De kogel is door de kerk. Vanaf 1 juli 2023 stapt Google over van het oude Google Analytics (Universal Analytics of UA) naar Google Analytics 4 (GA4). Hiermee brengen ze de web en app views samen in één overzicht en voeren ze veiligheids- en data-updates uit.
De overstap naar GA4 is niet zonder uitdagingen en het is allemaal ietsje technischer dan je gewend bent. Een van de belangrijkste wijzigingen is de manier waarop je doelen instelt in Google Analytics 4. In dit blog lees je hier meer over en leggen we stap-voor-stap uit hoe je dit doet. Aan het einde kun je ook zelf je eigen doelen instellen in de nieuwe Analytics.
De grootste verandering in conversies: alles is een event
In Universal Analytics waren er verschillende manieren om een doel in te stellen. Zo had je de mogelijkheid om een pagina of paginareeks te kiezen via het doel ‘destination’ of ‘bestemming’. Dit wordt enorm veel gebruikt. Bijvoorbeeld voor het bijhouden van formulierverzendingen als mensen op een bedankpagina terechtkomen.
Een andere manier van het bijhouden van die formulierverzendingen was via een event. Dit event gaf je mee in de code van het formulier of je maakte het event aan in Google Tag Manager (geen code vereist). Als je het al op deze manier deed, dan heb je een voordeel bij het instellen van je huidige doelen in Google Analytics 4.
In GA4 is elke conversie namelijk gekoppeld aan een event. Sterker nog, deze events of gebeurtenissen in het Nederland zijn de hele basisstructuur waaruit de nieuwe analytics is opgebouwd. Zelfs de bekende paginaweergaven (page views) zijn voortaan een ‘page_view’ event geworden. Ook klikken en scrollen wordt als een event opgeslagen.
Help, ik gebruik overal bestemmingsdoelen!
Elke marketeer die bestemmingsdoelen gebruikt als leidraad op hun website werd verrast door deze nieuwe methode. Gelukkig is het net zo goed mogelijk om paginaweergaven als doel te gebruiken in GA4, als het was in de oude analytics.
Voor het instellen van bestemmingsdoelen gebruiken we het hierboven vermeldde page_view event. Een page_view event bevat dan ook de volgende kenmerken:
- Page_location: de locatie van de pagina op de website (url);
- Page_referrer: de verzwijzende pagina waar het verkeer vandaan kwam;
- Page_title: de metatitel van de pagina.
Voor het instellen van bestemmingsdoelen kun je mooi de ‘page_location’ gebruiken.
Het instellen van een bestemmingsdoel in Google Analytics 4
Het instellen van een bestemmingsdoel bestaat in Google Analytics 4 uit twee stappen:
- Maak een custom event aan in Google Analytics 4
- Markeer het custom event als conversie
Om een custom event aan te maken die een bepaalde paginaweergave meet, ga je in het GA4-menu naar ‘configure’ en vervolgens naar ‘events’. Kies hierna voor ‘Create event’.
In het event kun je verschillende waarden invullen. Voor het instellen van het bestemmingsdoel geef je een willekeurige naam aan het event. Denk eraan dat deze naam geen spaties mag bevatten. Lage streepjes en koppeltekens zijn wel toegestaan. Onthoud deze naam goed, want deze gaan we gebruiken in de conversiestap.
In het event type kies je voor page_view. Dit is waarmee je aangeeft dat je een paginaweergave als doelgebeurtenis wil registreren. Om ervoor te zorgen dat alleen de bedankpagina wordt geregistreerd als dit custom event, kies je ervoor om een tweede waarde voor ‘page_location’ mee te geven. Kies hier voor een deel van of voor je volledige url.
Voor geavanceerde gebruikers kun je de verschillende parameters die met het event worden meegestuurd nog veranderen. Dit is normaal gesproken echter niet nodig. Sla het event daarna op.
Het bestemmingsdoel-event opslaan als conversie
In eerste instantie zal het event dat je net hebt aangemaakt nog niet zichtbaar zijn als gebeurtenis in de lijst met events. Hiervoor zal het eerst een keer moeten plaatsvinden. Om het event toch meteen te kunnen meten als conversie, maak je ook een nieuwe conversie aan met de event name die je zelf hebt gegeven aan de gebeurtenis.
Ga hiervoor naar ‘configure’ en vervolgens naar ‘conversions’ en kies hierbij voor ‘new conversion event’.
In de laatste stap kies je vervolgens voor de event name die je al eerder hebt meegegeven. In ons geval dus bedankt_contact.
Klik op opslaan en je zult het event gelijk in de conversielijst zien verschijnen.
Een event in Google Tag Manager instellen als GA4 event
Als je al Google Tag Manager gebruikte om bepaalde events te versturen naar de oude analytics, dan is het supermakkelijk om hetzelfde event in te stellen in GA4. Je onderneemt hiervoor de volgende stappen:
- Je maakt een nieuw GA4-event aan in Google Tag Manager
- Je stelt het event in als conversie in Google Analytics 4
Om een nieuw GA4-event in Tag Manager aan te maken, ga je in je container naar ‘tags’ en kies je voor een nieuwe tag:
Kies vervolgens bij Tag Configuration en dan Tag Type voor een GA4 Event. Voor de configuration tag kies je jouw ingestelde GA4 data stream. De Event Name die je aan het event geeft, moet je onthouden voor het instellen van de conversie in GA4.
Voor de firing triggers kies je de trigger die je al had ingesteld voor de oude analytics. Geef de nieuwe tag een naam, sla deze op en publiceer de wijziging in je container.
Het Google Tag Manager event opslaan als conversie in GA4
Deze stap is eigenlijk hetzelfde als de stap bij het instellen van een bestemmingsdoel. Om het ingestelde doel van Google Tag Manager ook als conversie mee te rekenen, ga je in Google Analytics 4 naar ‘configure’ en ‘conversions’. Kies hierbij voor een ‘new conversion event’
In de laatste stap kies je vervolgens voor de event name die je al eerder hebt meegegeven. In ons geval dus bedankt_contact.
Klik op opslaan en je zult het event gelijk in de conversielijst zien verschijnen.
Laat de conversies maar komen!
Gefeliciteerd! Je hebt zojuist twee manieren geleerd om GA4 conversies of doelen in te stellen. Deze kun je vervolgens gebruiken voor het meten van je doelstellingen, het creëren van insights en om custom audiences in te stellen voor remarketing. Maar dat bespreken we in een volgend blog.
Duizelt het je na het lezen van dit blog en heb je nog vragen? Of zoek je liever een online marketingbureau die dit allemaal voor je kan instellen, zodat je er zelf geen omkijken naar hebt? We bespreken graag de mogelijkheden tijdens een kop koffie. Stuur een mailtje naar info@getbright.nl of bel ons op (076) 879 50 88.
Geef een reactie