WooCommerce is een zeer populaire plugin voor WordPress, het open-source content management systeem (CMS) dat door talloze grote en kleine websites wordt gebruikt. Waar WordPress zich focust op het onderhouden en creëren van websitecontent, gebruik je WooCommerce om een webshop gedeelte op je website te zetten. Als dat eenmaal is gebeurd, wil je natuurlijk ook dat ecommerce goed wordt gemeten in Google Analytics 4. Hoe je dat doet, leer je in dit artikel.
Waarom GA4 (enhanced) ecommerce instellen?
Je stelt enhanced ecommerce in om meer informatie te weten te komen over jouw webshop. Zo zie je hoe jouw producten presteren. Enhanced Ecommerce houdt daarbij niet alleen rekening met de verkoop van een product, maar ook hoe vaak een product wordt weergegeven (product view) en hoe vaak deze in een winkelwagen terecht komt (add-to-cart).
De reden dat je kiest om enhanced ecommerce in te stellen voor Google Analytics 4 (GA4), is omdat de oude properties vanaf juli 2023 geen gegevens meer zullen laden. Aan een Google Analytics 3 (Universal Analytics) property heb je vanaf dat moment niets meer.
Voorbereiding instellen ecommerce voor WooCommerce
Om het makkelijk te maken om enhanced ecommerce in te stellen heb je het volgende nodig voor jouw WordPress website:
- Een WordPress website, met WooCommerce geïnstalleerd
- De gtm4wp-plugin
- Een Google Tag Manager container
- GA4 ingesteld via Google Tag Manager
Als je deze dingen allemaal hebt geregeld en ze staan op de website of in Google Tag Manager, dan kun je beginnen met het instellen van enhanced ecommerce in WooCommerce.
Stappenplan instellen enhanced ecommerce voor GA4
- Check of the gtm4wp-plugin voor WordPress is geïnstalleerd.
Als de gtm4wp-plugin is geïnstalleerd, ga je in je het hoofdmenu in je admin-omgeving van WordPress naar Instellingen. Hier zie je vervolgens de menuoptie Google Tag Manager. Het volgende menu opent zich nu:
Vul vervolgens je Google Tag Manager container ID in. Dit mogen er meerdere zijn, maar normaal gesproken heb je maar één ID nodig. Deze vindt je op tagmanager.google.com
- Activeer de WooCommerce integratie
Ga in het menu van de plugin (deze heb je net geopend) naar Integratie en klik vervolgens op WooCommerce. Het volgende menu opent zich:
- Registreer vebeterde e-commerce (enhanced e-commerce) en installeer de GTM-container voor e-commerce
De volgende stap is iets lastiger: vink het registreren van enhanced e-commerce aan en ga vervolgens naar deze pagina voor uitleg over het installeren van de bijbehorende container. Op deze pagina staat een kant-en-klare container om te integreren in je Google Tag Manager. Sla vervolgens je instellingen op.
- Publiceer de Google Tag Manager container en check of de gegevens binnenkomen in GA4.
Je publiceert nu de container van Google Tag Manager en kan in Google Analytics kijken of de ecommerce events, zoals add_to_cart binnenkomen in GA4. Ga naar analytics.google.com en kies je GA4 property. Ga in het menu aan de linkerkant naar Reports en kies vervolgens voor Real-time.
Rechts-onderin zie je nu bij Event count by Event name, nieuwe events verschijnen, zoals view_item_list (product view) en add_to_cart (in winkelwagen). Purchase events (aankopen) worden ook automatisch bijgehouden, inclusief de waarde die door WooCommerce wordt meegegeven aan de bestelling.
Super! Dat was het dan. Vanaf nu staat Enhanced Ecommerce in GA4 voor jouw webshop aan. Mocht je er toch niet helemaal uitkomen, of zoek je hulp bij het instellen van jouw webshop? Voor een afspraak neem je contact op via info@getbright.nl of bel je naar ons kantoor op 076-8795088.
Geef een reactie