Afgelopen zomer begon Facebook met het testen van een nieuwe lay-out voor Pagina’s voor bedrijven, publieke figuren en onderwerpen. Een half jaar later wordt deze update langzaam uitgerold. Wat kun je verwachten op deze nieuwe pagina? Je leest het in deze blog.
Dag “likes”, hallo “volgers”
De grootste verandering voor Pagina’s is het verwijderen van de vind-ik-leuk button. Volgens Facebook is het totaal aantal pagina likes niet meer representatief voor het aantal personen dat updates van de pagina ontvangt. Het is namelijk erg vaak dat iemand een pagina leuk vindt, maar ervoor kiest om updates van deze pagina te verbergen. In dat geval worden de updates niet aan deze persoon getoond. Vandaar dat er al een langere tijd een andere statistiek wordt gebruikt: de paginavolgers.
Met deze nieuwe verandering wordt er dus geen tweedeling meer gemaakt tussen personen die een pagina leuk vinden en personen die een pagina écht volgen. Je ontvangt de updates en posts van de pagina of je ontvangt ze niet.
Facebook Pagina’s krijgen een grotere rol in jouw tijdlijn
Met deze verandering worden reacties van Facebook Pagina’s binnen jouw tijdlijn ook bovenaan weergegeven. Zij verschijnen dus tussen de relevante reacties onder te Facebook posts. Daarnaast komt er een duidelijke blauw-vinkje-symbool die een geverifieerde pagina aanduidt. Als paginabeheerder heeft reageren en deelnemen aan Facebook dus een groot effect. Daarbij wordt het ook mogelijk om jouw pagina direct te volgen via de reacties die je plaatst.
Vraag en antwoorden in een nieuw formaat op de Facebook Pagina’s
De vraag en antwoord functie wordt ook geïntroduceerd, waarbij vragen kunnen worden gesteld aan de pagina. Zodra de paginabeheerder meerdere vragen beantwoordt, verschijnt er een set aan Q&A-berichten waartussen kan worden gebladerd. Dat geeft mogelijkheden voor bedrijven om veel gestelde vragen op een makkelijke manier toegankelijk te makken voor alle volgers van de pagina.
Als laatste zijn er ook nog wat backend updates die gedaan worden, met name op het gebied van paginarollen en toegangsbeheer. Volgens Facebook biedt het nieuwe systeem meer gevarieerde mogelijkheden voor specifieke taken. Het maakt daarbij onderscheid tussen adverteerders, content createurs en beheerders.
Eerlijke statistieken, meer interactie
Met deze grote update hoopt Facebook de statistieken meer te laten overeenkomen met wat er echt gebeurt. Daarnaast willen ze de interactie tussen pagina’s en volgers flink verhogen, door pagina-activiteiten een betere plaats te geven in de tijdlijn van gebruikers. Met name de update om een pagina te volgen vanuit een reactie, juichen wij van harte toe.
Wil jij ook graag groeien op social media met jouw bedrijf? Op een manier die niet alleen kort resultaten oplevert, maar via een lange-termijn visie meegroeit met jouw ambitie? Neem bij interesse contact met ons op via info@getbright.nl of bel ons op 076 – 879 50 88. Onze (virtuele) koffie staat voor je klaar.
Sander Touw zegt
Bedankt voor deze handige artikel. Het is goed om te weten wat er allemaal verandert en waarom Facebook het nodig vond om die uberhaut te doen.
GetBright zegt
De veranderingen binnen Facebook gaan snel. Fijn dat je wat aan het artikel hebt!