Tweetdeck, Sproutsocial, Hootsuite… Wie al actief bezig is met social media zegt deze – veelal buitenlandse – social media monitoring tools wel wat. Dichterbij huis is er een online tool die vanwege haar webcare en uitgebreide monitoring, rapportage en campagne mogelijkheden veelvuldig ingezet wordt door overheden. Deze tool van Nederlandse bodem, OBI4wan genaamd, helpt hen om te weten wat er leeft in hun gemeente en daar effectief op in te spelen.
Je kunt de tool gebruiken om het beheer van al je social media kanalen en WhatsApp samen te voegen en om effectief marketing communicatie en PR activiteiten uit te voeren. Zo maken sommige gemeenten bijvoorbeeld SEO-pagina’s aan op basis van actuele onderwerpen op social media in hun regio. Of beantwoorden ambtenaren op locatie, zoals parkeerwachten, vragen die binnenkomen via WhatsApp.
Wat houdt het in?
OBI4wan is een effectieve monitoring en webcare tool en bundelt de berichtgeving op sociale netwerken als Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest plus allerlei bronnen op het internet zoals fora en blogs. Je krijgt inzicht in online conversaties, je kunt erop reageren, campagnes uitzetten en je bepaalt zelf wat je meet in de rapportages.
Beïnvloeding
De rol van sociale netwerken en de online community wordt steeds groter in het beslissingsproces van burgers en consumenten. Zonder tussenkomst van een organisatie vormen mensen bijvoorbeeld al een beeld over je op basis van wat anderen zeggen. Deze mond-tot-mond reclame vindt zowel offline als online plaats.
Stel je wilt graag een beleid, interventie of campagne ontwikkelen waarmee je het welzijn van de burgers vergroot en verschillende organisaties met elkaar in verbinding brengt. Dan is het belangrijk om te weten welke thema’s er in jouw gemeente actueel zijn, welke behoeften er liggen en wie er binnen de community gezien kunnen worden als invloedrijke personen. Deze mensen hebben bijvoorbeeld een groter bereik via social media, ze publiceren veel, of ze worden als een bepaalde autoriteit gezien. De tool OBI4wan brengt overzichtelijk in beeld wie deze personen zijn en hoe je ermee in contact kunt treden. Zo kun je eventueel je sociale ambassadeurs identificeren en motiveren om mee te doen met jouw campagne(s).
Voorbeeld: Top Influencers, -bronnen en -mentions rondom een maatschappelijk thema in beeld gebracht via Obi4wan.
Aanhaken en direct reageren
Je kunt met OBI4wan ook zelf actief deelnemen aan de conversaties. De tool geeft je namelijk een gefilterd overzicht van relevante gesprekken, vragen en klachten die online voorbijkomen. Daar kun je direct op reageren, je kunt ze toewijzen aan je collega’s of ze labelen en archiveren voor eventuele rapportages. Een heel handige functie is dat je in kunt stellen hoe snel je wilt dat jouw organisatie reageert op nieuwe berichten. Als je dat doet, dan worden alle berichten die over de tijdslimiet heengaan gemarkeerd en kun je je reactietijd monitoren. Reageren kan vanuit direct messages vanuit verschillende social media accounts of met WhatsApp. Dit geeft je communicatie een persoonlijk karakter en verlaagt de drempel voor de mensen die je wilt bedienen. Bedenk echter wel dat als je ook WhatsApp in wilt zetten, men een snellere reactie verwacht en je organisatie er ook op ingericht moet zijn dat er buiten kantoortijden vragen binnen komen. Waarschijnlijk duurt het niet lang meer voordat veel organisaties er gebruik van maken maar wees goed voorbereid.
Voorbeeld: Webcare via Obi4wan middels WhatsApp, Facebook en Twitter.
Reporting
Tenslotte helpt de tool je om alle data samen te brengen tot een mooie rapportage, op basis van wat voor jou belangrijk is. Dit kun je niet alleen gebruiken om je marketingmix op af te stemmen maar ook om goed te evalueren. Webcare en monitoring gaan daarbij hand in hand.
Voorbeeld: Reporting dashboard in OBI4wan
Interface
GetBright werkte de afgelopen tijd met ObI4wan en kort samengevat zagen we daarmee direct:
- waar conversaties over gaan;
- op welke type online media ze plaatsvinden;
- wat het sentiment rond om bepaalde onderwerpen is;
- welke belangrijke personen deelnemen aan de conversaties;
- welke invloed zij hebben;
- hoe je direct op conversaties of berichten kan reageren;
- wat het bereik van een campagne is;
- en wat het effect is van je berichten (gelet op betrokkenheid en vertoningen)
Kortom: met deze tool filter je juist die informatie uit het internet, die voor jou relevant is en die je organisatie helpt nog succesvoller online te acteren. Maar er is meer, want om er echt succesvol mee te zijn is het een kwestie van 20% tooling en 80% online strategie!
