Bepaal je doelgroep
Voor wie schrijf je nou eigenlijk je tekst, wie wil je bereiken? Dat is de eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen als je begint met het schrijven van (commerciële) webteksten.
Daarna is het belangrijk om na te gaan welk probleem je voor die doelgroep oplost. Wat kun je voor ze doen en waarom is dat prettig als jij dat voor ze doet. Een potentiële klant is benieuwd naar wat jij voor ze kunt betekenen. Ze komen immers met een bepaalde behoefte op je site terecht. Een webtekst schrijven is namelijk geen doel op zich, maar een middel om een ander doel te bereiken. Dus start bij het begin en stel de juiste vragen.
Persona’s maken
Als je eenmaal weet wie je doelgroep is, wat je ze te bieden hebt en hoe je ze daarmee helpt, wil je gaan schrijven. Om de boodschap goed te laten aankomen, schrijf je in een vorm die past bij je doelgroep. Je kunt je voorstellen dat je bijvoorbeeld geen rollators aan 80 plussers verkoopt, wanneer jouw tekst vol staat met straattaal (enkele uitzondering daar gelaten misschien).
Het is dus van groot belang om de bezoeker op de juiste manier aan te spreken. Een handige “truc” hierbij is om je doelgroep als het ware voor te stellen als een persoon. Om nog even terug te gaan naar de rollators; de persona die bij deze doelgroep zou kunnen passen is een dame, 80plus, niet meer zo goed ter been maar gaat nog graag naar de kaartclub, beetje moeite met de kleine lettertjes. De dame heeft genoeg tijd, kan met een computer overweg, maar is nu ook weer niet helemaal op de hoogte van de allernieuwste snufjes.
Als je nu je tekst gaat schrijven met deze dame in gedachte, alsof je haar persoonlijk een email schrijft, dan schrijft dat een stuk makkelijker dan met een abstracte “doelgroep” in gedachten. Zeker weten dat de boodschap aankomt, want de lezer voelt zich direct aangesproken.
Een zoekwoorden onderzoek voor goede SEO resultaten
Samen met de doelgroep, heb je bij de start ook je doel bepaald. Bij dit doel horen bepaalde kernwoorden of groepen kernwoorden, de zoektermen. Op deze zoektermen zoekt jouw persona als ze via een zoekmachine informatie opzoeken, een antwoord op een vraag of een oplossing voor een probleem zoeken. Als jij een antwoord op de vraag hebt of het probleem kan oplossen, wil je graag op deze zoektermen gevonden worden. Bepaal daarom de belangrijkste zoekterm, twee of drie ondersteunende zoektermen en wat synoniemen en verwerk deze in de tekst. Het is nu ook meteen duidelijk waarom een webtekst vaak niet meer dan één onderwerp behandelt.
Een overzichtelijk SEO tekst door middel van koppen en alinea’sDe bezoeker van jouw pagina wil direct zien waar de tekst over gaat. Eerst neemt de lezer de tekst vluchtig door, waarna hij beslist om door te lezen of om de pagina weg te klikken.
Wanneer er een grote lap tekst zonder duidelijke structuur op jouw pagina staat, zal dit afschrikken. De kans is kleiner dat hij naar beneden scrollt of een actie uitvoert die jij hem graag wil laten uitvoeren. Door gebruik te maken van koppen deel je je tekst op in overzichtelijke hapklare brokken. Je verleidt als het ware de lezer om van kop naar kop te gaan. Een afbeelding tussendoor doet ook wonderen trouwens. Je tekst zal beter worden gelezen en tot meer conversie leiden.
Wanneer je in de koppen de eerder genoemde zoektermen gebruikt, snapt ook Google beter waar jouw verhaal over gaat en zal je beter worden geïndexeerd.
Een pakkende SEO titel eist de aandacht van de lezer op
Je stelt de doelgroep centraal, je structureert je tekst door middel van tussen koppen en alinea’s. Maar de inhoud van de tekst kan nog zo interessant zijn, als een pakkende titel ontbreekt is het de vraag of mensen je artikel überhaupt gaan lezen. Een titel kan een tekst maken of breken. Vooral wanneer je jouw artikelen (ook) op social media plaatst, is een krachtige titel van groot belang. Iemand klikt nou eenmaal sneller op een aansprekende titel dan op een saaie titel.
Niet alleen een pakkende titel is belangrijk, maar je belangrijkste zoektermen herhalen in de SEO titel ook. En dan het liefst vooraan, zodat Google ze direct tegenkomt. Naast de titel van je tekst, kun je tegenwoordig bij verschillende CMSen een aparte SEO titel opgeven.
SEO tekst plaatsen
En we zijn er nog niet. Want voor een goede vindbaarheid van je webtekst is de manier van plaatsen op je website ook van belang.
We geven je hiervoor de volgende tips:
1. Schrijf een pakkende metaomschrijving. Deze gaat hand in hand met je SEO titel. Ze zijn samen te zien in het zoekresultaat.
2. Gebruik een zoekmachine vriendelijke url.
3. Maak je titel op als H1 en de tussenkoppen als H2, dit biedt structuur aan de zoekmachines.
4. Wees niet te zuinig met afbeeldingen en video’s, en geef deze een duidelijk naam die aansluit bij de tekst.
5. Zorg dat je ook de alt-description en structured data op orde hebt.
6. Maak slim gebruik van interne links. Hoe meer er naar jouw tekst verwezen wordt, hoe belangrijker deze wordt gevonden door Google. Als jij zelf degene bent die door links laat zien hoe belangrijk je tekst is, vindt Google dat geen probleem.
7. Maak delen door je fans makkelijker en voeg social share knoppen toe aan elke pagina. 8. Maak je site geschikt voor alle afmetingen schermen: pc, mobiel en tablet.
9. Zorg voor een snelle site, hoe hoger de laadsnelheid hoe beter.
10. Sluit af met een call-to-action; roep de lezer op te doen waardoor jij je doel bereikt.
Zelf aan de slag?
Nu je weet waar je op dient te letten bij het schrijven van een webtekst kun je zelf aan de slag. We bieden onze klanten gratis SEO-scans aan. Dan kun je zien hoe je er voorstaat, zowel qua webteksten als qua techniek. Of zie je juist als berg op tegen het schrijven dan websteksten maar zie je wel de toegevoegde waarde? Neem eens contact op en dan kijken we wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Geef een reactie