In de huidige wereld van online marketing zijn sociale media onmisbaar. Het is daarom heel belangrijk om actief te zijn op de online platformen als je je bereik wilt vergroten, om daarmee meer leads binnen te halen. Passende content die aansluit bij jouw boodschap, is hiervoor essentieel.
Canva is één van de populairste ontwerptools van dit moment. De gebruiksvriendelijkheid ervan, maakt het een uitstekende optie voor beginners. Daarnaast biedt het voor ieder onderwerp, thema en lay-out honderden voorbeelden om inspiratie uit te halen. In deze blog leer je stap voor stap hoe je goede sociale media content maakt, en hoe Canva je daarbij kan helpen.
Start met het maken van social posts met Canva
Voordat je aan de slag gaat met Canva, is het belangrijk om eerst een aantal zaken op een rijtje te hebben. Jezelf de juiste vragen stellen, biedt wat meer sturing. Hierdoor wordt het gemakkelijker om posts te maken die je doelgroep aanspreken.
Stap 1: Bedenk wat je wil plaatsen
Maak een lijstje met alle content die je zou willen plaatsen. Verdeel je posts in segmenten om overzicht te scheppen in je feed. Door af te wisselen tussen meerdere onderdelen, blijven potentiële klanten geprikkeld, en worden je posts minder snel herhalend en saai. Ook kan je op deze manier makkelijker een tijdje vooruit plannen met je content.
Je kan hierbij denken aan de volgende segmenten: jouw team, je product, feitjes, tips, klantervaringen, of bepaalde aspecten die specifiek voor jouw branche of bedrijf interessant zijn om te posten.
See-Think-Do-Care
Wat ook kan helpen om meer diepgang te geven aan je posts, is het uitlichten van de klantreis. Bij GetBright gebruiken wij hier het See-Think-Do-Care model voor. Door dit model te gebruiken, neem je je potentiële klant op een natuurlijke wijze mee door de gehele klantreis. De 4 verschillende fases kun je koppelen aan de segmenten die je bepaalt voor je posts.
In de See-fase komt de klant voor het eerst in aanraking met jouw bedrijf. Deel in deze fase algemene informatie over je bedrijf en product. Zo krijgt de potentiële klant gelijk een positief beeld van jou en wat je te bieden hebt.
De Think-fase is de overwegingsfase. Potentiële klanten hebben interesse in jouw bedrijf, maar overwegen ook nog andere opties. Deel hier specifieke informatie en voordelen van je product of dienst om ze enthousiast te maken over jouw bedrijf.
De Do-fase is het moment waarop de overweging van je klanten omgezet kan worden in een aankoop. Een goede call-to-action inclusief directe link naar de betreffende aankooppagina is hierbij essentieel. Zo wordt de potentiële klant actief gemotiveerd tot aankoop of contact.
Tijdens de Care-fase stap je wat meer af van de social media kanalen en wordt de communicatie wat directer, bijvoorbeeld via e-mail. Je klant heeft de aankoop gedaan, maar ook nu is het belangrijk om aandacht te blijven geven. Bedank je klanten, vraag om feedback, of deel extra tips of productinformatie. Zo voelen klanten zich gewaardeerd en blijven ze trouw aan jouw bedrijf.
Koppel deze stappen aan de verschillende segmenten op je social media kanalen. Zo geef je potentiële klanten op een natuurlijke wijze nog meer sturing richting jouw bedrijf.
Stap 2: Bedenk welk platform
Elk social media platform heeft zijn eigen doelgroep. Waar de meeste Instagram-gebruikers tussen de 18 en 35 jaar zijn, is de gemiddelde Facebook-gebruiker boven de 30 jaar. Dit is dus een goed punt om rekening mee te houden in je campagne.
TIP: Vind je het lastig om te bepalen op welke kanalen je wilt posten? Wij hebben hier een blogpost over geschreven, waarin we je precies uitleggen wat de verschillende doelgroepen zijn per platform, en welke content werkt op welk platform.
Stap 3: Bedenk welke doelgroep
Wat is precies de doelgroep van jouw bedrijf? Dit is belangrijk om te bepalen voordat je begint met het creëren van jouw ontwerpen. Wat vindt jouw doelgroep aantrekkelijk en wat spreekt hen aan? Welke kleuren en stijlen passen hierbij? Neem dit mee in het ontwerp dat je maakt.
