Instagram is alweer acht jaar oud! In die acht jaar heeft Instagram een enorme groei doorgemaakt, zo ook in Nederland. Bij die groei horen natuurlijk nieuwe functionaliteiten. Enige tijd geleden heeft Instagram de functie ‘Instagram Stories’ toegevoegd. Hiermee maakte Instagram het mogelijk om voor een beperkte tijd foto’s en video’s te delen. Deze duren een aantal seconden en zijn na het bekijken niet meer zichtbaar. De Instagram Stories worden door de jaren heen steeds verder uitgebreid met andere functies zoals stickers en hoogtepunten. Door deze toevoegingen heeft Instagram in 2019 een zee aan mogelijkheden om jouw product of verhaal naar buiten te brengen. Wij voorspellen dan ook een doorbraak en explosie van de Instagram Stories in 2019. Hier zijn een aantal zaken waar je op moet letten.
Ontwikkel een strategie
We zien vaak dat content op de social media kanalen met elkaar overeenkomen en dat de verschillende social media kanalen niet apart benaderd worden. Toch is het belangrijk om dit wel te doen, aangezien ieder kanaal zijn of haar eigen kracht heeft. Instagram Stories mag dan wel een onderdeel van Instagram zijn, maar doordat de content die hierin wordt verspreid afwijkt van de content van een Instagram feed, vraagt een Instagram Story haar eigen benadering en strategie.
Video’s in Instagram Stories
Instagram Stories ondersteunt zowel foto’s als video’s, maar toch zien we dat video’s meer resultaat opleveren. De video’s die in de stories gepost worden zijn namelijk video’s die men niet snel aan hun feed toevoegen, wat zorgt voor afwisseling. Hierdoor is het belangrijk om Instagram Stories dan ook anders te benaderen dan jouw ‘gewone’ berichten op Instagram. Toon bijvoorbeeld in jouw Instagram Story een actuele gebeurtenis, denk hierbij aan een korte video van personeelsleden in een sneeuwballengevecht wanneer er sneeuw valt. Dit toon je niet op je Instagram feed, maar is sterke content voor een Instagram Story.
De do’s van Instagram Stories
De stickers in Instagram Stories zorgen ervoor dat jij op een leuke en speelse manier jouw story kan onderbouwen. Het voegt net dat ene toe aan jouw video wat ervoor zorgt dat de kijkers sneller interactie aan gaan. Het is mogelijk om de stickers in te zetten in combinatie met bijvoorbeeld een poll waarin de kijker moet aangeven waar zijn of haar voorkeur naar uit gaat. Dat maakt het voor jou als bedrijf handig als je inzicht wil krijgen in de slagingskans van bijvoorbeeld een nieuw product of een nieuwe uitstraling. Daarnaast is het ook mogelijk om een vraag toe te voegen aan jouw story, waarmee je de kijker oproept om antwoorden in te sturen. Het omgekeerde is ook mogelijk! Zo geef jij de kijker en jouw volgers de mogelijkheid om vragen aan jou te stellen, waarbij jij hen van een eerlijk antwoord voorziet.
Influencers
Instagram is al enige tijd actief met influencers. Waar dit voorheen grote accounts waren met meer dan 100.000 volgers, worden de personen met volgers tussen de 1000 en 10.000 in 2019 populairder. Omdat zij een kleiner account hebben, komen zij geloofwaardiger over dan de grote influencers. Bedrijven kiezen daarom voor de zogenaamde micro-influencers. Influencers zullen in 2019 steeds meer werken met Instagram Stories. Houd er dus rekening mee dat jouw Instagram Stories strategie beschikt over de mogelijkheid om een micro-incluener in te zetten.
*Het is mogelijk om in je Instagram Story door te linken naar je website. Hier heb je wel meer dan 10.000 volgers nodig op een bedrijfsprofiel tenzij je een geverifieerd account hebt.
Wil jij ook graag Instagram Stories inzetten als onderdeel van een converterende online marketing strategie? GetBright geeft je de begeleiding en handvatten die je nodig hebt om jouw social media een succes te laten worden. Nieuwsgierig? Neem contact met ons op via info@getbright.nl of bel ons op 076 – 879 50 88
Geef een antwoord