Na onze updates van vorig jaar, zijn we ook dit jaar voor jou aan de slag gegaan om te kijken hoe de verschillende zoekmachines presteerden in 2019. Je kunt onze overwegingen, conclusies en verwachtingen vinden in dit blog.
Google, de onbetwiste koning van de zoekmachinecijfers
Natuurlijk is Google de onbetwiste marktleider als het gaat om zoekmachines. Met een marktaandeel van meer dan 95% is het aandeel van de techgigant onverminderd groot. Google wordt door alles, iedereen en op elk apparaat gebruikt. Naar ons idee gaat dit echt niet veranderen de komende jaren en zullen de cijfers hoogstens met een paar procentpunt veranderen.
Zoekmachineaandeel 2019 (per kwartaal, alle apparaten)
Zoekmachine | 2019 Q1 | 2019 Q2 | 2019 Q3 | 2019 Q4 |
95,64% | 95,88% | 95,61% | 95,41% | |
Bing | 2,28% | 2,13% | 2,14% | 2,37% |
DuckDuckGo | 0,73% | 0,71% | 0,80% | 0,74% |
Yahoo | 0,77% | 0,69% | 0,69% | 0,68% |
Deze cijfers onderstrepen nog maar eens hoe groot de voorsprong van Google is op alle andere zoekmachines ter wereld. Google heeft alles in handen en de rest moet het doen met de kruimels. Yahoo is met meer dan 10% gedaald in dit jaar, dat heeft waarschijnlijk te maken met het sluiten van bepaalde takken (Yahoo! Groups) en verminderde aandacht in de media. DuckDuckGo was vorig jaar bezig aan een opmars, maar dit lijkt nu te stagneren, met een rol in de marge tot gevolg.
Alleen Bing kan nog enigszins terugkijken op een redelijk jaar. Hun marktaandeel blijft groter dan vrijwel alle andere zoekmachines (behalve Google) bij elkaar opgeteld. En met twee procent van de zoekopdrachten houdt dit in dat 1 op de 50 zoekopdrachten nog altijd via de zoekmachine van Microsoft loopt.
Zoekmachineaandeel 2019 (per kwartaal, desktop apparaten)
Zoekmachine | 2019 Q1 | 2019 Q2 | 2019 Q3 | 2019 Q4 |
92,37% | 92,36% | 91,85% | 91,79% | |
Bing | 4,63% | 4,69% | 4,90% | 5,06% |
Yahoo | 1,12% | 1,00% | 0,99% | 1,01% |
DuckDuckGo | 0,83% | 0,80% | 0,87% | 0,86% |
Kijken we naar de zoekmachinecijfers op desktop apparaten, dan blijkt dat Google hier toch iets minder presteert. Dit heeft vooral te maken met Bing, dat hier in het afgelopen kwartaal zelfs meer dan 5 procent van alle zoekopdrachten afhandelt. Yahoo daalt ook hier met 10% en moet uitkijken dat het de positie niet verliest aan DuckDuckGo.
De reden dat Bing beter presteert op desktop appraten is omdat deze zoekmachine standaard op alle Windows computers wordt geïnstalleerd. Dit gebeurt in combinatie met Microsoft Edge, de webbrowser van hetzelfde bedrijf.
Onze verwachting is dat, zolang er niet veel meer privacy schandalen plaatsvinden, deze situatie niet zal veranderen in de komende jaren.
Zoekmachineaandeel 2019 (per kwartaal, mobiele apparaten)
Zoekmachine | 2019 Q1 | 2019 Q2 | 2019 Q3 | 2019 Q4 |
98,41% | 98,54% | 98,28% | 98,35% | |
DuckDuckGo | 0,51% | 0,52% | 0,62% | 0,58% |
Yahoo | 0,48% | 0,46% | 0,49% | 0,42% |
Bing | 0,41% | 0,30% | 0,29% | 0,25% |
Tja… wat zullen we hiervan zeggen. Waar Google wat terrein verliest op desktop apparaten, presteert het angstig goed op mobiele apparaten. De “mobile first approach” van Google werkt dus duidelijk door in het marktaandeel en met een toekomst waarin er steeds meer zoekopdrachten via mobiele apparaten lopen, is deze strategie ijzersterk.
Zonder het ‘installatievoordeel’ van Bing presteert het kindje van Microsoft ineens een heel stuk minder. Voorbijgestreefd door DuckDuckGo en Yahoo en ook nog eens een afname van het zoekvolume met bijna 40%, lijkt de toekomst erg somber.
Ecosia, de zoekmachine van de toekomst?
In de lijst met zoekmachine komen we in 2019 één opvallende nieuwe naam tegen: Ecosia. Deze zoekmachine wint gestaag aan marktaandeel en heeft vanuit het niets al 0,4% marktaandeel weten te verkrijgen.
Ecosia presenteert zichzelf als een groene zoekmachine, waarbij de zoekmachine de advertentie inkomsten die worden gegenereerd uit de zoekopdrachten, weer terug stopt in de natuur. Ecosia plant bomen en stelt zichzelf dan ook voor als “Ecosia, de zoekmachine die bomen plant”.
Blijkbaar is een deel van de mensen hiervoor gevoelig en het is een interessante afwisseling ten opzichte van de standaard zoekmachines. Misschien dat Ecosia in het komende jaar nog grotere stappen kan maken en de top-4 van de lijst haalt. GetBright houdt het in ieder geval in de gaten!
Bij welke zoekmachine moet ik adverteren in 2020?
Op deze vraag is een simpel antwoord voldoende: Google. Door te adverteren op Google heb je het grootste bereik en ben je ook goed voorbereid op de toekomst. Er valt ook nog wel wat te zeggen voor B2B bedrijven om op Bing te (blijven) adverteren. Het bereik via desktop apparaten is nog steeds aanzienlijk en het zou jammer zijn om hier inkomsten te laten liggen. De kosten liggen ook wat lager dan bij Google.
GetBright biedt ondersteuning bij het adverteren in Google via SEA (Search Engine Advertising). We kunnen helpen om de campagnes op te zetten of te onderhouden en geven trainingen om je wegwijs te maken. Meer informatie? Stuur een mailtje naar info@getbright.nl of bel ons op 076 – 879 50 88.
De gegevens uit deze analyse komen van statcounter.
Geef een antwoord