Als je ervoor gekozen hebt om op meerdere social media kanalen te posten, kan je ervoor kiezen om per kanaal iets andere content te maken. Zo zorg je ervoor dat je posts echt passen bij de doelgroep
Inspiratie opdoen voor social posts via Canva
Nadat je duidelijk op een rijtje hebt wat je wilt plaatsen, waar en wie je wilt bereiken, kun je inspiratie gaan opdoen voor jouw ontwerpen. Allereest kun je dit doen door te kijken wat andere bedrijven binnen jouw branche aan social media content hebben. Daarnaast is Canva ook een uitstekend platform voor inspiratie.
Canva heeft duizenden templates in allerlei soorten en maten om inspiratie uit op te doen. Je kunt inspiratie opdoen voor verschillende kleuren, vormen en stijlen, maar uiteraard zul je hier wel je eigen draai aan moeten geven om het uniek te houden.
Je kunt de voorbeelden filteren op tientallen verschillende indelingen, thema’s, stijlen, functies en kleuren. Zo kun je alvast wat specifieker zoeken.
Als voorbeeld gaan we social media ontwerpen maken voor Qurkies. Dit is een speelgoedbedrijf wat bouwblokken verkoopt die van kurk gemaakt zijn. Het gevoel wat terug moet komen op hun social media kanalen is rustig, natuurlijk en puur, maar mag qua vormen wel wat speelser zijn. Dit kan dus eenvoudig gefilterd worden met de zoekwoorden.
et bovenstaande zoekwoorden, komt de inspiratie al een stuk meer in de buurt bij de visie voor Qurkies. De uiteindelijke ontwerpen die we gaan gebruiken als inspiratie zie je hieronder. Qua kleur passen vooral de natuurlijke tinten en vormen in de eerste vier ontwerpen hier erg bij. Deze zijn neutraal qua kleur, maar brengen toch speelsheid met de vormen. De laatste twee stralen vooral veel puurheid en rust uit. Voor ons ontwerp willen we dus een natuurlijke combinatie hiertussen.
Zorg voor kwalitatief materiaal
Voor jouw socials heb je natuurlijk ook beeldmateriaal nodig. Zorg hierbij dat je foto’s en video’s van goede kwaliteit hebt, of maak deze nog. Denk eraan dat je veel variatie aanbrengt in je beelden. Denk aan product close ups, foto’s en video’s van je product in gebruik, en foto’s van je personeel en werkplekken.
TIP: Als je toch nog beeldmateriaal moet maken, is het handig om rekening te houden met de segmenten die je eerder hebt vastgesteld. Zo weet je zeker dat je beelden hebt die aansluit bij die verschillende segmenten.
Voor Qurkies is er al goed beeldmateriaal ter beschikking. Onderstaand zie je een greep uit het fotomateriaal dat voor de ontwerpen gebruikt gaat worden.
Fotomateriaal in Canva gebruiken
Canva bevat zelf ook een bibliotheek vol foto’s en video’s. Een deel hiervan is gratis te gebruiken en voor een deel heb je een Canva Pro account nodig. Dit beeldmateriaal kun je ook gebruiken in je ontwerpen. Maar, eigen beeldmateriaal is altijd sterker en persoonlijker dan verkregen materiaal.
Start met ontwerpen in Canva
Wanneer je genoeg inspiratie hebt opgedaan en alle foto’s hebt, kun je gaan beginnen met ontwerpen in Canva. Dankzij de gebruiksvriendelijkheid van de app, is Canva zelfs voor beginners eenvoudig te gebruiken. Het wordt dan ook gezien als de toegankelijkere variant op de ingewikkelde Adobe programma’s.
Maak meerdere varianten. Probeer verschillende kleuren en vormen uit om te zien wat bij jouw visie past. Let wel op dat je ontwerp niet te druk wordt. Een druk en opvallend beeld is leuk voor een keertje, maar gebruik je dit te vaak, kan dit eentonig en saai worden voor je volgers.
TIP: Vanuit de bibliotheek die je zojuist hebt gebruikt om inspiratie op te doen, kun je template kopiëren en aanpassen. Deze kun je dan helemaal eigen maken naar jouw stijl door de kleuren, vormen, afbeeldingen en lettertypes aan te passen. Dit gaan wij ook doen in deze tutorial
Let er hierbij wel op dat je de template echt eigen maakt. Canva is een gratis programma, dus iedereen heeft toegang tot de templates die erin staan. Als je de templates zomaar kopiëert zonder eigen input, kunnen andere Canva-gebruikers dit herkennen. Dit straalt weinig creativiteit en professionaliteit uit. Je wilt dus voorkomen dat jouw ontwerp nog direct te herkennen is uit de Canva template.
