In een eerdere blog ‘Gaat Google Shopping verdwijnen?’ werd geschreven dat we jullie op de hoogte zouden houden van de verdere ontwikkelingen. In deze blog lees je wat er sinds toen is veranderd op het gebied van Google Shopping.
De eerste geluiden hoorden we al op 26 september 2017. Google gaf gehoor aan de eis van de EU, omdat Google Shopping zichzelf zou voortrekken in de zoekmachine-rankings boven andere vergelijkers. Blijkbaar heeft de claim van 2,4 miljard weinig indruk gemaakt op Google. Google heeft besloten om toch door te gaan, maar met wat veranderingen. Vandaag kon je dan ook al de eerste veranderingen zien.
Voor vergelijkers is het nu mogelijk om bovenaan in de zoekresultaten te komen. Op deze manier komen de producten van retailers nu wel tussen de Google PLA’s (Product Listing Ads) te staan, wat voorheen niet kon. Om meer claims te voorkomen splitst Google zijn shopping-dienst alleen in de EU af. Shopping wordt daarom een eigen eiland: Comparison Shopping Services (CSS).
Het gevolg hiervan is dat het shopping blok in Google Adwords alleen maar duurder wordt. Alle adverteerders en vergelijkers moeten nu bepaalde klikkosten gaan betalen om daarin te komen. Het voordeel hiervan is dat er onder de afbeelding van het product wel gelijk ‘van vergelijk.nl’ afkomt, zodat je gelijk naar de website gaat van de desbetreffende aanbieder.
Verwachtingen van Google Shopping
De verwachting is dat er een enorme klap komt op het gebied van concurrentie in Shopping. Hierdoor zal de CPC (cost per click) stijgen. Dit betekent dus voor hetzelfde resultaat meer geld betalen of zelfs minder resultaat voor hetzelfde geld. Ook zullen adverteerders effectiever om moeten gaat met de positionering in het Shoppingblok.
De clicks worden ingekocht door prijsvergelijkers, maar het wordt technisch onmogelijk om een hogere positie aan te houden dan de retailer zelf. De verwachting is daarom ook dat Shopping een lagere positie zal aanhouden dan de retailer.
De diversiteit zal veranderen in shopping, waardoor Google een hogere geloofwaardigheid krijgt. Daarbij zal Google ook nog eens gezien worden als onafhankelijke zoekmachine. Shopping wordt dus belangrijker voor adverteerders.
Benieuwd naar hoe je dit gemakkelijk kan realiseren? Neem gerust contact op, we leggen je graag uit wat de mogelijkheden zijn op het gebied van SEA. Je kunt ook een van de brochures downloaden: “Effectief adverteren op de zoekmachines” of “Workshop AdWords”
Geef een reactie