Het is midden augustus: de zwarte zaterdagen zijn alweer voorbij. Marketeers en ondernemers komen weer terug van vakantie met frisse energie. De hoogste tijd om het marketingplan nog eens door te nemen. In dit blog vind je de laatste online marketing trends en tips, waardoor ook jij klaar bent om te knallen in de tweede helft van 2018!
Online marketing trend #1: duurzame content is belangrijker dan ooit
Eigenlijk een inkoppertje, die eerste tip. Maar het is toch zo belangrijk. Steeds meer bedrijven, bureaus en organisaties hebben hun eigen contentpagina’s. Daarmee wordt de concurrentie op jouw onderwerp groter. Het beste is dan ook om content de creëren die waardevol blijft voor de bezoeker.
Door het creëren van duurzame content krijg je paginabezoeken over een langere periode en profiteer je niet alleen van de korte marketing boost. Schrijf eens een uitgebreide blog of maak een videoserie. Ben niet bang om de diepte in te gaan. Zolang je ervoor zorgt dat je doelgroep weet wat ze kan verwachten, bouw je een stevigere vertrouwensrelatie op.
De structuur van duurzame content is nog steeds: het belangrijkste eerst en hoe verder naar beneden, hoe meer in de diepte. Laat dan ook zien dat je een expert bent in hetgeen wat je doet. Dit doe je het makkelijkst door kennis te delen. Ben jij de beste videomaker voor social media in Nederland, laat dan zien hoe je te werk gaat.
Online marketing trend #2: video wordt alsmaar belangrijker
Over video’s gesproken, in de online marketing mix speelt video een steeds grotere rol. Social media platformen erkennen dit en laten video een prominentere rol spelen in de tijdlijn. LinkedIn voegde in 2017 de functie voor het uploaden van een native video toe en Facebook kwam met het ‘verhaal’, een soortgelijke functie als het Instagram stories.
De hulpmiddelen om een video makkelijk op te nemen en te bewerken worden ook eenvoudiger en beter betaalbaar. Zo bieden YouTube en LinkedIn al het automatisch ondertitelen van je video aan, komt de nieuwe Windows Foto’s al met snelle bewerkingsmogelijkheden en is er crop.video, een Nederlandse startup die het makkelijk maakt je video’s bij te snijden.
De video trend zal zich blijven doorzetten in 2018. Voor marketeers en bedrijven een mogelijkheid om zichzelf te profileren. Blijf hierbij altijd denken aan de doelgroep: wie wil je aanspreken en waarmee trek je hun aandacht.
Online marketing trend #3: het belang van de AVG/GDPR
Het was misschien wel de belangrijkste uitdaging in de eerste helft van 2018: de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Oftewel de AVG (of in het Engels GDPR). Sinds eind mei is deze nieuwe wet van kracht, die bepaalt hoe jij als organisatie of marketeer met persoonsgegevens moet omgaan.
Cookies op je website verklaren, het updaten van je privacyverklaring in begrijpelijke taal en toestemming vragen voor zo’n beetje alles, het is de harde realiteit. Veel bedrijven, waaronder de belastingdienst, waren nog niet klaar voor deze nieuwe regels. De verwachting is dat in de tweede helft van het jaar er nog veel werk moet worden verzet. Daarnaast zullen de eerste rechtszaken hopelijk wat duidelijkheid verschaffen over de ruimte die de wet juist wel of niet geeft.
Online marketing trend #4: het mobiel internetverkeer neemt nog licht toe
Tegenwoordig bezoeken we websites echt niet alleen meer via de computer. Tablets en smartphones zijn samen goed voor iets minder dan de helft van het internetverkeer. In Nederland lopen we nog wel wat achter ten opzichte van de globale statistieken. Wereldwijd is de smartphone al de grootste verbruiker (juli 2018: 52.95%), maar in Nederland gebruiken we nog altijd meer de desktop (juli 2018: 53.8%).
Voor bedrijven en marketeers dus zaak om ervoor te zorgen dat content eenvoudig te bereiken is op beide kanalen. De volgende uitdaging is om de aandacht van de mobiele bezoeker vast te houden. De kans om te worden afgeleid is nog groter dan op de desktop.
Online marketing trend #5: veranderingen in de Google advertentie omgevingen
Op 24 juli is Google AdWords veranderd in Google Ads. Dit is de eerste van een serie naamsveranderingen en samenvoegingen van de verschillende diensten van Google Advertising. Google hoopt met deze veranderingen een meerwaarde te creëren voor de gebruiker. Zo zouden er betere inzichten moeten komen uit de nieuwe Google Analytics 360 suite en moeten advertentiecampagnes op verschillende platformen beter samenwerkingen.
De allerbelangrijkste verandering is de wijziging van de support en inlog pagina’s. Voortaan log je in op ads.google.com en is de supportpagina support.google.com/google-ads. Voor marketeers is deze nieuwe omgeving even wennen en kan het zijn dat de menuonderdelen net iets anders zijn dan je voorheen gewend was. Uiteindelijk zou het echter makkelijker moeten zijn om crossmedia campagnes op te zetten of om de inzichten van Analytics met Ads te combineren.
Geef een reactie