Je hebt veel geïnvesteerd in een nieuwe website, maar nu begint het eigenlijk pas. Je wilt dat die mooie website, waar je hard aan gewerkt hebt, door zoveel mogelijk mensen in je doelgroep gevonden en bekeken wordt. Dat gaat helaas niet vanzelf. Er is meer nodig dan een goede website alleen.
Wat je nodig hebt is online marketing. Online marketing lijkt ingewikkeld, maar dat is het eigenlijk niet. Op de een of andere manier schrikt het veel mensen af. Het zal wel te maken hebben met al die technische termen die online marketeers graag gebruiken. En met de commerciële oorsprong van het online marketing vak (e-commerce). De basis van online marketing is voor iedereen goed te begrijpen, en niet te vergeten, voor iedereen bijzonder relevant: van communicatie professionals tot projectmanagers en ondernemers.
1. Is jouw merk en website ook online onzichtbaar?
In deze mini-cursus online marketing voor niet-marketeers zie je aan de hand van 7 illustraties wat online marketing voor je kan doen. Om je website beter vindbaar te maken. En online beter zichtbaar te worden als merk. Zonder dat het je geld kost! Alleen wat tijd, en een slim plan. Vergeet niet: een mooie, goede website levert weinig op als je doelgroep hem niet kan vinden. Als je niet veel meer doet dan je website bouwen en live zetten, zal je website zeker niet floreren.
2. Wat is je doel?
Mijn vorige blog Bekijk je website in 5D opende ik met de constatering dat de gemiddelde organisatie niet kan vertellen wat het doel van de website is. Wil je dat meer mensen je merk kennen? Of ben je al vrij bekend en wil je je imago verbeteren? Of vind je het misschien wel belangrijker dat je contactgegevens verzamelt voor je marketing automation aanpak, los van bekendheid en imago? Wat je doel ook is, zorg ervoor dat het doel voor iedereen helder is. Want dan kun je alle energie bundelen om het doel samen met je collega’s te bereiken.
3. Online branding en traffic
Deze blog gaat vooral over de vraag hoe je online je merk kunt versterken (branding), en hoe je meer bezoekers naar je website kunt krijgen (traffic). Wat je vervolgens met de bezoekers op je website kunt doen, zoals je merk verder versterken of leads genereren (conversie), behandelen we een volgende keer. De kern van dit blog is dat je zoveel mogelijk bezoekers, die in jouw doelgroep vallen, op je website krijgt.
Als je online beter zichtbaar wordt als merk, bijvoorbeeld dankzij de aanwezigheid van jouw merk op andere websites en social media, zullen meer mensen je website gaan bezoeken. Via bijvoorbeeld een link in een artikel dat je hebt geschreven voor een extern blog, komen ze op je homepage of een landingpage op je website. Als de inhoud van de website goed aansluit bij genoemd artikel, dan zal een deel van de bezoekers op de website blijven en doorklikken naar andere pagina’s op de website. En vervolgens zal een deel van de bezoekers converteren naar bijvoorbeeld een informatie-aanvraag. Je website is in feite een trechter waar je zoveel mogelijk relevante bezoekers naartoe wilt brengen, om ze vervolgens op je website mee te nemen naar je doel.
4. Boost je traffic!
De belangrijkste (niet-betaalde!) wegen waarlangs mensen op je website komen zijn…
- Je bedrijfs-/merknaam of url intypen in Google;
- Een zoekopdracht in Google;
- Je merk wordt vermeld op andere relevante websites;
- Je merk is zichbaar op social media.
Dit worden ook wel traffic bronnen voor je website genoemd. Deze bronnen kun je versterken. Als je tijd en aandacht geeft aan SEO, linkbuilding, content marketing en/of social media marketing, dan zullen steeds meer mensen langs genoemde wegen naar je website komen.
- SEO (search engine optimisation, oftewel zoekmachine optimalisatie) houdt in dat je je website optimaliseert zodat je website hoger scoort in zoekmachines.
- Bij linkbuilding vraag je andere websites om links op te nemen naar jouw website.
- Content marketing gaat over het bieden van voor de doelgroep interessante informatie.
- En bij social media marketing zet je social media in om marketing doelstellingen te bereiken door het aangaan van een online dialoog met de doelgroep.
5. Branding & Traffic, de basisregels
Als je een of meerdere tools voor het genereren van traffic naar je website wilt inzetten, hou dan rekening met een aantal basisregels:
- Gedraag je sociaal op social media, dus als een echt persoon, alsof je op een netwerkborrel tussen de mensen staat. Op social media wordt van je verwacht dat je je unieke zelf bent, dat je in gesprek gaat met elkaar, en dat je elkaar helpt en dingen met elkaar deelt.
- Voor SEO zijn de basisregels dat je, op grond van de door jouw doelgroep gebruikte zoekwoorden, interessante content op je website plaatst. Denk aan artikelen, video’s en infographics. En dat je deze content middels onder andere meta tags en meta descriptions beter vindbaar maakt. Dat zijn labels voor de zoekmachine/gebruiker om kort samen te vatten waar de pagina over gaat.
- Bij linkbuilding is het van belang dat er links naar jouw website op andere, gerenommeerde (!) websites komen te staan, die inhoudelijk direct aan jouw website gerelateerd zijn. Dat betekent dat je gaat zoeken naar goede, relevante websites en hen gaat vragen of ze naar je willen verwijzen.
- En content marketing levert vooral traffic op als je unieke, waardevolle content via (externe en eigen) blogs, nieuwsbrieven en social media met de doelgroep deelt.
6. Maak een stappenplan en ga aan de slag!
Zoals ik al zei aan het begin: online marketing is eigenlijk niet moeilijk. Maar het is wel veel werk. Kwantiteit is belangrijk, en tegelijkertijd moet je natuurlijk ook in de gaten houden dat de kwaliteit aansluit bij wat je doelgroep verwacht. Kortom, aan de slag dus met het maken en verspreiden van content, het aanvragen van links, het profileren op social media en het optimaliseren van zoekmachines.
Voordat je daarmee begint wel eerst even je strategie bepalen en zoekwoordonderzoek doen. En onderweg natuurlijk meten of je voldoende progressie boekt: hoeveel extra bezoekers leveren de traffic bronnen op? Op basis van de metingen stuur je bij.
7. Hard work pays off, gefeliciteerd!
Het is hard werken, maar het mooie van online marketing is dat het bijna altijd wat oplevert. Als je structureel bezig bent met traffic bronnen, dan zul je zien dat je website steeds meer bezoekers krijgt via deze bronnen. Het mooie van online marketing is ook dat je het rendement kunt aantonen en kwantificeren met behulp van Google Analytics, een gratis website analyse tool. Als je hier goed op monitort en doelen instelt, zul je zien dat je investering bijna altijd rendeert in het beter zichtbaar worden van je merk en meer bezoekers op je website. Gefeliciteerd!
Meer weten over online marketing?
Neem gerust even contact op voor meer informatie of trainingsmogelijkheden.
Geef een reactie