2020 Staat voor de deur en de trendwatchers hebben al een aardig idee wat de online marketing trends gaan zijn voor het nieuw jaar. Graag delen we deze ook met jou, zodat je geheel voorbereid 2020 in kan gaan!
Trend 1: Programmatic advertising
Automatisch gegenereerde Google advertenties? Automatische biedstrategieën? Is dat wel betrouwbaar? De tijden van simpele Pay per Click advertenties liggen inmiddels al ver achter ons en ook Google is sterk aan het verbeteren op het gebied van machine learning en customer-centric marketing. Zo kun je met hun nieuwe Smart Display campagnes bijna elk formaat advertentie tonen in het Google Display Network, wat betekent dat de advertenties in elk stadium van de klantreis de klant kunnen bereiken. De verwachting is dat dit soort vormen van customer-centric marketing alleen nog maar uitgebreider en beter gaat worden in 2020.
Trend 2: Chatbots
Je kent ze vast wel, die automatische chatfuncties op websites en Facebook pagina’s van bedrijven. Het is een moderne manier van customer service, wat organisaties de kans geeft 24/7 bereikbaar te zijn en hun klanttevredenheid te verhogen. In 2019 gaf 70% van de consumenten in een grootschalig marktonderzoek aan een positieve ervaring te hebben gehad met een chatbot. Ook worden chatbots steeds beter en slimmer waardoor irrelevante antwoorden minder voorkomen dan voorheen. Naast klanttevredenheid heeft een chatbot gemiddeld een click-through-rate van 80%, wat het marktpotentieel alleen nog maar groter maakt. Medium heeft voorspelt dat in 2020 tot wel 85% van de klantinteractie zal plaatsvinden met chatbots.
Trend 3: Gepersonaliseerde marketing
Gepersonaliseerde marketing is al een paar jaar een hot item. Ook in 2020 zal personalisatie de norm zijn. Consumenten zijn het beu reclame-uitingen te zien die niet op hen afgestemd zijn. Daarom wordt het steeds crucialer digitale marketing campagnes aan te passen aan de klant. Ook hier kun je gebruik maken van machine learning. Zo zijn er oplossingen die verschillende databronnen samenbrengt – CRM data, koopgeschiedenis, social media feeds etc. – zodat je een uitgebreid beeld van personae rijgt. Door meer te leren over het consumentengedrag is het gemakkelijker om personalisatie aan te brengen.
Trend 4: Video marketing
Sinds de Google zoekmachine video’s meeneemt in de zoekresultaten is video marketing steeds belangrijker geworden. Niet alleen is het dus een aantrekkelijk medium waar veel consumenten hun weg in weten te vinden, het wordt ook steeds belangrijker voor SEO. Waar je voorheen een uitgebreid pakket aan vaardigheden nodig had voor het maken van een video, is dat al lang niet meer zo. Het maken van video’s wordt namelijk alsmaar goedkoper en de kwaliteit van smartphonecamera’s is de laatste jaren flink gestegen. Nu kan iedereen een goed filmpje maken! Voorbeelden van succesvolle video’s zijn de live video’s, een kijkje achter de schermen, productvideo’s en de ‘how-to’ video’s.
Trend 5: Social messaging apps
Nog een voorbeeld van een grote verandering in klantenservice zijn de social media apps. Waar bots af en toe te kort schieten, kunnen social messaging apps als Facebook Messenger en WhatsApp gebruikt worden door medewerkers om complexere vragen en klachten te beantwoorden. Het persoonlijk contact en de snelle en efficiënte afhandeling zijn waarom veel bedrijven voor dit soort ondersteuningen kiezen. Daarnaast zijn social messaging apps in te zetten als marketingtool om nieuwe producten of diensten op aan te prijzen, uitnodigingen voor evenementen te versturen of zakelijke relaties mee op te bouwen.
