Als ik aan jou vraag: “Wat is voor jou het allerbelangrijkste als er een nieuwe website wordt gebouwd?”. Als ondernemer is daarop zeer waarschijnlijk maar één juist antwoord. De website moet geld opleveren. Veel te vaak nemen randzaken echter het uiteindelijke doel van de website (gedeeltelijk) weg. Een doordachte online marketingstrategie voorkomt dit. In dit blog lees je hoe jouw website wél kan converteren. Daarvoor beginnen we bij de basis. Laat in je marketingplan zien dat je de klant begrijpt.
De online marketingstrategie start met een behoefte
Voor veel bedrijven vormt de online presentatie een groot deel van de online marketingstrategie. Als mensen jouw bedrijf op internet gaan googelen, dan moet je natuurlijk wel gevonden worden. Ik zou graag hebben dat iedereen die deze gedachte heeft, deze nu meteen uitschakelt. Zodra mensen jouw bedrijf gaan googelen, weten ze namelijk al een heel belangrijk iets: je bedrijfsnaam! In sommige gevallen weten ze zelfs je bedrijfsnaam én locatie. Maar hoe zijn ze aan die bedrijfsnaam gekomen?
Geen idee? Mooi. Misschien zijn ze een keer langs je bedrijf gereden of hebben ze van een kennis, vriend of collega jouw bedrijfsnaam doorgekregen. Waarschijnlijk hebben ze de naam gekregen, nadat ze een vraag hebben gesteld. En in die vraag schuilt een belangrijk onderdeel van conversie. De behoefte.
Een echte klant of een echte potentiële klant, die wil iets. Een huiseigenaar wil bijvoorbeeld een overkapping voor zijn tuinterras. Waarom? Zodat hij langer met zijn familie kan genieten van de zomer, ook als het regent of als er behoefte is aan wat meer schaduw. Hij heeft misschien behoefte aan rust, gezelligheid of gezelschap. Op deze behoefte kun je als marketeer inspelen.
Tip: Interview een van je beste klanten en probeer er achter te komen wat de behoefte is. Noteer deze in je marketingplan.
Behoeftes zorgen voor de converterende bezoeker
Zo’n behoefte is sterk en zodra je erachter komt wat de behoeftes zijn die leven bij klanten voor jouw dienst of product, kun je dit centraal gaan stellen in jouw online marketingstrategie. We nemen er eens even twee teksten bij als voorbeeld:
Tekst A: Bedrijf O. Kapping bouwt al 10 jaar huisoverkappingen in de omgeving voor uw terras. Onze gediplomeerde werknemers staan voor u klaar om uw huisoverkapping te regelen. Voor meer informatie, bel ons op onderstaand telefoonnummer of stuur een mailtje naar ons e-mailadres.
Tekst B: Bedrijf O. Kapping bouwt al 10 jaar huisoverkappingen die u langer laten genieten van de zomer. Onze gediplomeerde werknemers nemen u alle kluszorgen uit handen en zijn er voor u tijdens en na de plaatsing van de overkapping. Wilt u ook gegarandeerd kunnen barbecueën bij een buitje? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
Je hoeft geen psychologiewonder te zijn om te beseffen dat de tweede tekst een stuk meer zal aanspreken bij iemand die voor het eerst jouw bedrijf tegenkomt.
Het belang van een goede tekst moet in een online marketingstrategie dan ook niet worden onderschat. In de Google resultaten is de meta-description nog altijd een doorslaggevende factor om naar een website door te gaan. Deze korte tekst is een uitstekende manier om even aan de klant te laten zien dat jij begrijpt wat in hem omgaat.
Een marketingplan dat inspeelt op de behoefte van de bezoeker
Als de klant vervolgens op jouw website terecht komt, dan kun je die behoefte doortrekken in het ontwerp van jouw website. Het gebruik van fotografie die hierbij aansluit is essentieel. Je kunt tuinoverkappingen op vele manieren fotograferen, maar een foto nemen die aansluit op de behoefte (een gezellige barbecue onder de overkapping bij bewolkt weer) zal de klant bewust en onbewust het gevoel geven dat jij hem begrijpt.
Natuurlijk hoeft dit niet overal. Sommige pagina’s van je website zijn waarschijnlijk veel geschikter als ‘online visitekaartje’. Denk hierbij aan de pagina’s over het bedrijf of over de werknemers. Maar juist de pagina’s waar bezoekers op terechtkomen na een zoekactie op Google of waar zij tot aankoop of contact moeten overgaan, daar kun je op optimaliseren. Een goede online marketingstrategie gebruikt dan ook de behoeftes op de landingspagina’s.
Aan jou als ondernemer dus de kritische vraag: “voorziet jouw website in een behoefte?”. Als je hier niet van overtuigd bent of dit graag beter wilt regelen, dan kunnen wij je helpen bij het opzetten van een sterke online marketingstrategie. GetBright heeft verschillende online marketing- en communicatieprofessionals die helpen bij het creëren van een converterende online marketingstrategie. Nieuwsgierig geworden? Stuur een mailtje naar info@getbright.nl of neem contact met ons op via 076 – 879 50 88.
Geef een reactie