Of je nu de eigenaar bent van een mkb-organisatie of dat je graag wat meer mensen wilt vertellen over jouw dienst of product, je komt tegenwoordig niet meer weg zonder een blog op je website. Blogs zijn er in alle vormen, talen en maten, maar met deze drie onmisbare tips maak je alvast een goede start.
Blogtip #1: Schrijf met een duidelijk doel (waarom)
Bloggen of schrijven voor een ander doe je met een doel. Dit doel kan informerend, motiverend of overtuigend zijn. Een informerende tekst is uitstekend geschikt om te vertellen wanneer de volgende Singelloop van Breda is, maar biedt weinig kansen om te leiden tot conversies.
Voor zakelijk bloggen is een motiverende tekst of een overtuigende tekst een stuk beter. Je wilt immer dat een lezer overgaat tot actie (een product kopen, zich aanmelden, etc.) of je wilt ze overtuigen van het waarom van jouw product.
Motiverende teksten schrijf je actief. Je komt snel tot de kern van je verhaal en gebruikt woorden die acties onderbouwen. Actieve werkwoorden dus. Kijk uit dat je niet teveel in generieke werkwoorden vervalt, zoals doen, kunnen en zijn.
Overtuigende teksten zijn voorzien van een eigen mening of de mening van een bedrijf over een bepaald standpunt. Het allerbelangrijkste hierbij zijn succesvolle argumenten. Argumenten die goed scoren, zijn argumenten die aansluiten bij de situatie van de lezer. Probeer je dus altijd in je publiek te verplaatsen.
Blogtip #2: Vertel een interessant verhaal (wat)
Heb je enig idee hoe lang mensen geïnteresseerd blijven in een tekst? Niet lang. Vrijwel iedereen leest een tekst scannend, op zoek naar interessante woorden en korte zinnetjes, titels die de aandacht trekken.
Bedenk dan ook altijd als je gaat schrijven of je zelf verder zou willen lezen.
De aandacht trek je op onopvallende én opvallende manieren. Onopvallende manieren zijn een kort zinnetje, korte alinea’s en handvatten voor de lezer om snel te kunnen scannen.
Opvallende manieren zijn het dik maken van tekst, tekst onderstrepen en het gebruiken van koppen en subkoppen. Laat zien welke informatie het belangrijkste is.
Blogtip #3: Schrijf voor je doelgroep(en) (wie)
Dit is een inkoppertje, maar dit wordt nog zo vaak vergeten. Zelfs als je weet waarom je wil schrijven en wat je wil schrijven, kan jouw blog de plank volledig misslaan. De laatste W van blogtips gaat over wie.
Bloggen doe je voor de lezers. Niet voor jezelf. Daarvoor is een dagboek meer geschikt. Evenals dat je argumenten beter overkomen in een overtuigende tekst, zo is het net zo belangrijk dat de tekst zelf aansluit op je publiek.
Je gebruikt hiervoor de taal die past bij je lezers, op het niveau van je lezers. Hoe groter het aantal doelgroepen, hoe simpeler de taal die je gebruikt. Complexe woorden (vakjargon) is alleen geschikt voor mensen die het ook herkennen en hoewel je vaak een expert bent in je eigen bedrijf, product of dienst, is de lezer dit negen van de tien keer niet.
De WWW van Blogs
Dat zijn ze dan: de drie W’s van het bloggen.
– Met waarom bepaal je het doel en de vorm van je blog;
– Met wat trek je de aandacht;
– Met wie bepaal je het taalgebruik.
Als je elk blog begint met het bepalen van de drie W’s, maak je in ieder geval een goede start. Een laatste tip nog: maak het jezelf niet te moeilijk. De beste blogs zijn nog altijd de blogs die gaan over persoonlijke ervaringen of een persoonlijk verhaal. Er is geen ultieme manier van schrijven die iedereen waardeert. Blijf daarom vooral dicht bij jezelf.
Heb jij ook een tof bedrijf, maar ontbreekt het je gewoon aan tijd om erover te vertellen? GetBright laat je bedrijf groeien: als online marketingbureau helpen wij onder andere met contentmarketing, zoals het schrijven van pakkende blogs. Nieuwsgierig? Bel 076 879 50 88 of stuur een mailtje naar noortje@getbright.nl.
Geef een reactie