Foto: Koningsdag in Groningen
Toepassing: case gemeente Groningen
OBI4wan wordt inmiddels door ruim 200 gemeenten en overheden gebruikt en ook voor andere publieke organisaties biedt de tool veel mogelijkheden. Stel je wilt verschillende partijen met elkaar verbinden en in contact brengen. Hoe bereik je dan bijvoorbeeld de ondernemers in een stad, terwijl maar weinig mensen expliciet op social media (zoals Facebook en Twitter) aangeven dat zij ondernemer zijn? Je moet dan op zoek naar specifieke kenmerken en daarop targetten. En hoe weet je werkelijk wat relevant is uit al die social media data die er voorbij komt? De truck zit ‘m in de zoekstrategie: waar ga je op filteren, welke meldingen wil je ontvangen, wat ga je er vervolgens mee doen etc.
Een voorbeeld vanuit de praktijk is de case van Koningsdag in de gemeente Groningen, die een tijdje terug op Frankwatching voorbij kwam. De gemeente Groningen vindt veiligheid een belangrijk thema en social media kan daarbij helpen. Niet alleen door op een aantal specifieke termen te monitoren in OBI4wan, maar ook door dit te combineren met Facebookcampagnes om meer mensen te bereiken.
In aanloop naar de viering van Koningsdag maakte de gemeente Groningen een Facebookevent aan, omdat men meer grip wilde op bezoekers stromen en mensen wilde kunnen informeren. Het voordeel van een Facebookevent was onder andere dat iedereen die aangaf geïnteresseerd of aanwezig te zijn, een melding op zijn of haar telefoon ontving zodra er een bericht op de pagina verscheen. Op deze manier hield de gemeente direct contact met een deel van de bezoekers van Koningsdag in Groningen.
Het evenement werd ondersteund met Facebook advertising want met betaalde content kun je namelijk meer mensen bereiken om je verhaal te vertellen. Daarnaast maakte de gemeente afspraken met de organisatoren over het delen van de gemeentelijke berichten op hun Facebookpagina’s en -evenementen om het bereik verder te verhogen. Wat er gebeurde en hoe erop gereageerd werd, viel in OBI4wne goed in beeld te brengen. Daarnaast boden de uitgebreide targetting-opties van de campagnes bovendien een mooie manier om betrokkenen en omwonenden snel en specifiek te informeren, mocht er zich een calamiteit voordoen.
Lessons learned:
HowAboutYou was de partij die de gemeente hierbij begeleidde in de toepassing van OBI4wan en social media strategie. Ondertussen hebben ze al vele gemeenten bij dit soort projecten begeleid en hieruit de volgende lessen getrokken:
- Goede content is cruciaal. Aansprekende berichten, beelden en berichten die burgers op het niveau van achtertuin en keukentafel raken, worden meer gedeeld en meer geliked.
- Je moet er zijn als het gesprek start (webcare). Door het grote bereik en aantrekkelijke content op maat, is de kans groot dat er interactie ontstaat op je Facebookpagina, Twitteraccount of Whatsapp-telefoonnummer. Wees daarop voorbereid met webcare en eventueel specialistische gesprekspartners.
- Let op je tone of voice. Het mag luchtig waar het kan, maar wees duidelijk en eenduidig waar het moet (je kunt meerdere rollen aanmaken en eventueel een tweede lezer aanwijzen).
- Dynamische rolopvatting. Soms faciliteer je, soms mag het initiatief elders in de gemeenschap liggen, soms ga je er wel over, soms haak je aan etc. Wees je continu bewust van je rol bij elk initiatief en stem daar je communicatie op af.
- Doseren. Niet te weinig, wel regelmatig, maar niet overvoeren.
- Na korte termijn succes, je richten op langere termijn verbinding. Het vraagt meer kennis en organisatie om op dat peil in gesprek te blijven!
HowAboutYou
Goede webcare en targeting via social media vereisen ervaringen, specialisme en creativiteit. HowAboutYou richt zich op overheden, GGD-en en JOGG-regisseurs om via OBI4wan en slimme methodes de juiste doelgroepen te bereiken. Ze zijn een fullservice reseller van OBI4wan en kort samengevat bestaat hun servicepakket uit:
- Een grote mate van flexibiliteit en deskundigheid
- Een innovatieve alles-in-1 online tool (OBI4wan)
- Goed inzicht in je social media statistieken en online prestaties
- Hulp bij een goede duiding (er zijn ruim 75 functies om analyses te maken en inzicht te vergroten)
- Tientallen kant-en-klare dashboards (die al gebruikt worden door gemeenten, GGD, provincies etc.)
- Veel inzicht in wat er in de online media over je wordt gepubliceerd (en hulp om op basis hiervan een benaderbare perslijst of database te maken).
Ervaar het zelf
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je eens een gratis demo van Obi4wan uitproberen?
Dan vinden we het leuk om jullie eens met HowAboutYou in contact te brengen.
Bekijk de folder met specificaties van Obi4wan >>
Heb je andere vragen over social media marketing of marketingprojecten voor GGD-en en JOGG-gemeenten die GetBright heeft uitgevoerd?
Dan horen we graag van je!
Geef een reactie