Je AdWords-advertentie twee keer zo groot maken zodat hij beter opvalt in Google? Sinds 2016 kan het met de prijsextensie. Het reisbureau DKTS is één van de organisaties uit ons klantenbestand die hier gebruik van maakt. In dit blog zal ik je alles vertellen over de prijsextensie en hoe je deze kunt gebruiken.
Met prijsextensies breid je je AdWords advertentie verder uit, zodat deze groter wordt en nog beter opvalt in de zoekresultaten (SERPS). Iedereen wilt uiteraard dat zijn/haar advertentie ertussenuit springt. Prijsextensies tonen een lijst met producten en/of diensten met prijzen onder de tekstadvertentie, zodat je de advertentie flink kunt uitbreiden. Door gebruik te maken van prijsextensies kan je direct naar je doelgroep communiceren over de prijzen van jouw producten en/of diensten. Op dit moment worden de prijsextensies alleen weergeven op mobiele apparaten en op een nummer 1 advertentiepositie.
Wat zijn de voordelen?
Prijsextensies zijn natuurlijk een hele mooie manier om klanten jouw beste deals te laten zien. Hier volgen de (te verwachten) gevolgen voor jou als ondernemer:
- Verbetering van de algemene CTR;
- Een consument bereikt je product en/of diensten sneller;
- Je kunt gebruikers gerichter sturen naar bepaalde landingspagina’s (de gebruiker landt bij een klik op de prijsextensie op de door jouw ingevoerde de mobiele pagina);
- Minder verassingen op de landingspagina door transparantie over de prijs;
- Door prijsextensies kan je het aantal gegeneerde conversies laten toenemen;
- Prijsextensies nemen ruimte in waardoor de advertentie van jouw concurrent naar beneden schuift.
Wanneer worden prijsextensies getoond in de zoekresultaten van Google?
Het is goed om te weten dat alleen de bovenste topadvertentie (op positie 1) in aanmerking komt voor prijsextensies. Deze exclusiviteit plus een beeldvullende advertentie zal de concurrentie op positie 1 doen opdrijven, waardoor ik verwacht dat het gebruik van prijsextensies erg populair kan worden. Een topadvertentie (dus positie 1) die het merendeel van een mobiele scherm in beslag neemt springt er flink bovenuit en heeft hierdoor dus een meerwaarde. Een dergelijke advertentie zal, in combinatie met concurrerende prijzen in de extensie, een grote kans hebben om de click-through-rate (CTR) flink te verhogen’.
Hoe stel je het in?
Een prijsextensie is eenvoudig in te stellen via advertentie extensies. De extensies kunnen toegevoegd worden aan een AdWords account, maar ook specifiek aan advertentiegroepen of campagnes. Zorg dat de variabelen als de valuta, de taal en de prijsbepaler goed worden ingesteld. Er zijn minimaal drie producten of diensten nodig. De extensies bestaan vervolgens uit een koptekst, een omschrijving, een prijs (vanaf en tot) en natuurlijk een uiteindelijk URL. Dat ziet er als volg uit in Google AdWords:
Wat zijn de type prijsextensies?
Vervolgens kun je, afhankelijk van wat je aanbiedt, kiezen uit negen typen prijsextensies, waaronder:
- Merken;
- Evenementen;
- Locaties;
- Buurten;
- Productcategorieën;
- Productrangordes;
- Diensten;
- Dienstrangordes;
- Dienstcategorieën.
Toepassing prijsextensie reisbureau DKTS
Wij als organisatie hebben de prijsextensie toegepast voor het reisbureau DKTS. Het aanbod van het bedrijf werd specifiek onder de aandacht gebracht, zodat mensen via de advertentie sneller een reis kunnen vinden die ze zoeken. Het was een kleine optimalisatie maar het heeft toch een mooi resultaat opgeleverd. De CTR van de prijs extensies zijn verdubbeld ten opzichte van de campagnes die hier geen gebruik van maken. Ook is het aantal conversies met 20% gestegen en het aantal kliks met 14%.
Resultaatmeting: 05-01-2016 t/m 31-01-2016
Vooruitzicht prijsextensies
Wij verwachten dat de prijsextensie in populariteit nog meer zal gaan toenemen voor zowel product-als voor dienstverlenende bedrijven. Adverteerders met de 1e positie kunnen het format van de tekstadvertentie aanzienlijk vergroten en concurrerende prijzen tonen. Of deze prijsextensie in de toekomst voor de desktop advertenties beschikbaar komt, is nog niet bekend, dit is nog even afwachten dus.
Zorg dat je de kansen die je hebt binnen Adwords optimaal benut. Wellicht zijn de prijsextensies dé toevoeging die in jouw campagne ontbrak. Neem contact met ons op om de opportune mogelijkheden voor jou organisatie eens door te nemen.
Geef een reactie