Het proces om je webpagina te optimaliseren om verkeer te genereren gebaseerd op de locatie van de zoekopdracht, noem je local SEO. Dit wil zeggen dat wanneer iemand in de buurt van jouw bedrijf iets zoekt, jouw website hoger zal ranken dan bij iemand die niet in de buurt is. De mogelijkheid om onderweg te zoeken en mobiel gebruik hebben een belangrijke rol gespeeld voor local SEO. Zo bestel je gemakkelijk een pizza bij een pizzeria bij jou in de buurt of filmkaartjes bij een bioscoop in de omgeving.
Voor zowel mobiele- als desktopzoekers zijn er drie primaire soorten niet-betaalde lokale resultaten:
– Lokale organische opdrachten
Zoekresultaten die traditionele organische zoekresultaten voor zoekwoorden die geografische modificaties bevatten.
– Het gedeelte ‘Kaarten’ verwijst naar zoekopdrachten die via Google of Bingkaarten worden gegenereerd.
– De verpakking/carrousel is een aparte lijst met aanbiedingen (boven de traditionele organische zoekresultaten) die specifieke punten op de
kaart op de zoekresultatenpagina invullen.
– Het pakket/carrousel, afhankelijk van de zoekopdracht
Verwijst naar het gedeelte van de zoekresultaten die strikt voor lokale zoekopdrachten zijn.
Wat betekent local SEO?
U zoekt vast wel eens naar een kapper of een autogarage via Google of andere zoekmachines. Dit zal resulteren in een resultatenlijst van kappers en autogarages in uw omgeving. Lokale zoekopdrachten lijken dus spontaan te gaan. Toch kunt u als bedrijf een hoge ranking proberen te realiseren. Google moet de exacte locatie van uw bedrijf weten en op de hoogte zijn van uw dienstverlening.
Google onderzocht het online zoekgedrag en hieruit blijkt dat de helft van de consumenten die via een mobiele telefoon een lokale zoekopdracht uitvoert, een winkel binnen 24 uur bezoekt. Onder de consumenten die lokaal zoeken via een computer of tablet ligt dit percentage op ruim een derde.
Bron cijfers: Red Melon.
Lokaal georiënteerd
In 2017 vinden zoekopdrachten steeds vaker plaats vanaf een mobiele telefoon. Steeds meer zoekopdrachten zijn lokaal georiënteerd. De sterke toename van mobiele zoekopdrachten zorgen er voor dat er niet meer wordt gezocht vanaf één locatie. Zoekmachines haken in op deze verschuiving en proberen meer dan ooit de beste en meest relevante zoekresultaten te tonen aan de gebruikers. Hierbij staat de zoeklocatie centraal.
Ontwikkelingen rondom local SEO
Op gebied van local SEO hebben zich de laatste jaren veel ontwikkelingen voorgedaan. In februari 2012 zorgde de Google Venice-update voor opschudding. Vanaf dat moment werd de locatie van de gebruiker namelijk automatisch meegenomen bij het tonen van zoekresultaten. Dit betekende dat er vanaf dat moment verschillende zoekresultaten werden getoond, afhankelijk van de locatie waar je je bevond.
In juli 2014 volgde er een nieuwe update. De Pigeon-update bracht veranderingen in het algoritme mee. Het verwerken van geografische afstanden werd flink verbeterd binnen zowel Google Maps als de reguliere zoekresultaten.
Ook in 2015 stonden de ontwikkelingen rondom local SEO niet stil. In de zomer van 2015 vond er een wijziging plaats in de
local SEO-packs. Dit zijn de vermeldingen in Google bij het landkaartje op de eerste pagina in de zoekresultaten. Deze zijn afgelopen zomer vervangen van 7 naar 3.
Oktober 2016 werd Google uitgebreid met de Possum-update, die voor verandering op het gebied van local SEO zorgde. Zo was er een boost in de rankings te zien van bedrijven die net buiten landsgrenzen gevestigd zijn. Tenslotte kwam naar voren dat de locatie vanaf waar een gebruiker zoekt nog belangrijker wordt. Hoe verder een gebruiker van de locatie af is, hoe lastiger het is om hoog te ranken op het zoekwoord.
Google My Business-pagina
Voordat Google My Business in 2014 in het leven werd geroepen zag je met Google Maps, Google+ Local, Google Places en Google Plus door de bomen het bos niet meer. Met Google My Business beheer je in één omgeving de gegevens voor jouw bedrijf. Denk hierbij aan het adres, openingstijden, telefoonnummer maar ook afbeeldingen. Je hoeft dit hiervoor niet meer op verschillende platformen door te voeren.
2017
De verwachting is dat local SEO ook in 2017 zal blijven groeien. Het aantal mobiele zoekopdrachten stijgt nog steeds en ook de lokale zoekintentie stijgt. Door slim in te spelen op deze ontwikkeling, liggen er voor jou als lokaal bedrijf veel kansen.
Wees je concurrentie voor en start daarom vandaag nog met het uitstippelen van je local SEO-strategie.
Geprikkeld? Maak een afspraak! https://www.getbright.nl/contact/afspraak-maken/
Geef een reactie