LinkedIn blijft onder de Nederlandse beroepsbevolking nog steeds populair in het gebruik. In Nederland gebruiken meer dan 7 miljoen mensen dit sociale platform. Het dagelijkse gebruik ligt een stuk lager, met 500.000 dagelijkse gebruikers in Nederland in 2018. Aan jou de taak dat jouw content op LinkedIn door deze gebruikers wordt gezien. Hier zijn 5 trends voor LinkedIn in 2019 die jou daarbij gaan helpen.
Trend #1 – Bouw je brand
Belangrijker dan ooit tevoren: branding! Het creëren van een succesvol en herkenbaar merk is nooit belangrijker geweest. De tijd van klakkeloos content op LinkedIn plaatsen, is nu echt voorbij. Met elk bericht en elke video die je plaatst, geef je een kort visitekaartje van jouw bedrijf af. Bedenk dus goed wat je wilt uitstralen en hoe de tijdlijn van jouw bedrijf eruit moet gaan zien, als mensen deze voor de eerste keer bezoeken.
Een unieke brand maken is zo eenvoudig nog niet. Gelukkig heeft het LinkedIn marketing platform hier handige tips voor geschreven.
Trend #2 – Ga aan de slag met de nieuwe bedrijfspagina
LinkedIn blijft zelf constant vernieuwen. Een van de nieuwe ontwikkelingen in 2019 is de geüpdatete bedrijfspagina. Met deze pagina’s wordt het eindelijk mogelijk om ook mobiel jouw pagina te bewerken. Daarnaast kun je als bedrijf nu ook de verhalen en posts van je medewerkers taggen.
De updates voor de bedrijfspagina worden op dit moment al rustig uitgerold. Als je deze nog niet te zien krijgt, kan het helpen om je taal op Engels te zetten.
Trend #3 – Target de juiste personen
In 2019 kun je met alle targeting tools voor advertising heel makkelijk de juiste doelgroep selecteren om te bereiken. Houd er wel rekening mee dat ook LinkedIn uit een bepaalde doelgroep bestaat. Hoewel LinkedIn meer dan 7 miljoen gebruikers heeft, is slechts een gedeelte hiervan dagelijks actief. Daarnaast is het overgrote deel van de LinkedIn populatie tussen de 20 en de 65 jaar oud, is op zijn minst op zoek naar een baan of heeft werk en gebruikt een groot deel van hen LinkedIn als persoonlijk CV.
Bij het creëren van je content, moet je jezelf goed afvragen of de content geschikt is voor de doelgroep die je wilt bereiken. Misschien moet je zelfs checken of deze doelgroep überhaupt LinkedIn gebruikt en jouw content wel kán bekijken. In 2019 concurreer je als merk met allerlei andere bedrijven die dit ongetwijfeld in de vingers hebben.
Trend #4 – Gebruik video op LinkedIn
Vorig jaar schreven we er al een blog over: gebruik native video op LinkedIn. Een video is een aandachtstrekker in de tijdlijn en geeft je de mogelijkheid om de bezoeker te voorzien van bewegend beeld en (mogelijk) audio. Dit is een unieke mogelijkheid om de binnenkant van jouw bedrijf te laten zien, de personen die er werken en om je kennis te delen.
Ook voor de video geldt dat je in de gaten moet houden dat deze geschikt is voor de juiste doelgroep. Bekijk wie jouw volgers en klanten zijn en stem daar jouw content op af. Maar vervolgens ook een stappenplan hoe je deze content gaat uitrollen en op welk tijdstip. Een eenvoudige contentkalender kan daarbij helpen.
Trend #5 – Zet je medewerkers creatief in
Over mooie visitekaartjes van je bedrijf gesproken: je medewerkers zijn de personen die jouw merk uitdragen en verspreiden. Gebruik de voorgaande tips om ideeën op te doen om jouw medewerkers creatief in te zetten op LinkedIn in 2019. Maak eens een video van de werkdag van een stagiaire of van de manager. Of laat je medewerkers uitleggen wat zij voor jouw klanten doen.
Met de nieuwe bedrijfspagina deel je deze verhalen van medewerkers. Dit geeft een dubbele werking. Naast het feit dat je unieke content hebt voor jou bedrijfspagina, geef je tevens de mogelijkheid om je medewerkers je brand te laten versterken.
Hulp nodig met LinkedIn in 2019?
Als je al deze tips doorvoert naar een sterke contentstrategie voor LinkedIn in 2019, komen de resultaten vanzelf. Dit vereist echter wel een goede kennis van LinkedIn, online marketing en marketing strategie. Als je dit niet zelf in huis hebt, helpt GetBright je graag op weg. Neem hiervoor vrijblijvend contact met ons op via info@getbright.nl of bel naar 076 – 879 50 88.
Kevin van Assen zegt
Nice! Hier had ik nog niet over gehoord, thanks voor de update! 🙂