratie, maar ook voor interieur en reisinspiratie. De inspiratie wordt gebracht aan de hand van afbeeldingen en video’s. Deze afbeeldingen kun je ‘pinnen’ aan je eigen borden, zodat je als het ware een verzameling creëert op je eigen profiel. We zien dat steeds meer consumenten Pinterest inschakelen als informatiebron wanneer zij zich in de aankoopbeslissingsfase bevinden. Met de komst van adverteren is het nu eenvoudiger om eerder tijdens dit proces in beeld te komen. Vooral de mode-, interieur-, reis- en designwereld hebben hier veel baat bij, doordat zij producten aanbieden die moeiteloos inspelen op de inspiratiebehoefte van de consument.
Adverteren op Pinterest
Maar welke advertentiemogelijkheden zijn er dan? Net zoals bij LinkedIn en Facebook is het noodzakelijk om een bedrijfsprofiel te hebben als je gebruik wilt maken van deze functionaliteit. Maar dat is niet het enige. Als jij jouw website niet claimt op je Pinterest account, kun je niet adverteren. Zodra deze stappen zijn doorlopen, kun je terecht in de Pinterest Ads Manager.
Vanuit de Ads Manager ontwikkel en beheer je de advertenties. Bij elke advertentie bepaal je zelf de doelgroep, de looptijd, het budget en het doel van de advertentie. Pinterest biedt verschillende doelstellingen aan, namelijk:
- Merkherkenning: deze doelstelling zet je in als mensen jouw merk, product of dienst nog moeten leren kennen.
- Videomerkherkenning: ook deze doelstelling gebruik je als mensen jouw merk, product of dienst nog moeten leren kennen. Het enige verschil is dat het hierbij draait om een video afspelen.
- Webverkeer: deze doelstelling zorgt ervoor dat de advertentie mensen naar jouw website door laat klikken. Zorg hierbij dat de pagina waarop men terecht komt aansluit bij de advertentie.
- App installatie: deze doelstelling gebruik je als je een applicatie promoot en wilt dat mensen deze downloaden en installeren.
Soorten advertenties
Nu het duidelijk is wat de mogelijke doelstellingen zijn op Pinterest, is het ook goed om te weten welke vormen van advertenties het platform biedt. Er zijn drie soorten advertentie-pins:
- De gesponsorde pin: hiermee word je zichtbaar op de tijdlijn van je doelgroep, op categoriepagina’s en binnen zoekresultaten.
- De gesponsorde videopin: hiermee plaats je korte clips zodat mensen jouw merk kunnen ontdekken en beleven.
- De gesponsorde app pin: deze pins zijn specifiek gericht op bekendheid creëren rondom jouw applicatie.
Naast deze pins is het ook mogelijk om carrousels aan te maken en te adverteren. Zo is het mogelijk om in een aantal beelden een compleet verhaal te vertellen, of juist meer details te tonen van een bepaald product.
Ben je benieuwd of Pinterest interessant is voor jouw bedrijf en hoe je Pinterest Ads kunt inzetten? Of wil je er gewoon wat meer over te weten komen? Neem dan gerust contact met ons op voor een training of strategisch social media advies.
Geef een reactie