Trend 6: Voice search
De dagen van het intypen van een zoekopdracht in Google zijn geteld. Niet helemaal natuurlijk, maar in 2020 geldt dat voice search sterk in opmars is. Google, Alexa en Siri zijn de koplopers op het gebied van voice search en consumenten geven aan dit gebied van zoeken minstens één keer per week te gebruiken. De technologieën hierachter worden steeds beter en het stelt de consument in staat handsfree een zoekopdracht uit te voeren. Makkelijk toch?
Trend 7: Social media stories
Stories op Instagram, Facebook en Snapchat zijn al een tijdje populair, maar nemen in 2020 een steeds grotere rol in. De filmpjes spelen perfect in op onze korte aandachtspanne en staan op Facebook en Instagram helemaal boven aan de pagina, waardoor ze makkelijk te vinden zijn. Zeker nu het algoritme op Instagram en Facebook aan het veranderen is, wordt het voor bedrijven steeds moeilijker om hun posts aan een groot publiek te laten zien. Stories bieden dan uitkomst als een effectief marketingmiddel. Lees snel ons artikel over Dé social media trends van 2020 om te zien hoe jij social media marketing in 2020 succesvol in kunt zetten voor je bedrijf.
Trend 8: Micro-moments
Onderdeel van de klantreis zijn bepaalde beslissingsmomenten die de consument doorloopt. Dit zijn de zogenaamde ‘micro-momenten’:
- Ik-wil-weten momenten
- Ik-wil-gaan momenten
- Ik-wil-doen momenten
- Ik-wil-kopen momenten
Voor marketeers is het in 2020 van belang dat ze accuraat op deze beslissingsmomenten inspelen door het inzetten van de juiste marketingvorm, op het juiste moment én op de juiste plaats. Misschien nog wel belangrijker is dat de marketinguitingen snel op te nemen moeten zijn, anders verlies je de aandacht van de consument.
Trend 9: SEO in 2020
SEO blijft altijd belangrijk, maar verandert ook sterk. Zo hadden we het een paar weken geleden al over Google’s grootste update in vijf jaar die SEO sterk beïnvloed. De belangrijkste SEO prioriteiten in 2020 hebben we voor je op een rijtje gezet:
- Content moet van goede kwaliteit zijn
- De structuur van je website moet logisch zijn
- Website snelheid en optimalisatie voor mobiel tellen steeds zwaarder mee
- Kwalitatieve links worden steeds belangrijker
- Topic clusters zij belangrijker dan zoekwoorden
Topic clusters is een manier om de content op je website te structureren rondom een zoekwoord. Zo kan een online marketingbureau een artikel schrijven over een populaire zoekterm als ‘’Facebook marketing’’ (=‘’pillar content’’). Hieromheen schrijven ze specifieke artikelen met minder populaire zoektermen als ‘’Facebook marketing voor MKB’’, ‘’Hoe maak je Facebook advertenties?’’ en ‘’Hoe beoordeel je het succes van Facebook marketingcampagnes?’’ (= ‘’cluster content’’). Alle cluster content wordt doorgelinkt naar de pillar content om zo een sterke structuur te creëren. Het doel van deze methode is om zoekverkeer te creëren voor gefocuste zoekwoorden en zinnen met minder zoekverkeer.
Hubspot Research
Trend 10: Interactieve content
De consument van vandaag wil vermaakt worden. Bedrijven spelen hier maar al te graag op in door het aanbieden van interactieve content, zoals quizzen, interactieve video’s en enquêtes. Ook in 2020 zal deze online marketing trend doorzetten. Interactieve content is zo populair omdat het origineel is en de consument het graag met anderen deelt. En hoe meer je content gedeeld wordt, hoe hoger je naamsbekendheid.
Wil jij jouw online strategie goed inzetten in 2020 en kun je hierbij ondersteuning gebruiken? GetBright geeft je de begeleiding en handvatten die je nodig hebt om jouw online marketing een succes te laten worden. Nieuwsgierig? Neem contact met ons op via info@getbright.nl of bel ons op 076 – 879 50 88.
Esmee van Bavel zegt
Leuk, leerzaam en interessant artikel Maaike!