Disruptie door entree Facebook in advertentieland
Facebook is op zoek naar meer waarde voor de gebruikers. Waar we stiekem wachten op de battle tussen LinkedIn en Facebook als het gaat om vacatures, zien we nu snel de Facebook Marketplace worden uitgerold en we kunnen dus ook de battle Facebook versus Marktplaats tegemoetzien.
Facebook Marketplace houdt in dat gebruikers gemakkelijk advertenties kunnen plaatsen in een separate omgeving (zonder hiervoor een aparte app te hoeven downloaden) en hiermee veel potentiële kopers in hun lokale gemeenschap kunnen bereiken. Als zoeker kun je de advertenties zowel in de app als op desktop bekijken. De charme ervan is dat je enerzijds toch al op Facebook zit, en het dus geen moeite is om door te schakelen, anderzijds heeft Marktplaats in Nederland wel een uitermate dominante positie. Dat heeft Ebay ook ondervonden toen ze Marktplaats wilden verdringen, wat niet gelukt is. Dus overname was de enige optie. En zelfs tot op het niveau dat Ebay in Nederland nog steeds niet veel voorstelt.
De Marketplace van Facebook heeft een sterke regionale én sociale component waarbij je dus advertenties uit je netwerk (direct of tweedelijns) sneller zult zien dan die van vreemden. En er zijn gewoon categorieën, die echter nu logischerwijs nog maar beperkt gevuld zijn.
Facebook versus Marktplaats en Funda
Wat gaat dit betekenen voor de business modellen van de giganten Marktplaats (goed voor miljoenen views per dag met dito inkomsten) en voor de monopolist Funda, die tot op de dag van vandaag particulieren niet toestaat te adverteren op haar dominante platform? Waar trouwens ook niet alle makelaars blij mee zijn.
Facebook heeft een idiote penetratie in Nederland, daar kan Funda alleen maar van dromen. Maar kan Facebook het aantrekkelijk genoeg maken (prijs is een issue bij Marktplaats en particulieren kunnen niets op Funda) om advertenties te plaatsen? En hoe gaan zij het business model uitrollen, in de scheiding tussen particuliere advertenties en bedrijfsmatig/gesponsorde versies? Als je nu iets wilt verkopen dan zou ik snel Facebook opzoeken, nu val je nog op.
Volume is key
Ervaring uit het verleden leert, dat als je gebruikers frustreert door hetzij toegangsbeperkingen, hetzij gebruiksissues of prijsproblemen en er presenteert zich een goed alternatief, dat de overstap snel gemaakt is. Bij de meeste startups lukt het niet, amper of laat om volume te krijgen. Dat probleem kan Facebook niet hebben, dus hun slagingskans is vanaf de start al veel hoger. Maar ook Facebook kan zich verslikken; het oude V&D adagio “wij zijn alles voor iedereen” werkt niet meer. Dus ook Facebook moet uitkijken met het fragmenteren van de functies en aandacht, een overstap is snel gemaakt.
Wat betekent dit door bedrijven? Nu nog niet veel. We hebben er zelf een advertentie opgezet voor één van onze trainingen, uit principe, maar ik verwacht daar niet veel van. Het is een C-to-C platform vooralsnog. Dat is de kracht en als je dat weghaalt dan loop je snel het risico de hoofddoelgroep van je te vervreemden.
Maar de Peer to Peer gedachte van nu sluit wel goed aan bij dit verhaal. Alles waar nu een intermediair tussen zit (huizen/bedrijven/auto’s wellicht) kan op een andere manier worden ingedeeld. Ik denk dat in Amsterdam er wat mensen met de billen bij elkaar zitten om te zien hoe dit gaat lopen. Er zijn al veel voorbeelden van bedrijven die lang hebben gedacht dat ze onaantastbaar waren totdat iemand daar niet in geloofde en ze inpakte. To be continued.
Geef een reactie