Denken in doelen of middelen
Waarom zit je op social media? Waarom blog je? Hoe meet je aan het einde van het jaar of je het online goed gedaan hebt en of je geld verdient? Dit zijn zomaar wat vragen die je zou kunnen stellen als het gaat om de rechtvaardiging van je tijds- en geldbesteding op online en social media. Maar vragen die vaak niet gesteld worden. Veel vaker dan dat deze vraagstukken voorbij komen, wordt er gesteld “dat we op LinkedIn gaan” of dat we “iets met Twitter moeten”. Deze uitspraken komen nogal eens uit de hoek van de directeur of ondernemer die de druk van de markt voelt, en weet dat zij of hij daar iets mee moet of wil. Het goede is dat er in ieder geval iets gebeurt, maar hoe kan dit beter als je kijkt naar de aanvliegroute? Wat kun je als manager of ondernemer nou doen waarbij je gebruik maakt van je eigen ervaring en gezond verstand zonder je te laten afschrikken door angst voor techniek of onbekendheid?
Wat we vaak missen in de eerste discussies (en wat uiteraard dan alsnog wel ter sprake komt) is het vraagstuk van positionering en propositie. In het kort: Wat ben je voor Wie en Waarom is dat relevant voor ze? Dit betreft doelgroep, propositie en ondersteunend bewijs voor de claims die je maakt.
Waarom je eerst aan het doel moet denken en dan pas aan de “tool”
Waarom is dat nou zo belangrijk? Dit is zo belangrijk omdat online en social een onderdeel is van je marketing communicatie mix. En middels communicatie wil je gebruikelijk een definieerbare en dus meetbare verandering teweegbrengen bij je doelgroep, als het gaat om kennis, houding en gedrag.
- Kennis: Herkenning van je merk en eventuele associaties ermee
- Houding: Wat vind ik van het merk? Wil ik er iets mee?
- Gedrag: Ik ga er iets mee doen! (Is vaak al “conversie”)
Je begint bovenaan, en dit heeft te maken met het zogenaamde AIDA model. Attention, Interest, Desire en Action. Dit zijn fases die je in je hoofd doorloopt en die logisch op elkaar volgen qua interactie met een merk. Het is niet veel anders dan in een café kennismaken met iemand (naam vragen en wat small talk, kort of lang) voordat een eventuele uitnodiging voor een vervolg van het gesprek in een restaurant of op een andere locatie, plaatsvindt.
Status van je merk
Dus wat is de status van je merk in de markt. Kennen veel mensen het al? Spontaan of geholpen? Heb je een product wat heel bekend is wellicht? Misschien wel bekender dan het bedrijf? Als dit zo is, dan ben je de stap “kennis” al grotendeels of geheel voorbij. Je kunt dan gaan werken aan houding of gedrag. Je zit al een stuk verder in de route naar conversie en dus geld.
De middelen die je kunt gebruiken om de houding te veranderen kunnen heel andere middelen zijn dan de middelen die je nodig hebt om merk bekend te worden. Een voorbeeld hiervan is Display Advertising (gewoon betaald per 1000 of per klik adverteren). Dat kan voor merkbekendheid goed werken (veel roepen en herhalen werkt gewoon), maar je hebt minder ruimte voor het aanpakken van de houding. Daar kan social media of video dan bijvoorbeeld weer goed werken.
Echter met een andere boodschap dan de boodschap waarmee je de aankoop probeert te triggeren. Dat is vaak een actiematige boodschap als “Probeer het nu”, “Tijdelijke Aanbieding” of wat dan ook, gericht direct op je gedefinieerde doelgroep (reeds bekend en al volger/liker/connectie of bezoeker van je site)
De juiste tool voor het juiste doel
Nou willen we niet zeggen dat je enorme hoeveelheden tijd moet steken in strategie. Zeker niet als MKB’er. Maar het loont wel voor de efficiëntie van je vervolgtraject als je niet weer met de zaag op de schroef gaat slaan. De juiste tool voor het juiste doel dus. En dat betekent dus redeneren van doelgroep en boodschap naar juiste kanaal en vertaling. En laat dit nou net het gesprek zijn wat wij graag hebben met onze klanten en potentiële klanten….
“De juiste dingen doen, plezier hebben en goede resultaten halen”.
Ook eens praten over de juiste richting voor je boodschap of je boodschap zelf? Neem eens contact op met Marc of Stefan.
Geef een reactie