We horen het bij GetBright wel vaker. Ergens in een bedrijf leeft er een plan: er moet meer worden gedaan met social media. Vaak is het doel het binnenhalen van potentiële klanten en het genereren van leads. Maar hoe ga je in deze situatie te werk? Wat moet je doen en wat moet je vooral niet doen?
De harde realiteit
Laten we gelijk maar even de zaken op scherp stellen. De kans dat je vanuit het niets een enorme omzet creëert vanuit bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn is zeer klein. Het opzetten van een goede online marketing mix vraagt nu eenmaal tijd en energie. Je doet er dan ook verstandig aan om de tijd te nemen om een sterk plan op te stellen. Met haalbare doelen en een lange termijn visie.
Als je hier nu van schrikt, is dit niet zo erg. Het vraagt geen hogere wiskunde om een goed plan op te stellen. Belangrijk in sociale media is het opbouwen van vertrouwen en het laten zien van je kennis en expertise. Een grote kracht is om dit te combineren met de orde van de dag.
Tell, don’t sell
Onze ervaring is ook dat het klakkeloos adverteren met je producten en diensten een negatief effect heeft. Zodra iets lijkt op een advertentie, zijn mensen op sociale media er niet in geïnteresseerd. Veel beter is het delen van je kennis en expertise. Wat maakt jouw bedrijf, dienst of product uniek? Waar is jouw organisatie goed in? Wie zijn de gezichten in jouw organisatie? Juist dit soort uitingen creëert meer vertrouwen bij de klant en volgers.
Het helpt daarbij om consistentie te creëren in hetgeen wat je laat zien. Dit kan door middel van een bepaald watermerk of logo wat bij elke post in beeld komt. Nog veel origineler is het als je hiervoor geen watermerk of logo nodig hebt, maar gebruik maakt van een mascotte. Een voorbeeld wat ik me altijd zal herinneren was de ‘plastic hero’ beeldreclame die verspreid werd in Nederland. Dit oranje, flubberachtige figuurtje was een aantal weken onderwerp van gesprek. Met als gevolg een hoop goodwill voor het scheiden van plastic afval.
Al het begin is moeilijk…
Een van de grootste valkuilen van het toevoegen van social media aan je marketing mix, is inconsistentie. Veel bedrijven maken een goed begin en starten met het regelmatig posten van leuke content. Maar na een maand of zo komt de klad erin. Elke keer een idee verzinnen is lastig en de werknemer die de posts moest plaatsen is ondertussen ook met andere projecten bezig. De uitingen worden nu nog maar af en toe geplaatst, wanneer iemand opmerkt dat het even geleden is dat het laatste bericht online is gezet.
Dit is te voorkomen door te starten vanuit een duidelijk plan. Je kunt bepaalde tijdstippen en dagen inplannen wanneer er een social media post moet worden ingepland. En kijk hierbij kritisch naar de mogelijkheden binnen jouw organisatie. Social media uitingen maken kost tijd. Hoe regelmatiger je post, hoe meer tijd er mee gemoeid is.
De content kalender
Zodra je weet hoe vaak en wanneer je iets gaat plaatsen op social media, kan de volgende stap worden gezet. Werk eens voor een maand uit wat je gaat plaatsen. Facebook geeft je de mogelijkheid om ruim van te voren berichten in te plannen. Voor andere platformen zijn er handige tools die je hierbij kunnen helpen.
Door het uitwerken van de berichten voor een hele maand, geeft je dit ook de mogelijkheid om rekening te houden met speciale dagen, voordat deze plaatsvinden. Richting feestdagen zoals Pasen, Kerstmis, Vaderdag of Moederdag kun je een leuke sociale campagne opzetten. En wat te bedenken van het begin van de lente, de zomervakantie of een sportevenement?
Actuele content is king
Deze combinatie van het plannen van je berichten en inspelen op de actualiteit zorgt voor rust. Door een aantal uur per maand te besteden aan het creëren van social media content voor een maand, bespaar je een hoop tijd. Door gebruik te maken van een kalender zie je in een oogopslag wanneer er iets geplaatst wordt.
Rome werd niet gebouwd in één dag. Hetzelfde geldt voor conversies via social media. Ga met een duidelijk stappenplan te werk, bouw het vertrouwen op en straal consistentie uit. Verwacht hierbij niet meteen resultaat, maar werk aan de lange termijn.
BrightSocial heeft een handige inhaakkalender opgesteld voor 2018. Hierin vind je een handig overzicht van allerlei speciale dagen die je kunt gebruiken. Download deze hier.
Geef een reactie