Het eerste ontwerp in Canva
Voor Qurkies gebruiken we onderstaand ontwerp als uitgangspunt voor ons eerste ontwerp. Als allereerst moet uiteraard de foto veranderd worden. In de balk aan de linkerkant kun je eenvoudig alle benodigde foto’s inladen. Zo kun je gemakkelijk kijken welke foto je het beste vindt passen in je ontwerp.
Door je gekozen foto uit het menu te slepen over de foto in het ontwerp, wordt de gewenste foto automatisch geplaatst binnen het kader.
De manier hoe deze foto is uitgesneden, is van zichzelf al erg speels. Daarom kan je de andere vormen en tekst eromheen weghalen en de afbeelding iets groter maken. De beige achtergrondkleur past al goed bij de stijl die we willen hanteren, dus die kan je hetzelfde houden. Deze zou je uiteraard wel kunnen veranderen als dit beter past bij jouw bedrijf.
TIP: Als je een afbeelding of element groter of kleiner wilt maken, houdt dan SHIFT ingedruk terwijl je vanuit de hoek sleept. Zo blijven de verhoudingen van de afbeelding hetzelfde en krijg je geen vervormde afbeelding.
Ontwerp verbeteren in Canva
We gaan verder met een wat meer esthetische foto, hiervoor gaan we het volgende template gebruiken. De tekst kan je weghalen en op de achtergrond komt een foto van kinderen die aan het spelen zijn met Qurkies.
Je ziet dat wanneer je een foto plaatst, deze automatisch vóór alle andere elementen komt te staan. Door met je rechter muisknop op de foto te klikken en dan op ‘laag’ > ‘op achtergrond plaatsen’ te klikken, komt de foto achteraan te staan en worden de andere elementen weer zichtbaar.
Dit komt er dan zo uit te zien. De verfveeg bovenin kun je verplaatsen naar een andere hoek om de foto beter zichtbaar te maken. Met de functie ‘transparantie’ kun je de vorm doorzichtig maken. Dit maakt hem wat minder hard.
Ook kun je eenvoudig de kleuren van deze veeg en de bloemetjes in de hoeken aanpassen. Je wil natuurlijk wel de kleuren gebruiken uit jouw huisstijl. Om zeker te weten dat je de juiste kleuren gebruikt kun je het beste de kleurcodes van je kleuren gebruiken. Als je deze niet precies weet kun je een schermafbeelding nemen van bijvoorbeeld je website, en die even tijdelijk plakken in je ontwerp. Canva leest dan de 5 meest voorkomende kleuren uit die foto, en geeft die weer. Zo kan je heel gemakkelijk de juiste kleuren verwerken in je ontwerpen (zie rood gemarkeerde vlak linksonder).
De verfveeg kan je houden, maar de bloemetjes zijn niet helemaal passend bij de visie voor Qurkies. Dus we gaan op zoek naar andere vormen die beter zouden passen. Ook dit kan in de balk aan de linkerkant. Hier ga je naar het kopje ‘elementen’. Met de juiste zoekterm vind je hier duizenden verschillende vormen, illustraties en foto’s om uit te kiezen.
Gebruik zoektermen zoals bijvoorbeeld: stippen, bloemen, hart of pijl. Maar ook termen zoals kerst, cadeau, boek, of wat je ook maar kunt bedenken, kun je hier gebruiken om te vinden wat je zoekt.
Bij het subkopje ‘illustraties’, zoeken we in dit geval naar ‘stippen’. Je ziet dat er heel veel verschillende variaties verschijnen. Alle vormen waar geen kroontje bij staat, zijn gratis te gebruiken voor alle Canva gebruikers. Staat er wel een kroontje bij, dan heb je een Canva Pro account nodig om deze te ontgrendelen.
Als je ook deze de juiste kleuren hebt gegeven, wordt dit hieronder het uiteindelijke ontwerp. De stippen en de veeg geven een speelse inslag aan de foto.
TIP: Om dit soort designs optimaal in te zetten, kun je afwisselen met de kleuren van de vormen en de hoeken waarin deze geplaatst worden. Zo creëer je meer variatie in je feed en voorkom je herhaling.
