Als online marketeer ben je voor een deel afhankelijk van de zoekmachines. Je wilt aansluiten op de behoeften van mensen en gevonden worden op de juiste informatie. Veelal ontkom je dan niet aan het inkopen van bereik op Google of andere zoekmachines. Dit heet Search Engine Advertising, ook wel SEA genoemd. Het optimaliseren van websites wordt Search Engine Optimization (SEO) genoemd. Dat Google belangrijk is om voor te optimaliseren is bekend en ook Bing is niets nieuws meer. Maar hoeveel mensen maken er op dit moment nog gebruik van?
Zoekmachine marktaandeel totaal
Gelukkig hoef ik deze vraag niet zonder relevante data te beantwoorden. Op statcounter vind je allerlei relevante data over het gebruik van zoekmachines terug. Op deze manier heb ik de volgende data gevonden:
Totaal marktaandeel Nederland | Maart 2018 | April 2018 | Mei 2018 |
93,49% | 93,61% | 93,97% | |
Bing | 4,07% | 3,91% | 3,82% |
Yahoo | 0,83% | 0,85% | 0,84% |
DuckDuckGo | 0,58% | 0,72% | 0,82% |
Zo kun je eigenlijk gelijk al een conclusie trekken. Google is gewoon heel erg groot. Voor elke zoekopdracht die er wordt gedaan op het internet, wordt Google in meer dan 93% van de gevallen gebruikt. En het lijkt erop dat dit aandeel de komende tijd niet zal afnemen.
De eerstvolgende concurrent van Google heeft maar een schamele 4% marktaandeel. Bing dus. En daaronder wordt het helemaal beperkt, met Yahoo en het stijgende DuckDuckGo met minder dan 1%. Alhoewel, er moet worden gezegd dat het aandeel van DuckDuckGo binnen drie maanden al met ongeveer 50% is gestegen. DuckDuckGo is een unieke zoekmachine, die probeert in te spelen op de huidige trend van privacybescherming. Zo streven zij na om zo weinig mogelijk data op te slaan.
Zoekmachine marktaandeel op de desktop
In de vorige alinea ging het over het totale marktaandeel per zoekmachine. Dit houdt in: het zoekgedrag opgeteld op desktops, mobiele apparaten, tablets en zelfs consoles. Als we alleen kijken naar het zoekmachinegebruik op desktops zien we een iets ander beeld ontstaan.
Desktop aandeel Nederland | Maart 2018 | April 2018 | Mei 2018 |
88,08% | 88,14% | 88,64% | |
Bing | 8,15% | 8,03% | 8,09% |
DuckDuckGo | 0,78% | 0,97% | 1,16% |
Yahoo | 1,08% | 1,10% | 1,11% |
Zoals je kunt zien is Google nog steeds marktleider met een enorme marge. Echter, de concurrentie is op deze plekken soms dubbel zo groot. Zo zie je dat één op de twaalf zoekopdrachten wordt uitgevoerd via Bing. Dat maakt Bing voor desktops wel degelijk interessant. Dit aandeel blijft ook redelijk constant. Een reden voor het grotere aandeel van Bing kan zijn vanwege de browser Edge, de nieuwe Internet Explorer.
In Nederland zijn we altijd wel gewend geweest aan Internet Explorer en Microsoft Edge wordt standaard meegeleverd met Windows 10. Deze vertrouwde omgeving, plus het feit dat deze als standaard is ingesteld, speelt zeer waarschijnlijk mee in het grotere aandeel van Bing in deze sector.
Zoekmachine marktaandeel op mobiele apparaten
Dus we zijn gewend aan Internet Explorer op de desktop. Maar hoe zit het met apparaten waar nooit Internet Explorer op heeft bestaan? Op een iPad, iPhone of Android toestel heeft nooit Internet Explorer gezeten en daar is het aandeel van Bing dan ook vele malen kleiner dan op de Desktop.
Mobiel aandeel Nederland | mrt-18 | apr-18 | mei-18 |
98,75% | 98,58% | 98,59% | |
Yahoo | 0,6% | 0,62% | 0,61% |
Duckduckgo | 0,3% | 0,4% | 0,45% |
Bing | 0,2% | 0,26% | 0,23% |
Op de mobiele markt (smartphones) is het aandeel van Bing maar een fractie van het aandeel op de desktop. Yahoo en DuckDuckGo presteren hier zelfs een stuk beter. Het voordeel van Windows 10 ontbreekt en met de Windows Phone gaat het ook niet fantastisch. Google heeft hier gewoon een complete monopolie en elke andere zoekmachine moet het doen met de kruimeltjes die overblijven.
Tablet aandeel Nederland | mrt-18 | apr-18 | mei-18 |
97,57% | 97,38% | 97,28% | |
Duckduckgo | 0,83% | 0,99% | 1,02% |
Bing | 0,63% | 0,66% | 0,69% |
Yahoo | 0,63% | 0,65% | 0,69% |
Op tablets is het niet veel beter gesteld met de concurrentie van Google, maar toch zien we dat het aantal van Bing hier drie keer zo groot is. Ook DuckDuckGo presteert aanmerkelijk beter. Ook hier geldt weer, net als bij de desktop, dat het beschikken over de standaard zoekmethode uitmaakt. Typ je op een tablet of smartphone iets in om te zoeken, dan zul je vrijwel altijd via Google worden geleid.
Is Bing relevant als zoekmachine?
Aan het begin van dit artikel heb ik de vraag gesteld of Bing relevant is als zoekmachine. Voor mobiele apparaten is dit heel erg simpel. Nee. Kijken we echter naar de markt voor desktops, dan kan het een wezenlijk onderdeel zijn van je online marketing mix om er juist op te adverteren of voor te optimaliseren.
Doordat het marktaandeel van Bing lager is, is er minder concurrentie. Daarnaast zijn de prijzen voor advertenties goedkoper. Uiteindelijk draait marketing ook om conversie. Zou jij een op de twaalf bezoekers van jouw website niet binnenlaten? Dat is de vraag die je jezelf moet stellen als je niet adverteert of optimaliseert voor Bing.
Geef een reactie