Het verdienmodel van Meta, moederbedrijf van Instagram en Facebook, bestaat uit het beschikbaar stellen van persoonsgegevens van miljoenen gebruikers aan adverteerders. Maar als het aan het European Data Protection Board (EDPB) ligt, komt er een verbod op het aanbieden van persoonlijke advertenties. Daarom komt de Europese Unie met nieuwe wetgeving die het verdienmodel van Meta ondermijnt. Maar wat betekent dit voor adverteerders op Instagram en Facebook? En wat kunnen de miljoenen gebruikers van Instagram en Facebook verwachten?
Waarom is er een verbod op persoonlijke advertenties via Facebook en Instagram?
Het EDPB is een onafhankelijke instantie, die bestaat uit overkoepelende organisaties met verschillende toezichthouders op het gebied van privacy, zo ook de autoriteit persoonsgegevens (AP) uit Nederland. Samen zetten deze toezichthouders zich in voor de bescherming van persoonsgegevens in de Europese Unie. Dit uit zich in het handhaven van wetgevingen die onder het verspreiden van persoonsgegevens vallen. Verder adviseert het EDPB de Europese Unie ook over eventuele nieuwe wetgeving die bijdraagt aan de bescherming van persoonsgegevens.
Meta monitort op nauwkeurige wijze het surfgedrag van miljoenen gebruikers. Al deze informatie wordt niet alleen opgeslagen, maar ook aangeboden aan adverteerder van Instagram en Facebook. Adverteerder betalen Meta voor het gebruiken van deze persoonsgegevens van gebruikers, zo kunnen adverteerder hun doelgroep makkelijker en beter bereiken.
In 2016 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ingevoerd in de Europese Unie. Door deze privacywetgeving is het voor bedrijven niet meer mogelijk om zomaar persoonsgegevens te verzamelen. Binnen deze privacywetgeving vallen een aantal juridische regels, ook wel grondslagen genoemd. Bij het verzamelen van persoonsgegevens, heb je als bedrijf dus een of meerdere grondslag(en) nodig. Een van de grondslagen betrekt het vragen om toestemming voor het gebruiken van persoonsgegevens, maar ook met toestemming van de gebruiker moeten bedrijven zich aan een aantal richtlijnen houden.
Na de invoering van de Privacywet AVG heeft Meta niks veranderd binnen hun beleid met betrekking tot het verzamelen van persoonsgegevens. Meta is dus verdergegaan met het verzamelen van persoonsgegevens zonder te voldoen aan de grondslagen. Het EDPB heeft Meta hier begin dit jaar al een boete voor gegeven. Meta heeft toen 1,2 miljard euro aan het EDPB moeten betalen voor het onrechtmatig verzamelen van persoonsgegeven. Ook heeft het EDPB toen der tijd aangegeven dat Meta drie maanden de tijd krijgt om alsnog aan de AVG te voldoen.
Op 27 oktober kwam de Noorse EDPB met een dringend verzoek aan het EDPB om een verbod op persoonlijke advertenties voor Meta in te voeren. Het EDPB heeft door dit verzoek een spoedprocedure in gang gezet en is uiteindelijk met een besluit gekomen om Meta een verbod op persoonlijke advertenties op te leggen. Een aantal dagen voordat het EDPB met dit besluit naar buiten zou komen, kwam Meta met een update. Met deze update zou Meta voldoen aan de AVG eis die eerder dit jaar aan Meta opgedragen is.
In de update die eind oktober naar buiten kwam, vraagt Meta toestemming aan haar gebruikers voor het gebruiken van persoonsgegeven voor persoonlijke advertenties. Meta heeft dit in een melding over abonnementsoptie verkapt. Gebruikers die geen toestemming geven voor het gebruiken van hun persoonsgegevens, moeten een betaald abonnement afsluiten. Gebruikers die wel toestemming geven voor het gebruiken van hun persoonsgegevens, blijven Instagram en Facebook gebruiken op de oorspronkelijke manier met persoonlijke advertenties.
Betalen voor het beschermen van je persoonlijke gegevens?
Met de melding die gebruikers van Instagram en Facebook eind oktober ontvangen van Meta, wordt simpel weg gevraagd om toestemming voor het gebruik van je persoonlijke gegevens voor adverteerder. Voor de gebruikers die toestemming geven verandert er weinig. Deze groep blijft gratis gebruik maken van Instagram en Facebook, waardoor hun ook persoonlijke advertenties blijven zien.
Voor gebruikers die geen toestemming geven op het gebruiken van hun persoonlijke gegevens voor advertenties, moeten hier maandelijks een bedrag voor gaan betalen. Gebruikers die via een smartphone gebruik maken van Instagram of Facebook, moeten op een bedrag van €13,- per maand rekenen. Gebruikers die via het web gebruik maken van Instagram en Facebook, kunnen rekenen op een bedrag van €10,- per maand. Meta geeft aan geen persoonlijke gegevens te verzamelen van gebruikers die een betaald abonnement hebben. Hierdoor zullen gebruikers advertenties vrij gebruik kunnen maken van Instagram en Facebook.
Wat betekent dit voor bedrijven die adverteren op Instagram en Facebook?
Voor adverteerders op Instagram en Facebook klinkt de update over de nieuwe abonnement mogelijkheden als een flinke domper. Dat is ook niet gek, want door deze update wordt het adverteerders moeilijker gemaakt om gericht te adverteren op een specifieke doelgroep. Toch heeft maar een hele kleine groep Instagram- en Facebookgebruikers €13,- per maand over voor het beschermen van hun persoonlijke gegevens. Dat blijkt uit een enquête van de Evangelische Omroep (EO).
De update die Meta aankondigde, over de nieuwe abonnement mogelijkheden, is volgens het EDPB niet voldoende. Het EDPB wil namelijk dat Meta volledig stopt met het aanbieden van persoonsgegevens aan adverteerders. Meta is gevestigd in Ierland, dus is het Ierse EDPB verzocht om passende maatregelen te nemen tegen Meta. Vandaar dat abonnementen die begin november door Meta zijn aangeboden, in de toekomst kunnen veranderen of helemaal kunnen verdwijnen.
Geef een reactie