Templates in Canva
Voor het derde ontwerp gaan we gebruik maken van onderstaand template
Na de achtergrondfoto en de kleuren alvast te hebben aangepast, ga je nu het lettertype van de tekst in de bol veranderen. Als je de tekst selecteert en bovenin het scherm op het lettertype klikt, zie je automatisch aan de linkerkant een hele lijst met lettertypes verschijnen. Bovenin kun je filteren welke stijl lettertypes je wilt zien.
Als jij voor jouw bedrijf al een bepaald lettertype in gebruik hebt, is de kans helaas groot dat dit lettertype niet beschikbaar is in Canva. Met een Canva Pro account kun je eigen lettertypes inladen. Heb je geen Pro account, zit er niets anders op dan een lettertype te zoeken wat lijkt op jouw gewenste lettertype.
Het template wat we gebruiken bevat van zichzelf al wat vormen ter decoratie in de hoeken. Deze kan je gebruiken, maar je kunt ook de vormen uit het vorige ontwerp kopiëren en deze hierin plakken. Zo blijven de visuals dezelfde stijl behouden. Wel hebben we in dit geval even de plaatsen van de vormen omgegooid, zodat deze variëren van het vorige ontwerp.
Test je ontwerp
Als je een aantal designopties hebt gemaakt, is het altijd waardevol om wat meningen van anderen te vragen. Dit kunnen mensen uit je doelgroep zijn, maar ook collega’s binnen je bedrijf of de sector. Ontwerpen is natuurlijk altijd een kwestie van smaak. Jouw beeld voor jouw doelgroep kan anders zijn dan het beeld van anderen. Door verschillende meningen te verzamelen, kom je steeds dichterbij de stijl die aansluit bij de wensen van je doelgroep.
Caption voor je social post verzinnen
Nadat je de meningen van anderen hebt verzameld, kun je beslissen om je ontwerp nog wat aan te passen. Als je nog steeds twijfelt, zou je hierna nog een testronde kunnen inlassen, om nog eens rond te vragen naar verschillende meningen.
Wanneer je tevreden bent met je ontwerp, ben je nog niet helemaal klaar. Je posts hebben namelijk nog een onderschrift nodig, een zogenoemde caption. Deze zijn bijna net zo belangrijk als je posts zelf.
TIP: Begin je caption met een korte, opvallende zin of vraag. Hiermee trek je de aandacht van de lezer, en is de kans groter dat ze doorlezen naar de rest van je caption.
Je eindigt je caption met een verwijzing naar jouw product of dienst, een zogenoemde ‘call to action’. Plaats hierbij een link naar je website of benoem een mailadres of telefoonnummer waar potentiële klanten jou op kunnen bereiken. Voeg nog een aantal hashtags toe die relevant zijn bij jouw bedrijf en de content, en je bent klaar om te posten.
Social media posts inplannen met de Canva contentkalender
Wil je liever niet wekelijks meerdere herinneringen zetten om jouw content te plaatsen? Dan kun je gebruik maken van een contentkalender. Als je een Canva Pro account hebt, kun je gebruik maken van de ingebouwde content planner die Canva aanbiedt. Hierin kun je je posts vooruitplannen in een overzichtelijke kalender. Ook staan hierin automatisch alle feestdagen in zodat je hier eventueel ook iets mee kunt doen.
Je kan al jouw social media accounts koppelen aan deze planner, zodat je al jouw posts direct vanuit Canva kan inplannen op alle platformen waar je actief bent. De meeste social media platforms hebben ook een eigen content plan-tool die je zou kunnen gebruiken, zoals LinkedIn, en de Meta Business Planner voor Instagram en Facebook. Wil je echter al jouw ontwerpen en planning op 1 platform behouden, is de Canva content planner de ideale tool.
TIP: Zodra je content gepost is, houdt deze content planner zelfs alle statistieken van je post bij. Zo kun je gemakkelijk bijhouden hoeveel weergaven, likes en reacties al je posts krijgen.
Met dit stappenplan ben je klaar om aan de slag te gaan met jouw social media content in Canva! Heb je nog vragen of heb je hulp nodig bij het creëren van social media content voor je bedrijf? Wij staan voor je klaar om je te ondersteunen. Neem gerust contact met ons op via info@getbright.nl of bel ons op 076 – 879 50 88.
Geef een reactie