Het favoriete meetinstrument van GetBright is Google Analytics. Met Google Analytics is het mogelijk om inzicht te krijgen in bezoekersaantallen, paginabezoeken en nog veel meer data van je website. Maar Google Analytics is ook een enorme brei aan tabelletjes, menu’s en instellingen. Soms raak je als beginnende gebruiker het overzicht helemaal kwijt! Geen zorgen, in deze handige blogserie geef ik je tips en tricks die jouw Google Analytics vaardigheden een boost geven. Vandaag bespreken we een belangrijk onderdeel van Google Analytics: het bedenken en instellen van doelen voor Google Analytics.
Gebruik Google Analytics doelen voor je website
Om maar gelijk met een heel belangrijke conclusie te beginnen: Google Analytics kan alleen maar data geven over hoe jouw website wordt gebruikt. Hoewel Google ons graag wil doen geloven dat Google Analytics je inzicht kan geven, is dat toch iets wat je zelf moet doen. En om tot deze inzichten te komen, is het allereerst belangrijk om te noteren welk doel je voor ogen hebt met jouw website.
Doelen voor een website zijn meestal gericht op conversies. Een voorbeeld van een conversie is het downloaden van een whitepaper of brochure of het invullen van een contactformulier. Eigenlijk is een conversie niet meer dan de uitvoering van een vooraf bepaald doel.
Wat zijn goede Google Analytics doelen?
Voor goede doelen is het belangrijk om te bepalen wat de functie is van je website. Is jouw website een visitekaartje van je bedrijf, waarbij mensen een offerte kunnen aanvragen of zich kunnen inschrijven voor een nieuwsbrief? Dan is het verstandig om daar je doelen op in te stellen.
Bestaat jouw website echter als webshop, waar klanten producten kunnen kopen? Dan is het waarschijnlijk veel interessanter om jouw doelen in te stellen op klanten die uitkomen op de winkelwagen pagina of op de betaalpagina.
Bepaal dus altijd een Google Analytics doel op basis van je algemene strategie. Wil je verkopen, kijk dan naar welke pagina’s de bezoekers moeten bezoeken. Is het de bedoeling dat je contact legt en leads genereert? Dan is het veel interessanter om te kijken naar ingevulde contactformulieren.
Hoe stel ik een Google Analytics doelen in?
Zodra je een doel hebt bepaald, dan kan je deze gaan instellen als doel in Google Analytics. Een nieuw doel instellen doe je als volgt:
- Ga naar de basisweergave van je Google Analytics scherm, door op ‘home’ te klikken;
- Klik op het tandwiel-icoontje of ‘beheer’ aan de linkerkant van het scherm;
- Klik op ‘doelen’, te vinden onder ‘weergave’ in de rechterkolom;
- Klik op ‘nieuw doel’.
In het volgende scherm zie je door Google vooraf ingestelde template-keuzes. Wij gaan echter kiezen voor een ‘custom doel’ en klikken vervolgens op ‘doorgaan’.
Vervolgens kom je terecht bij de omschrijving, hierin kun je een naam aan het doel meegeven. Een voorbeeld is ‘invullen contactformulier’ of ‘bezoeken winkelwagen’. Je moet ook kiezen voor een type voor je doel:
- Bestemming: hiermee kies je een bepaalde pagina waar de bezoeker op terechtkomt, zoals bijvoorbeeld de bedankpagina na het invullen van een contactformulier;
- Tijd op site: hiermee kies je een bepaalde tijdsduur dat de bezoeker minimaal op de website blijft;
- Pagina’s per bezoek: hiermee kies je een minimaal aantal pagina’s dat een bezoeker per bezoek moet doorlopen;
- Gebeurtenis: hiermee kun je een gebeurtenis kiezen die op je site plaatsvindt, zoals het klikken op een knop. Hierover leg ik in een latere blogpost meer uit.
Voor nu kiezen we bestemming en kijken we wat er dan gebeurt.
Zoals je ziet kun je een pagina gebruiken als bestemming. Laat daarbij het hoofdgedeelte van je URL weg. Je gebruikt dus alleen het stukje wat na de domeinextensie (.nl, .com, etc.) komt. Voor een website dat gebruik maakt van een bedankpagina na een contactformulier zou dit kunnen zijn ‘/bedankt.html’.
Voor gevorderden: Als je wilt kun je ook een serie van pagina’s invullen bij ‘funnel’ of een geldwaarde toevoegen aan je pagina bij ‘waarde’. Dit kan interessant zijn als je bijvoorbeeld een speciale actie houdt op je website, waar bezoekers die een formulier invullen bevestigen dat ze deelnemen.
Als je het doel hebt opgeslagen, heb je zojuist je Google Analytics doel ingesteld.
Waar vind ik mijn ingestelde Google Analytics doelen?
Als je jouw doelen hebt ingesteld vind je ze terug in het doelenoverzicht. Dit doelen overzicht bereik je als volgt:
Ga in het menu aan de linkerkant naar conversies en kies vervolgens voor ‘doelen’ en dan ‘doelenoverzicht’. Hierin kun je zien hoe jouw doelen presteren. Vervolgens kun je conclusies trekken uit de verzamelde data.
Nu je weet hoe je doelen in moet stellen in Google Analytics, kijken we de volgende keer naar mogelijke pijnpunten tijdens het instellen van deze doelen en gaan we dieper in op het trekken van conclusies. Meten is immers weten en gissen is missen!
Geef een reactie