In het huidige online marketing landschap speelt social media een grote rol. Het is de meest eenvoudige manier om informatie te delen met volgers van jouw bedrijf. Daarnaast biedt social media mogelijkheden tot conversie via nieuwe klanten, bijvoorbeeld via Lead Ads. Bij GetBright merken we dat het soms moeilijk is om in te schatten welk social media kanaal je het beste kunt inzetten voor jouw merk of bedrijf. Geen zorgen, na het lezen van dit blog kun je deze keuze helemaal zelf maken.
De vuistregel vooraf: bepaal je doelgroep en boodschap
Zonder het bepalen van je doelgroep, ga je geen goede marketingcampagne voeren. Daarbij maakt het niet uit of je online of offline campagne voert. Zorg er daarom voor dat de basis van je campagne goed is. En dat begint met klassieke marketing: het bepalen van je doelgroep en de boodschap die je wilt uitdragen.
Voor het bepalen van je doelgroep zijn er meerdere mogelijkheden. Zo zou je het heel uitgebreid kunnen maken, door het creëren van persona’s en diepte interviews. Maar het kan ook simpeler. Kijk eens naar je huidige klanten en afnemers en probeer overlappende kenmerken te vinden. Denk daarbij aan verschillende zaken, zoals leeftijd, inkomen, geslacht, werkzaamheden en interesses. Schrijf al deze kenmerken op, zodat je een verzamelbak van gegevens hebt om mee te werken.
De boodschap bepalen is anders, hierbij heb je zelf meer controle. Bedenk goed wat je wil vertellen en op welke manieren dit zou kunnen. Probeer jezelf hierbij niet vast te zetten of te strak te kaderen. Je wilt namelijk de ruimte hebben om de boodschap aan te passen aan een bepaalde doelgroep of kanaal.
Social Media kanalen kiezen op basis van gebruikersleeftijd
Een eenvoudige manier om een kanaal de kiezen om je boodschap uit te dragen, is door te kijken naar de leeftijd van je doelgroep. Als jij een te gek product hebt voor de nieuwe generatie jongeren, dan lijkt het me zeer onverstandig om dit op LinkedIn te gaan promoten. Voor de huidige social media kanalen, geldt gemiddeld het volgende:
- Facebook: jongeren en jongvolwassenen zitten niet veel meer op Facebook. Je zou zelfs kunnen stellen dat dit platform onderhevig is aan vergrijzing. De doelgroep die je hier kunt bereiken start pas vanaf een jaar of 30 tot 35. Het gros aan actieve gebruikers is zelfs nog iets ouder.
- Linkedin: het zakelijke platform voor de professional is populair in de categorie 20 tot en met 60 jaar, niet geheel toevallig de leeftijd waarin je aan het werk bent. De sociale interacties op dit platform zijn minder dan bij Facebook, maar het delen van bedrijfsuitingen wordt gewaardeerd.
- Tiktok: met dansjes, influencers en gekke challenges is Tiktok hét platform voor de huidige jeugd. De leeftijdsgroep tussen de 10 en 30 jaar oud is hier veel op te vinden, met een piek in het aantal gebruikers tussen de 12 en de 18 jaar. Het aantal gebruikers dat dagelijks op dit platform zit is hoog: meer dan 50% van de mensen op TikTok gebruikt dit platform dagelijks.
- Instagram: Instagram zit qua gebruikers een beetje tussen Facebook en Tiktok in. Het is een platform dat met name populair is onder jong volwassenen. De meeste gebruikers vallen in de leeftijdscategorie 18 tot en met 35 jaar, met een piek rond de 25.
Social Media kanalen kiezen op basis van interesses en boodschap
Naast leeftijd zijn interesses en boodschap een belangrijk element om voor een kanaal te kiezen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het belangrijker is om de juiste interesse en boodschap overeen te laten komen, omdat dit de doelgroep echt activeert. Daarom hier een overzicht over wat verschillende gebruikers van de social media platformen verwachten:
- Facebook: waar Facebook in 2010 nog vol stond met berichten van je vrienden, bestaat het nu voor 80% tot 90% uit posts van bedrijven. Hier kan jouw bedrijf of organisatie ook keurig tussen staan. Het is een platform waarin nog wel discussie plaatsvindt, maar dan met name onder een bericht. Facebook is wat dat betreft een echte verzamelbak, omdat accounts vaak al in een vroeg stadium zijn begonnen met het volgen van allerlei pagina’s. Hierdoor kun je wel heel goed adverteren op interesse-niveau. Juist omdat persoonlijke berichten minder voorkomen, kun je iemand beter persoonlijk raken. Het is daarom uitermate geschikt voor een wat meer emotionele boodschap.
- LinkedIn: het is niet voor niets het platform voor de zakelijke bezoeker. Je kunt bedrijfsinfo opvragen en het is zelfs mogelijk om direct te solliciteren. LinkedIn wordt dan ook minder gebruikt in de vrije tijd en meer tijdens werktijd. Dat betekent dat het een geschikt platform is voor het aanbieden van diensten of producten die zijn gerelateerd aan organisaties of bedrijven. Je zult hier minder succes hebben met een persoonlijke boodschap; het is beter om in te spelen op de noodzaak.
- Tiktok: in tegenstelling tot LinkedIn, wordt Tiktok gebruikt in loze of vrije tijd. Het is daarom een uitstekend platform om mensen te verrassen. De aandachtspanne van een gemiddelde Tiktok gebruiker is een stuk korter, dus laat de diepgaande boodschappen maar achterwege. Snackable content, daar draait het om. Je mag bij Tiktok ook veel meer uit de bol springen, dat verhoogt uiteindelijk de kansen om meer gedeeld te worden. Scholieren en studenten vormen de boventoon, dus kies ook iets wat die doelgroep aanspreekt. Schrik niet van het grote aantal uren dat op dit platform wordt doorgebracht, de doelgroep is echt heel de dag door aan het zoeken naar leuke Tiktok filmpjes.
- Instagram: Instagram is net als Tiktok een zeer geschikt platform voor influencers. Het is ook een visueel platform, wat ervoor zorgt dat onderwerpen die visueel aantrekkelijk zijn automatisch beter presteren. Health, fitness, travel en food doet het allemaal erg goed op Instagram. Het aantal interactie qua comments is erg laag, maar het aantal likes en dus het verschijnen in andere feeds ligt een stuk hoger dan bij andere kanalen.
Kies het kanaal dat het beste bij jouw bedrijf past
Als je het bovenstaande hebt meegenomen in je afweging, maak je in ieder geval een bewuste keuzen voor een social media kanaal. Kijk dan ook of de waarden van jou bedrijf passen bij hetgeen wat je uit gaat dragen op social media. Kies voor een mix van organische posts en advertenties om de doelgroep het beste te bereiken en te moviveren. Succes!
Kun je ook wat hulp gebruiken bij het opzetten van een social media strategie? Of zit je met je handen in het haar bij het opzetten van een sterke advertentie? GetBright helpt je graag verder. Stuur voor meer informatie een mailtje naar info@getbright.nl of bel ons op 076 – 879 50 88.
Geef een reactie