Een social media strategie?
Social media. We kunnen het bijna niet meer uit onze dagelijkse levensstijl wegdenken. Ik bedoel, wie kijkt er nou niet nog even snel op Facebook in de ochtend of deelt iets op Instagram het moment dat je iets leuks aan het doen bent? Maar, heb je ook in de gaten dat er ook steeds meer geadverteerd wordt? En dan niet alleen ‘random’ stuff is maar ook de items waar jij wel interesse in zou kunnen hebben? In de meeste gevallen is dit een onderdeel van een social media strategie.
Een social media strategie. Wat is dat nu eigenlijk? Veel bedrijven zitten op social media, maar niet alle bedrijven hebben een social media strategie. Het verschil zit hem voornamelijk in het feit of je post/ adverteert voor het groter geheel of dat er posts worden geplaatst zonder een voorafgaand social media plan. Nu kan ik mij voorstellen dat het wellicht simpel klinkt, en in de basis is dat het ook.
Misschien ben je op zoek naar een ‘how to guide’ en misschien ben je op zoek naar een afvink lijstje. Bij deze: de 10 stappen die nodig zijn om een ijzersterke social media strategie te vormen.
- Wat wil je bereiken?
- SMART social media doelen
- Bepaal de doelgroep
- Concurrentieonderzoek
- Welk social media platform?
- Wat ga je plaatsen?
- Monitor de resultaten
- Zet hulpmiddelen in
- Stel je social media team samen
- Herzie je social media strategie
Stap 1. Wat wil je bereiken met social media?
Het is belangrijk om te bepalen wat het doel is wat je wilt gaan bereiken met social media. Is dit daadwerkelijk meer naamsbekendheid of juist meer leads? Dit bepaalt de manier hoe je social media gaat inzetten.
Stap 2. Maak SMART social media doelen
Zorg dat je doel SMART (specific, measurable, achievable, realistic and timely) geformuleerd wordt. Doordat je het specifiek maakt, weet je ook wanneer je zou moeten bijsturen. Maar ook wanneer je een doel hebt behaald.
Stap 3. Bepaal de doelgroep
Bepaal de doelgroep. Wie is het die je daadwerkelijk via de platformen wil gaan bereiken? Ik kan mij voorstellen dat je uiteindelijk iedereen wil gaan bereiken. Maar, wellicht helpt dit: maak een persona aan. Een persona is een fictief iemand waarop jij je graag, als bedrijf, op wil gaan richten.
Stap 4. Voer een concurrentenonderzoek uit
Concurrenten onderzoek. Wat doen jouw concurrenten momenteel op social media gebied? Waar bevinden zij zich en wat posten zij? Uiteindelijk is het doel om middels social media op te vallen en niet een na-aap versie te zijn van je concurrenten.
Stap 5. Welk social media platform kies je?
Op welk platform ga jij je richten? Er zijn tegenwoordig zo veel social media platformen, dat het belangrijk is om gericht te gaan targetten. Je kunt je het waarschijnlijk wel voorstellen dat de mensen die op LinkedIn zitten vaak een ander doel hebben dan de mensen die zich op Instagram bevinden. Daarnaast zit niet iedereen op ieder platform. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken waar jouw ‘persona’ zich op bevind, maar ook of jouw bedrijf/ doel past bij het medium dat je graag wil gaan inzetten.
Stap 6. Wat ga je plaatsen?
Oké, je hebt bepaald op welk platform je de social media gaat bedrijven. Dan is het belangrijk om te bepalen wát je precies gaat plaatsen. Hoe dit eruit ziet, welke content je gaat gebruiken, maar ook of het daadwerkelijk bij het platform past. Instagram heeft een andere vormgeving dan LinkedIn, en Youtube weer een andere dan Facebook.
Stap 7. Monitor de resultaten
Meten is weten. Uiteindelijk wil je natuurlijk weten wat jouw ‘efforts’ teweeg hebben gebracht. Binnen de sociale platformen zijn er analytische gegevens beschikbaar, waar jij (als social media expert) jouw gegevens vandaan kunt halen. Denk hierbij aan de interactie met jouw post, klikken op links en nog veel meer. Om nog gedetailleerdere informatie in te zien, zouden er een aantal dingen moeten worden ingesteld via bijvoorbeeld Google Analytics (dit is een uitleg voor een andere keer).
Stap 8. Zet hulpmiddelen in
Maak je leven makkelijker. Zorg voor een duidelijke planning en maak gebruik van een online planning tool als Trello of Asana. Facebook maakt het daarnaast mogelijk om vooraf posts in te plannen op Facebook en Instagram. Zo hoef je niet altijd ‘live’ te posten. Om je juist te helpen met het maken van de visual voor de social media post, is Canva een makkelijke (en gratis) website. Daarnaast zijn er nog tal van andere online tools om je te helpen met het uitvoeren van je social media strategie. Onderzoek wat jij zelf fijn vind om mee te werken en maak daarin een keuze.
Stap 9. Stel je social media team samen
Stel je social media team samen. Zorg ervoor dat het duidelijk is voor iedereen waar zij voor verantwoordelijk zijn. Denk hierbij aan de content die moet worden geschreven, het plaatsen van posts, maar ook aan het meten van de activiteiten.
Stap 10. Herzie je social media strategie en stuur bij
Herzien en bijsturen. Je bent al een tijdje bezig met je social media activiteiten, maar hebt halverwege de einddatum van jouw doelstelling nog steeds geen vooruitgang gemaakt. Tijd om bij te sturen! Tweak je tekst, je beeldmateriaal, wellicht de timing wanneer je de post plaatst. Test het, geef het wat tijd om te performen, en zodra dit het niet doet stuur dan weer bij. Dit is een proces dat je moet blijven doen tot het gewenste resultaat.
Kan jij nog hulp gebruiken als het aan komt op een social media strategie? Dan sta ik, en het team van GetBright social media experts, graag voor je klaar! 😊
Geef een reactie