Van third-party naar first-party cookies.
Wow, geen third-party cookies meer! Dat is even schrikken, of toch niet? In online marketing is verandering een constante factor, maar nu met de uitfasering van third- party cookies vindt er een radicale verandering plaats. In dit artikel lees je alles over wat er gaande is en hoe je ermee om kunt gaan om toch relevant te blijven voor je doelgroep.
De uitfasering van de third-party cookies is al een hele tijd gaande. Eerst kwamen ad-blockers, daarna gingen browsers Safari en Firefox third-party cookies blokkeren. Toen kwam de AVG en nu in 2021 gaat het nog een stap verder: namelijk de iOS 14 update die onlangs actief is geworden. Vanaf 2022 zal de uitfasering van cookies in Google Chrome in gang worden gezet. Dit valt onder de doelstelling van Google een beter online ecosysteem te creëren en doet dat onder project ‘de privacy sandbox.’
Apple iOS 14 update en de uitfasering van third-party cookies via Google Chrome
Apple heeft onlangs de iOS 14 update toegepast. Mensen krijgen een pop-up op hun iOS-apparaat waarin ze de keuze krijgen om niet meer gevolgd te worden door Facebook. Je kunt nu ook in je instellingen kiezen onder privacy om je tracking te bepalen. Als mensen hier aangeven niet meer gevolgd te willen worden, is het dus niet meer mogelijk om gebruikers te remarketen. Facebook trekt hier volop de aandacht voor maar vergis je niet dit geldt voor alle apps in de appstore waaronder pinterest, tik-tok, instagram en ga zo maar door. Hoeveel effect heeft het? 79,9 procent van het verkeer is afkomstig van mobiele gebruikers.
Waarom doet Apple dit?
Het streven lijkt heel nobel ‘mensen zelf laten kiezen wat er met hun data gebeurt’. Maar het lijkt er ook op dat Apple minder macht aan apps geeft. Apps zijn vaak gratis omdat ze geld verdienen met advertenties. Vallen die advertenties weg of worden die lager dan worden diensten die eerst gratis waren betaald. En wie verdient daaraan? Apple.
Heerlijk, een wereld zonder volgadvertenties, of toch niet?
Als je Zalando zegt, zeggen mensen: oh, die van die vervelende volgadvertenties. Maar toch zien we in online marketing dat het een hele mooie tool is, zeker voor het MKB. Waar vroeger met name de grote partijen via tv of online zichtbaar waren heeft het MKB de afgelopen jaren dezelfde kansen gehad als de grote partijen.
Wat het exacte verschil gaat zijn zien we pas na een tijdje. Er kan minder data worden bijgehouden en zowel betaald als organisch verkeer gaat er onder lijden. Omdat het algoritme op social media minder data krijgt wordt de content minder toegespitst op wat jij leuk vindt. Met als resultaat dat je minder lang de app gaat gebruiken. Nu dat gaat verdwijnen komt er toch een einde aan een mooie tool binnen online marketing. Zoeken dus naar alternatieven.
Wat is er dan wel mogelijk?
Hieronder vijf stappen die je alsnog kunt inzetten en die goed zijn om in te zetten:
- Facebook conversions API
Het belangrijkste voor nu is dat conversies niet meer op de oude manier worden bijgehouden. In plaats daarvan is er een Facebook conversions API. Door je domein te verifiëren, een conversions API en 8 conversies in te stellen kun je alsnog veel data bijhouden. Met de conversions api gaat de informatie via je eigen server waardoor je het alsnog kunt bijhouden. Wel komt alle data vertraagd binnen en worden zijconversies minder goed toegeschreven. Verschil ga je hoe dan ook merken.
- Zet Facebook lead ads in
Facebook Lead ads is nog steeds een mooie manier om leads te verzamelen. De doelgroepgrootte zal kleiner worden maar door net iets bredere targeting te kiezen kun je alsnog heel goed je doelgroep bereiken. Verzamel alle leads in je eigen platform en upload deze naar social media om toch nog gerichte advertenties te kunnen tonen.
- Gebruik UTM tags
Om toch volledig controle te hebben over waar conversies plaatsvinden maak gebruik van UTM tags zodat je toch precies weet waar wat vandaan komt.
- Customer data platform
Verzamel alle leads in je eigen platform, dat kan een e-mailsysteem zijn of uitgebreid CRM. Maak laagdrempelige acties waardoor mensen snel in je database komen. Vanuit daar zou je deze kunnen volgen door de lijst te uploaden in social media en relevante advertenties laten zien.
- Maak gebruik van contextual targeting
Stel je voor je bent op een outdoor kleding website en je ziet een advertentie van de nieuwste outdoor boots. Dat is contextual targeting; het plaatsen van de meest geschikte advertenties in de juiste context. Het idee is dat de juiste klant de meest relevante boodschap ziet.
Voldoende opties tot je beschikking
In de wereld van online marketing is verandering een constante factor. Toen de AVG werd geïntroduceerd was er ook paniek en ook dat is goed gekomen. Het is een goed iets dat privacy ons allemaal zo bezig houdt. Je moet innovatief zijn en blijven om als bedrijf te blijven groeien.
Online zijn en blijven de mogelijkheden legio om zichtbaarheid te creëren. Het verschil gaat waarschijnlijk zijn dat er een verschuiving gaat plaatsvinden van ‘advertenties zelf inzetten’ naar specialistische partijen zoals ons die hierin alle kennis in huis hebben en daarnaar kunnen handelen.
Geef een reactie