Als een van de eersten stapte GetBright in op de advertentiemogelijkheden van Nu.nl. We wilden hier ervaring mee opdoen om zodoende onze opdrachtgevers en potentiële klanten helder te kunnen adviseren wat de mogelijkheden van dit nieuwsplatform zijn. Helaas viel het erg tegen.
De mogelijkheden
Dagelijks zitten er miljoenen Nederlanders op NU.nl, het is het grootste online nieuwsmerk van ons land met – volgens berichtgeving van Sanoma – 2,7 miljoen unieke bezoekers per dag. Zelf maakt ons team er ook veelvuldig gebruik van. Menigeen checkt tijdens de pauze even Nu.nl om te zien wat er in de buitenwereld gebeurd is. Als Google Partner en ervaren Adwords-adverteerder wisten we al dat je ook op Nu.nl kon targetten, maar dat dit qua CPC wel aan de prijs was. Begin november kregen we bericht dat we er ook rechtstreeks op Nu.nl konden adverteren en er een mooie introductie aanbieding was: 150.000 weergaven voor 150 euro. Het aanbod was gericht op lokaal relevant bereik voor een klein budget, waarbij je advertentie op mobiel zou worden vertoond (‘het meest persoonlijke apparaat’).
De ervaringen met adverteren op Nu.nl
We kregen na de activatie van onze advertentie op Nu.nl automatisch bericht dat de bestelling en plaatsing goed was verwerkt. Onze advertentie zou op de mobiele Nu.nl app te zien zijn. Vanaf dat moment werd ons team op de hoogte gesteld en 25-man sterk keken we uit naar wanneer we onszelf zouden zien, want dat zou toch zeker leuk zijn.
Een week verder en nog geen een keer onszelf gezien, maar volgens de statistieken van Nu.nl – waar we van hun een toegangscode voor kregen – hadden we toch al zeker tienduizenden vertoningen gehad. Ook enkele doorklikken naar onze site. Wat raar echter, dat er vanuit onze Google Analytics hier niets van terug te vinden was.
Onze online marketeers hebben daarom een aangepaste URL gemaakt, zodat we precies op die URL met trackingcode al het binnengekomen verkeer konden opsporen. Want als je de bron er niet uit kunt filteren bij het referral / verwijzende verkeer, dan was dit wellicht the next best thing. Elke hit op deze URL kwam immers rechtstreeks vanuit de NU.nl banner, want dat was de enige plek waarop hij werd vermeld.
Resultaat
Helaas, drie weken verder vermeldde NU.nl dat onze banner 150.000 vertoningen had gerealiseerd. Er werden ook ruim 100 doorkliks vermeld in hun eigen omgeving, maar niets was daarvan te zien in Google Analytics. Bovendien had ook niemand van ons team en zijn/haar omgeving de banners vertoond gezien, terwijl we toch middenin de doelgroep zaten. De factuur is netjes door ons betaald, maar we zouden het een ander niet aanbevelen. Nu.nl heeft namelijk ook niet gereageerd toen wij contact op probeerden te nemen, toen we aangaven erover te schrijven of toen we onze mailgegevens doorgaven. Hoor en wederhoor zijn gebruikelijk voor je ergens over schrijft.
Als digital agency zijn we vanuit Google Support en Facebook Advertising gewend dat je dit soort platformen resultaatgericht in kunt zetten, krijgt waar je voor betaald hebt en er daadwerkelijk mensen bij betrokken zijn met wie je in gesprek kunt gaan. Nu.nl is daarin in onze ervaring tekortgeschoten. Als bureau zouden we daarom op basis van deze ervaring ook niet aanraden om in dit stadium als MKB’er op deze manier gebruik te maken van de ‘lokale advertentiemogelijkheden op mobiel’.
Ervaringen delen
Als er een relatief nieuw online platform is waar kansen liggen, is het belangrijk dat we elkaar als online marketing community informeren. Deze blogpost kan gezien worden als een persoonlijke mening en ervaring, steekproef N=1. Mocht Sanoma alsnog reageren, dan zullen we een update bij dit artikel over onze ervaringen met Nu.nl plaatsen. We zijn er niet op uit om te bekritiseren, maar om onze samenwerkingspartners te informeren over online marketingtechnieken die wij als effectief beschouwen. Wil jij ook je ervaring delen? Dan horen we graag van je.
pc trends zegt
Dit is wel jammer inderdaad, had wel meer verwacht.
Gr.
Steven
Gea zegt
Bedankt voor uw blog.
Inderdaad valt het (in dit geval?) wel tegen…. ik durf het niet om n=2 te gaan spelen. 🙂
Mooren zegt
Zelfde ervaring hier. Geen aanrader.
Onze ad zou ruim 25.000 vertoond zijn en daarmee een schamele 15 kliks hebben gekregen. Ook hier niets gezien in GA en niet door onszelf op nu.nl. Je vraagt je dus af hoe nu.nl vertoningen registreert. Vragen aan nu.nl hoe de ad te optimaliseren worden niet inhoudelijk behandeld.
Toegegeven, we hebben maar met 50 euro getest, maar met ruim 3 euro CPC is Google beduidend goedkoper en veel beter meetbaar. Voor ons blijft het bij de 50 euro.
Fleur zegt
Ook hier dezelfde ervaring. Ruim 1.500 weergaven en 5 clicks (investering van 50,- euro). Maar geen van de clicks terug te zien in de Analytics. Eén keer en nooit meer. Had verwacht dat ze in twee jaar tijd wel het een en ander verbeterd zouden hebben. Jammer.